کد خبر : 50440
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اردیبهشت 1399- 57: 10

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان:

سهام دولتی بانک‌های خصوصی در بورس عرضه می‌شود

سهام دولتی بانک‌های خصوصی در بورس عرضه می‌شود

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان به تصمیم دولت برای عرضه سهام دولتی بانک‌های خصوصی در بورس اشاره کرد و گفت: این بانک‌ها معوقات صدها میلیاردی دارند که قادر به دریافت اصل پول نیستند.

به گزارش گیلانستان محمدرسول سماکچی، عرضه سهام دولتی بانک‌های خصوصی در بورس را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی دولت درپی موفقیت‌آمیز بودن ارائه ۱۰ درصد سهام تأمین اجتماعی(شستا) می‌خواهد سهام دولتی بانک‌های خصوصی را در بورس با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با بیان اینکه با مراجعه به تابلوی بورس قیمت سهام این بانک‌ها حدود ۱۳۰ الی ۱۴۰ تومان است عنوان کرد: اگر حسابرسی توسط حسابرسان مستقل از حساب‌های این بانک‌ها انجام شود، مشخص می‌شود که مبلغ سهم سودی که اعلام شده صوری است یا به عبارتی روی کاغذ است و واقعی نیست.

سماکچی با تأکید بر اینکه این بانک‌ها طلب‌های زیادشان را نمی‌توانند دریافت کنند ولی سود و جرایم آن‌ها را در دفاتر خود محاسبه و به عنوان سود شناسایی می‌کنند گفت: معوقات صدها میلیاردی در این بانک‌ها وجود دارد که قادر به دریافت اصل پول نیستند اما در حساب‌ها جرایم و سود آن‌ها را محاسبه و در حساب‌های مربوطه کارسازی می‌کنند.

وی از نشان دادن سود در پایان سال مالی به شکل ظاهری که ماهیت پولی نداشته و فقط به صورت عدد بر روی کاغذ است سخن گفت و افزود: پس از نشان دادن سود غیرواقعی چون در بورس هستند ۲۲.۵ درصد مالیاتش را هم باید پرداخت کنند؛ این رقم دیگر کاغذی نیست بلکه واقعی و در ارائه اظهارنامه مالیاتی باید ترتیب پرداختش مشخص شود.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان در تشریح بیشتر موضوع واگذاری سهام دولتی بانک‌های خصوصی در بورس عنوان کرد: به نظر می‌رسد قیمت سهام این بانک‌ها پایین قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) است و اگر دولت می‌خواهد سهام این بانک‌ها را عرضه کند باید قیمت پایین ۱۰۰ تعین کرده تا بتواند عرضه موفقی داشته باشد.

سماکچی با تأکید بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی استقبال از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی موسوم به شستا را نباید با ارائه سهام بانک ها اشتباه بگیرد خاطرنشان کرد: شستا هلدینگ‌ها و کارخانجات بورسی با سود بالا دارد و ممکن است چند شرکت مشکل‌دار داشته باشد اما در مجموع سود اطمینان بخش دارد.

وی به جای سهام دولتی تعدادی از بانک‌های خصوصی ارائه سهام شرکت‌های فعال سود‌ده را که در بورس هستند توسط دولت مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: به بیان دیگر اگر در بورس نیستند باید ابتدا ضوابط و شرایط بورس را رعایت و اصلاحات لازم را به عمل آورند تا در بورس پذیرفته شوند آنگاه سهام آن‌ها را عرضه کند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار