کد خبر : 106
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 خرداد 1394- 13: 13

ساختن همیشه دشوارتر از ویران کردن است

ساختن همیشه دشوارتر از ویران کردن است

پروسه ساختن همیشه دشوارتر از ویرانی بوده است و نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی نیز هست.

ساختنی که این روزها خبری از آن نیست و جایش را با ویران کردن عوض کرده است. ریختن اعتماد عمومی و قدم زدن بر روی آن گناهی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. کسانی که اعتماد مردم را نشانه رفته اند و بذر بی اعتمادی را در جوانان و شهروندان می کارند مسبب آسیب های احتمالی آینده ای خواهند بود که شمای کلی آن در حال نقش بستن است. بداخلاقی ها در این چند سال کم نبوده اند و با گذشت زمان بیشتر و نیز بیشتر شده اند. ما در عصری زندگی می کنیم که همه چیز در آن مشخص است. وظایف مشخص است. متولیان امور مشخص شده اند، بنابراین تفاوت فاحشی با زمان حجر دارد. دستگاه ها و نهادهای نظارتی به خوبی با وظایف خود آشنا هستند و بارها نشان داده اند که در مقابل تخلفات می ایستند و بر امور اشراف کامل دارند و بهتر است که هر کسی توان خود را در جایی که مسئولیت آن را بر عهده دارد به کار گیرد.

مردم شهر رشت که همواره حضور خود را در عرصه های مختلف  به رخ کشیده اند در خرداد ۹۲ مانند تمامی ایام انتخابات با شور و علاقه پای صندوق های رای حاضر شدند و شهر رشت را به دست نمایندگانی از جنس تجربه و تخصص سپردند اما خیلی زود و با بروز اختلافات در بین اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت امیدشان تبدیل به یاس میشود.
شهر رشت از اختلافات هزینه ها و صدمات زیادی را دریافت نموده است. اختلافاتی که نه تنها باعث بی اعتمادی مردم نسبت به مسوولان می شود، بلکه در دراز مدت باعث سرخوردگی شهروندان شده و آنها را نسبت به مسائل بدبین می کند. ساختن و آبادانی آن هم در شهری که شهروندانش به اعتقاد بسیاری مظلوم واقع شده اند نیازمند عزمی جدی، همتی والا و همدلی مسئولین و شهروندان است. اتفاقاتی که در شورای دوره سوم شهر رشت افتاد و در طول دراز مدت مسایل مختلف آن بازگو و مشهود گشت  و پس از آن دوره های کوتاه ، موقت و بی ثبات شهرداران و سرپرستان شهرداری ضربات مهلکی را بر پیکره خسته شهر رشت وارد نمود. شهری که با توجه، اعتماد و ثبات مدیریت می توانست چهره متفاوتی به خود بگیرد!!! چهره یک کلانشهر!!!
اعضای محترم شورای چهارم شهر رشت که حضورشان را مدیون شهروندان فرهیخته شهر باران هستند، البته به جز برخی از افراد که نحوه عملکرد و حضور و فعالیشان برای همگان محرز و مورد قبول است،  باید با جدیت بیشتری مباحث مدیریت شهری را پیگیری کنند. وظایفی که در بحبوحه ها و هیاهو ها گم شده است، پارلمان محلی باید باری از روی دوش شهر بردارد، گره ای باز کند و نباید به اختلافات دامن بزند ، در اینجا اشاره ای به فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری در دیدارشان با اعضا شوراها و شهرداران میکنم، رهبر معظم انقلاب می فرمایند:
یکی از چیزهایی که در مورد شورا همیشه مورد توجه بوده، وحدت شوراست؛ این خیلی چیز خوبی است. این را مردم در ذهن خودشان مقایسه می کنند. البته اختلاف رای و اختلاف نظر یک امر طبیعی است؛ اصلا جای نگرانی نیست که افراد با همدیگر اختلاف نظر در زمینه های گوناگون داشته باشند؛ منتها با استدلال، با منطق وارد مباحثه بشوند. اکثریت و اقلیتی وجود دارد؛ رایی آنجا متخذ بشود و همه تابع آن رای باشند؛ این اختلاف ایرادی ندارد. مهم این است که این اختلافات با انگیزه های گوناگون همراه نشود و در بیرون منعکس نشود و خروجی شورا از لحاظ فضای عمومی و فکر عمومی جامعه، تشنج و فشار عصبی نباشد… بگذارید یکپارچگی شورا در ذهن مردم، نشان دهنده ی صداقت .و ایمان و جدیت در پیشرفت کارها باشد، که قهرا همین طور هم هست.
اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت اگر ابهامی در کارکرد شورا و یا شهرداری رشت در حال و گذشته می بینند باید آن را به مراجع ذیصلاح گزارش دهند و تا اثبات موضوع و ادعا پیگیر حقوق و مشکلات مردم و پروژه های شهری باشند و از تشویش اذهان عمومی و  اعتماد زدایی پرهیز کنند.
کمتر کسی است که امروز از مشکلات شهر رشت با خبر نباشد. مشکلات آسفالت شهر، ترافیک شهر، آلودگی رودخانه های شهر، فاضلاب شهری،عدم ثبات مدیریت جامع و پایدار و سایر مشکلاتی که سالها درباره آنها صحبت شده است ، و اجرای آنها در میان اختلافات غافل مانده است.
شهروندان مطالبات زیادی دارند که از شوراهای قبلی آغاز شده و بخشی نیز به ثمر رسیده است ولی خبری از اتمام خیلی از آنها نیست! تالاب عینک ظرفیت خدادادی است که هنوز بر زمین مانده است، رصدخانه کوشیار گیلانی در جوار دریاچه عینک، ساماندهی معضل دستفروشان و ایجاد بازارچه دایمی برای دستفروشان، بازگشایی آرامگاه دکتر حشمت که از یادگاران نهضت جنگل است، ساماندهی مراز میرزا کوچک خان جنگلی در محله ی باقدمت سلیمانداراب ، اتمام ساختمان اداری نیمه کاره شهرداری رشت در میدان گیل که با توجه به مرکزیت میدان شهدای ذهاب (شهرداری) و شرایط استراتژیک آن تاثیر بسزایی به کاهش بار ترافیکی آن نقطه و سهولت انجام امور شهروندان خواهد داشت.
اجرای طرح های مربوط به احداث زمین های ورزشی در بقیه محلات شهر که از گذشته شروع شده بود و در چند نقطه شهر نیز افتتاح شده ، برای استفاده رایگان شهروندان، ساخت اماکن فرهنگی و اجرای طرح محله محوری -که یک تجربه خوب اجرایی در چند سال گذشته داشته است- می تواند رشد و شکوفایی را به ارمغان داشته باشد، طرح شورایاری ها محلات شهر و برگزاری جلسات مردمی با مسوولان شهرستان و استان در مساجد و .. برای بررسی مشکلات مردم و استفاده از ظرفیت ها در محلات در فواصل زمانی معین، نظر سنجی و افکار سنجی برای انجام پروژه های در دست اقدام و بررسی مزایا و معایب آن توسط نهاد های مردمی، استفاده از تفکرات نخبگان فارغ از جناح بندی های سیاسی در مدیریت شهری، احداث کمربندی رینگ اصلی شهر رشت و هزاران برنامه های دیگر که می توانند کمک شایانی به ارتباطات مردم و مسئولان و همچنین افزایش سطح زندگی و رضایت شهروندان نمایند. در پایان این دل نوشته ام جا دارد  به جمله ی دیگری از رهبر معظم انقلاب اشاره داشته باشم،
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند: (اگر به استعدادهای خوب و جوان که در نقاط مختلف فعالیت می کنند کمک کنید، یک وقت خواهید دید در هر گوشه ای از این شهر بزرگ، توانسته اید شعله یا کوره ای از کار فرهنگی با ارزش به وجود آورید که هم خیلی مفید است و صدقات جاری است و هم یاری کننده ی شما خواهد بود. به هر حال، کار را باید با حکمت و درایت، با برنامه ریزی دقیق و شجاعت و همچنین با پیگیری و سست نشدن دنبال کنید)
امیدوارم با کاهش اختلافاتی که از منافع مردم فاصله دارد شاهد اتفاقات خوبی برای شهرمان باشیم و با خدمت، همکاری و یکپارچگی به توسعه و پیشرفت شهر کمک کنیم تا خاطره خوبی از خود در اذهان مردم عزیزمان برجای بگذاریم.
مصطفی عاقل منش
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار