کد خبر : 37916
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در شهرک ماسوله کشف شد

رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در شهرک ماسوله کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: رویشگاه جدید گونه نادر گیاه «سوسن چلچراغ» در قالب طرح مطالعاتی منظر فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله کشف شد.

به گزارش گیلانستان شهرود امیر انتخابی ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در این باره با اشاره به اینکه در زمینه ثبت جهانی ماسوله در گذشته دیدگاه بر ثبت محدوده ۱۰ هکتاری تاریخی این شهرک بوده است، اظهار کرد: این رویکرد بعد از بازدید کارشناسان ثبت جهانی سازمان مرکزی و آگاهی از ظرفیت‌های غنی تاریخی و طبیعی تغییر کرده و در حال حاضر به دنبال ثبت، منظر فرهنگی این شهرک تاریخی با محدوده ۱۲ هزار هکتاری هستیم.

شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه تغییر رویکرد در این زمینه سبب شده تا برای مستندسازی نیازمند مطالعات منظر فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله باشیم، افزود: خوشبختانه پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده سبب شناسایی و مستند سازی آثار ارزشمند باستان شناسی و طبیعی شاخص در این پهنه شده است.

وی کشف رویشگاه جدید گونه گیاه نادر سوسن چلچراغ را از جمله این آثار عنوان کرد و گفت: این گونه گیاهی تنها در برخی از مناطق ایران و جمهوری آذربایجان یافت می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با بیان اینکه کشف این رویشگاه در منظر فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله نقش موثری در تکمیل پرونده ثبت جهانی این شهرک دارد، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی گیلان تلاش می کنم که با توجه به قرار گرفتن این رویشگاه در محدوده یکی از ارزشمندترین محوطه‌های باستانی و تاریخی ییلاقات ماسوله پس از تهیه پرونده و صبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی با همکاری سایر نهاد یک محوطه حفاظتی ویژه برای این گونه نادر گیاهی فراهم کند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار