کد خبر : 69587
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1400- 02: 17

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان:

سرمایه گذاری‌های فرهنگی بر مساجد متمرکز شود

سرمایه گذاری‌های فرهنگی بر مساجد متمرکز شود

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقاء جایگاه و نقش مساجد گفت: سرمایه گذاری‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگی و با جلب مشارکت‌های مردمی بر مساجد متمرکز شود.

به گزارش گیلانستان، حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» با بیان اینکه در تاریخ اسلام مساجد دارای نقش محوری بوده‌اند اظهار کرد: در گذشته امور فرهنگی، آموزشی و حتی اقتصادی پیرامون مسجد شکل می‌گرفت که تداعی‌‌گر نگاه و سبک زندگی توحیدی در زندگی مسلمانان است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه در معماری اسلامی مساجد همچون نگین شهر در حلقه مدارس علمیه، بازارها  و… طراحی و بنا شده‌اند افزود: همه امور مسلمانان ذیل عبودیت آنها معنا می‌شود و این با معماری‌های مدرن و مبتنی بر رویکردهای لائیک تفاوت اساسی دارد.

وی با تاکید بر نهادینه کردن جایگاه و نقش مساجد برای نسل‌های آینده بیان کرد: لازم است نظام آموزشی و تربیتی اعم از خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، جایگاه و اهمیت مسجد و نقش آن در زندگی را برای نسل‌های آتی تبیین و کودکان و نوجوانان و جوانان را با مسجد مأنوس کنند.

رضوانی‌نژاد با اشاره به برخی کشورها که نمونه‌های خوبی از نقش فعال و تأثیرگذار مساجد دارند که قابل بررسی مجزاست گفت: این کشورها علاوه بر توجه به مساجد داخل کشور، الگوهای خوبی در سایر کشورها اجرا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر نقش محوری مسجد در زندگی مسلمانان را بپذیریم، نقش مهم دستگاه‌های مختلف در این رابطه بیشتر مشخص می‌شود تصریح کرد: شهرداری‌ها طی سالیان گذشته انبوهی از فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ را ساخته و پشتیبانی کرده‌اند که بعضا تناسبی با سبک زندگی اسلامی ندارد و اگر عمده سرمایه گذاری‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگی و با جلب مشارکت‌های مردمی بر مساجد متمرکز شود، حتماً به سبک زندگی اسلامی و ایرانی نزدیک‌تر شده و می‌توانیم بیشتر و بهتر با آسیب‌های تهاجم فرهنگی غرب مقابله کنیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با انتقاد از اینکه برخی مدیران شهری من جمله اعضای شورای شهر در طول زمان مدیریت خود شاید کوچکترین نگاهی به مساجد نداشته‌اند اذعان کرد: این در حالی است که یکی از مهمترین خواستگاه‌های آرای شورای شهر همین مساجد بوده است.وی خلاء سیاستگذاری در خصوص مساجد را بسیار جدی دانست و خواستار تعیین اهداف به صورت شفاف در گام نخست و سپس سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شد و تاکید کرد: باید نقش دستگاه‌های مختلف اعم از رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و… در این خصوص تبیین شود.

رضوانی‌نژاد با بیان اینکه اگرچه حسب تعالیم اسلامی، حکومت، وظیفه اصلی را در اقامه نماز و ارتقای ظرفیت مساجد برعهده دارد متذکر شد: باید الگوی تعامل امت و امام در خصوص مساجد نیز به عنوان محور جامعه اسلامی مدنظر قرار گیرد و از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقاء جایگاه و نقش مساجد استفاده شود.

وی توجه به نقش روحانی‌ها و تربیت و تقویت آنها به‌عنوان امام مسجد و محل را دارای اهمیت ویژه برشمرد و بیان کرد: اگر بتوانیم با طرحی جامع نقش و جایگاه مساجد را احیاء کنیم و مردم با مسجد و امام مأنوس شوند قطعا بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و به طبع مشکلات سیاسی و حتی اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد. رضوانی‌نژاد با بیان اینکه نکته اساسی در مساجد خارج از کشور، عضویت رسمی با مشخصات تمامی افراد محدوده مربوط به یک محل در مسجد مربوطه است که بدین روش از برنامه‌های مساجد مطلع می‌شوند خاطرنشان ساخت: متاسفانه در داخل، افراد یک محله صرفا برای دریافت قبض مالی ماهانه به‌صورت فراگیر عضو مسجد هستند و  در برنامه‌های مسجد مشارکت ندارند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار