کد خبر : 35683
تاریخ انتشار : شنبه 24 فروردین 1398- 24: 11

معاون رئیس جمهور:

سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم

سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت اتصال خط ریلی قزوین – رشت به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم.

به گزارش گیلانستان دکتر محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن رشت، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف سفر به استان گیلان پیگیری و اتمام کار ادامه خط ریلی قزوین –رشت است خاطرنشان کرد: این قطار باید از رشت به بندرانزلی و سپس بندر کاسپین و بندر آستارا متصل شود.

وی با تاکید بر اهمیت اتصال این خط ریلی به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال خط ریلی رشت به بندرانزلی و سپس بندر کاسپین این امکان را فراهم می ‌کند که مسیر ریلی خلیج فارس را به دریای خزر متصل کنیم متذکر شد: می‌توانیم از طریق دریای خزر و کشورهای حاشیه آن نیز به جهان متصل شویم و کالاهای خود را با چین و سایر کشورها و حتی اروپا مبادله کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی افزود: این کار در حال انجام است و برخی از شرکت های پیمانکاری قوی در این کار مشارکت می‌کنند.

نوبخت با بیان اینکه برای اتصال این مسیر ریلی نیازمند استملاک زمین‌های اطراف آن هستیم تصریح کرد: این مسیر به طول ۴۰ کیلومتر بوده و به اندازه مسیر ریلی قزوین – رشت نیز کار سختی نیست و به راحتی می‌توانیم به آن دست یابیم اما این مسیر برخلاف مسیر قزوین – رشت زمین‌های آن برای منابع طبیعی نیست و متعلق به مردم است که نیازمند استملاک آنها هستیم.

وی با بیان اینکه مردم باید در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را انجام دهند گفت: برای استملاک نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بودیم که قسمتی از پول زمین‌ها پیش از سفر دیروز به استان گیلان حواله شده و امیدواریم از شنبه کار استملاک زمین‌ها انجام شود تا ریل‌گذاری نیز با سرعت بیشتری آغاز شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به اتصال مسیر رشت به آستارا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: شرکتی برای آستارا نیز تعریف شده و با توجه به اهمیت این مسیر برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آنها نیز برای همکاری در اتصال این مسیر اعلام آمادگی کردند و قرارگاه خاتم نیز مشارکت می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت، قرارگاه خاتم و کشور آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت می‌کند و نگرانی از نظر تامین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات نداریم.

معاون رئیس جمهور به جلسه شب گذشته شورای برنامه‌ریزی استان اشاره و عنوان کرد: برنامه اشتغال گیلان برای بیش از ۲۸ هزار فرصت شغلی در سال جاری تعیین و برای آن اعتبار حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه برای اتصال مسیر رشت به انزلی و همچنین مسیر رشت به آستارا بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری باید کنیم گفت: اگر ظرف دو سه سال آینده این مقدار اعتبار وارد استان شود می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند.

نوبخت تصریح کرد: در سه سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان غیر از اعتبارات به کارهای جاری برای این پروژه اختصاص یافته و زمینه سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.

وی همچنین به آزاد راه قزوین – رشت و هزینه آن اشاره کرد و یادآور شد: یک قطعه آن ناقص بوده که قطعه منجیل به رودبار است. متاسفانه گاهی اوقات ۱۰ ها کیلومتر در این مسیر ترافیک پیش می‌آید که این هشت کیلومتر باقی مانده به دو قسمت چهار کیلومتری تقسیم شده و دو پیمانکار برای اجرای این عملیات در نظر گرفته شده است تا این آزاد راه تکمیل شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به تکمیل آزادراه اشاره کرد و افزود: با اتمام این پروژه همه مردم می‌توانند برای سفر به استان گیلان هم از مسیر ریلی و هم جاده ای استفاده کنند و با مشکلی نیز مواجه نشوند و جاذبه توریستی گیلان نیز افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور همچنین از کنارگذر بندرانزلی بازدید کرد و در جلسه ای که به منظور هماهنگی بیشتر برای احداث خط ریلی رشت به بندرانزلی و بندر کاسپین برگزار شد حضور یافت و راهنمایی های لازم از سوی وی صورت گرفت.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار