کد خبر : 87690
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401- 08: 18

ساخت دستگاه بذرکار نیمه اتوماتیک توسط مخترع گیلانی

ساخت دستگاه بذرکار نیمه اتوماتیک توسط مخترع گیلانی

نخبه جوان گیلانی با ساخت دستگاه بذرکار نیمه اتوماتیک به کمک افزایش سرعت کاشت بذر در اراضی کشاورزی رفته که در صورت تولید انبوه گامی مهم در توسعه کشاورزی در گیلان و حتی کشور برداشته می‌شود.

به گزارش گیلانستان، سعید شفیعی ثابت: کشاورزی یکی از حوزه‌های است که اشتغال و اقتصاد بخش زیادی از مردم استان گیلان به آن وابسته است.

 

ظرفیت خدادادی در کنار تلاش گیل‌مردان و گیل‌زنان باعث شده تا استان گیلان با تولیدات محصولات مختلف کشاورزی ازجمله برنج، چای، مرکبات، تولیدات باغی جایگاه ویژه‌ای در کشور به خود اختصاص دهد تا جایی که  بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، گیلان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه اول تا سوم کشور را دارد و سالانه بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود و در چنین شرایطی قطعاً توسعه بخش کشاورزی پیش شرط توسعه اقتصادی گیلان است.

 

 

 

استان گیلان دارای ۲۳۸‌ هزار هکتار اراضی زیر کشت شالیزاری و سه هزار هکتار اراضی بادام زمینی است به طوری که سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تن برنج سفید و ۱۱ هزار تن بادام زمینی در گیلان تولید می‌شود که این امر نشان دهنده تولید ۵۰ درصدی برنج کشور و ۹۰ درصد بادام زمینی کشور در گیلان است.

 

کاشت‌‌ و برداشت محصولات کشاورزی از جمله برنج، بادام زمینی، ذرت، زیتون به صورت مکانیزه و توزیع بذر گواهی شده برنج و بادام نقش تاثیرگذاری در میزان افزایش تولید محصولات کشاورزی در گیلان دارد‌‌ و هرساله در نزدیک فصل زراعی بذر گواهی شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در بین شالیزاران توزیع می‌شود.

 

همواره کاشت بذر در اراضی کشاورزی گیلان یکی‌ از معضلات و مشکلات کشاورزان گیلانی بوده است به طوری که شالیکاران باید هفته‌ها وقت‌ خود را صرف کاشت انواع بذرهای گواهی شده می‌کردند که به نوعی کار را برای کشت انواع محصولات کشاورزی سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

 

 

 

جابر ملک‌زاده یکی از نخبگان جوان گیلانی با ساخت دستگاهی به کمک افزایش سرعت کاشت بذر در اراضی کشاورزی رفته که در صورت تولید انبوه گامی مهم در توسعه کشاورزی در گیلان برداشته شده است.

 

این نخبه جوان اهل شهرستان آستانه‌اشرفیه که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته کشاورزی است، می‌گوید با ساخت دستگاه بذرکار نیمه اتوماتیک موفق شدم کاشت برخی محصولات کشاورزی و باغی در استان گیلان را مکانیزه کنم.

 

 

 

دستگاه ساخته شده توسط این‌‌‌ نخبه آستانه‌ای، قادر است بذر‌های برنج، ذرت، عدس، بادام زمینی و… را در اراضی بیش از پنج هزار متر مربعی کاشته و با بهترین کیفیت این محصولات را به برداشت برساند.

 

جوان نخبه دیار سلطان سید‌جلال‌الدین اشرف می‌گوید «شمال کشور و استان گیلان قطب محصولات متنوعی، چون چای، برنج، عدس، ذرت، بادام زمینی است و با توجه به نیاز کشاورزان و باغداران همواره در تلاش بودم تا با اختراع یک دستگاه به کمک شالیکاران بیایم بده یک دستگاه بذر کار نیمه اتوماتیک ساختم.»

 

اغلب دستگاه‌های بذرکار در گیلان و حتی کشور پشت تراکتوری بوده و برای کاشت بذر نیاز به نیروی محرکه بسیار قوی است برای کشاورز دارای هزینه بوده و غالبأ برای اراضی کشاورزی کوچک و متوسط کارایی لازم را ندارد.

 

مردم گیلان و شهرستان آستانه‌اشرفیه همواره دارای اراضی کشاورزی با متراژ بسیار کم هستند و ملک‌زاده می‌گوید برای کمک به کشاورزان و با توجه به اینکه خودم‌ یک کشاورز هستم و  ۶ سال پیش در صدد شدم تا این دستگاه را اختراع کنم.

 

آنطور که جوان نخبه گیلانی می‌گوید مراحل کشت محصولات کشاورزی به روش سنتی در استان گیلان بسیار هزینه بر است ولی با ساخت دستگاه بذرکار نیمه اتوماتیک، این هزینه‌ها و زمان مراحل کشت به نصف و علاوه بیشتر کاهش پیدا کرده است.

 

ملک‌زاده استقبال کشاورزان آستانه‌ای و حتی گیلانی از این محصول را بسیار خوب می‌داند و می‌گوید که از سه سال گذشته خدمات کشت در آستانه‌اشرفیه آغاز شده به گونه‌ای که ابتدا با کشاورزان قراردادی بسته شده و با توجه‌ به میزان متراژ زمین، مبلغی را دریافت و کشت را در آن‌ اراضی به صورت نیمه کاره می‌کاریم.

 

یکی از درخواست‌های مهم تولید کننده دستگاه بذرکار نیمه اتوماتیک، وام‌دار کردن این دستگاه و کمک برای تولید انبوه آن است زیرا نمونه مشابه خارجی این دستگاه در کشور وجود ندارد و قیمت مشابه این دستگاه در خارج از کشور ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان است که ملک‌زاده موفق شده این دستگاه را با ۱۵ میلیون تومان هزینه ساخته و به فروش برساند.

 

نخبگان زیادی در گیلان هستند که با خلاقیت‌های تجربی و تحصیلی خود موفق شده‌اند اختراعات زیادی را عرضه کنند و بی‌شک در سالی که مزین به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شده حمایت از تولیدکنندگان چنین دستگاه‌هایی و ترویج و معرفی آن به جامعه و کشاورزان بسیار به رونق تولید، ایجاد اشتغال پایدار به گیلان و همچنین توسعه کشاورزی در گیلان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار