کد خبر : 71255
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱

سوغات مسافران برای گیلان/ صدای پای موج ششم به گوش می رسد

سوغات مسافران برای گیلان/ صدای پای موج ششم به گوش می رسد

سه رقمی شدن بستری های روزانه کرونا در گیلان سوغات مسافرت های هفته های گذشته برای این استان است که هر لحظه صدای پای موج ششم را نزدیک تر می کند.

به گزارش گیلانستان، گیلان که از نخستین استان‌های درگیر با کرونا بارها با مشارکت مردم و تلاش بی وقفه و مجاهدانه کادر درمان و پرستاران توانسته موج‌ها و جهش را با وجود کمبود تجهیزات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی طی کند.

بررسی فراز و فرودهای کرونا در گیلان نشان دهنده دخیل بودن چند دلیل از این امر است که می‌توان به بی توجهی و عادی انگاری شهروندان نسبت به خطرات این ویروس و یا حضور مسافران در این استان اشاره کرد. نوروز امسال بود که به گیلان بعد از ماه‌ها ثبات و کنترل نسبی کرونا با برداشته شدن محدویت‌های ترددی بین استانی شاهد حجم زیادی از مسافران و بعد آغاز موج پنجم کرونا بود.

موجی که با توجه به جهش جدید کرونا و ورود نوع دلتا به گیلان به گفته مسئولان و کادر درمان پرستاران این استان حتی از موج اول نیز سخت‌تر و سهمگین‌تر بود. در این دوره گیلانی که در زمینه تجهیزات و زیرساخت‌های بهداشتی از عقب ماندگی‌های چند دهه‌ای رنج می‌برد با کمبود تخت‌های بیمارستانی، دستگاه اکسیژن ساز و کپسول‌های اکسیژن مواجه بود و با توجه به حجم بالای بستری‌ها هر روز خبرهای ناگوار و ناراحت کننده‌ای در این زمینه به گوش می‌رسید.

بیش از چهار ماه درگیری با موج پنجم کرونا هم مردم و اصناف را از اعمال محدودیت‌ها و هم کادر درمان و پرستاران را از فشار کار و افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا خسته کرده بود. روند واکسیناسیون در استان گیلان نیز با وجود اینکه پیرترین استان کشور محسوب می‌شود در ماه‌های ابتدایی فاجعه بار بود اما در این میان وضعیت اسفناک گیلان هم نتوانست جلوی مسافرت‌های گاه و بی گاه هموطنان به این استان را بگیرد.

سوغات مسافران برای گیلان/ صدای پای موج ششم به گوش می رسد

گیلان تاوان بی توجهی مسافران و بی تدبیری مسئولان را پس می‌دهد

رضا درویشی یکی از شهروندان رودباری با اشاره به افزایش مسافرت‌ها و بی توجهی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، اظهار کرد: متأسفانه گیلان از بی تدبیری مسئولانش طی دو سال گذشته و در ایام کرونا ضربه خورده است.

وی با بیان اینکه گیلانی‌ها تاوان سهل انگاری مدیران و بی توجهی مسافران را پس می‌دهد، افزود: اگر تنها کمی هم مدیران گیلانی جدیت و صلابت و هم هموطنان درک شرایط این استان را داشتند شاید به خیلی از موج‌ها رو به رو نمی‌شدیم.

درویشی در ادامه با بیان اینکه هفته گذشته شاهد هجوم دوباره مسافران به گیلان بودیم و حتی صف چند کیلومتری از خودروها در ورودی شهر رودبار به وجود آمد، گفت: تا زمانی که وضعیت به همین گونه باشد ما شاهد موج‌های بعدی کرونا و داغدار شدن خانواده‌های بیشتری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نبود جدیت در میان مسئولان ارشد استان برای برنامه ریزی در ایام تعطیلات برای ممانعت از ورود مسافر به گیلان، اضافه کرد: این روند طی دو سال گذشته نیز بارها تکرار و نتایج و عواقب آن نیز مشاهده شد جای سوال است که هیچ اقدامی نمی‌شود.

این شهروند رودباری به آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا و اعمال محدودیت‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: شرایط اقتصادی مردم به ویژه کاسبان در ایام کرونا بسیار اسفناک بوده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

سوغات مسافران برای گیلان/ صدای پای موج ششم به گوش می رسد

موج ششم کرونا نزدیک است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابراز نگرانی از مسافرت‌های هفته گذشته به استان، اظهار کرد: با وجود روند نزولی در تعداد ابتلاء و بسترهای کرونایی بارها اعلام شده شرایط گیلان شکننده است.

فردین مهرابیان با بیان اینکه متأسفانه از روزهای ابتدایی هفته شاهد تأثیرات بد مسافرت‌ها و عادی انگاری‌های کرونایی هستیم، گفت: سه رقمی شدن بستری‌های روزانه در هفته جاری نشان دهنده این اثر نامطلوب است.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۱۰۳ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان پذیرش شده‌اند، ادامه داد: نگران اوج گیری دوباره کرونا و ورود به پیک ششم هستیم.

مهرابیان با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها در حال حاضر ۳۵۸ نفر است، گفت: تعداد بد حال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز افزایش یافته و هم اکنون ۷۲ بیمار در این بخش بستری هستند که ۹ نفر امروز به این بخش منتقل شده‌اند.

وی با تأکید اینکه این تصور که واکسیناسیون ایمنی کاملی در برابر کرونا ایجاد می‌کند را غلط دانست و افزود: حتی بعد از واکسیناسیون نیز باید شیوه نامه‌ها رعایت شود زیرا بعد از تزریق هر دو دُز واکسن بعد از دو ماه ایمنی نسبی ایجاد می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کاهش رعایت شیوه نامه‌ها، عادی انگاری و مسافرت‌ها از مهم‌ترین عوامل اوج گیری دوباره کرونا است، از همه شهروندان خواست با جدیت بیشتری شیوع نامه‌ها را رعایت و از سفرهای غیر ضرور جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عیسی مرادبخش جانباز۵۵٪ پنجشنبه , 22 مهر 1400 - 1:12

آقایانی که میداننددوسال است ملت بایک طوفان شدیدبنام منفورکرونا دست پنجه میزنندآن راخطاب به سوغات مینامندبسراحت دارم به آنها میگویم یاخیلی نادانندویابطورعمددارن این الفاظ رابرزبان جاری میکنند چراپلیس راهورماپلاک جانبازی رادرخودرویی می بیندبدون هیچ دلیلی خودروجانبازراجریمه میکننددرعوارضی علاوه اینکه ازجانبازعوارض میگیرند یه توهینی هم به جانبازمیکنندپس چراخودروهایی ازتهران ودیگراستانها سرازیرشمال میشوندآقایان پلیس راهورجلوی آنهانمیگیرندچون ازآنهانقدی میگیرندمشکل مامردم نیست مشکل مامسولین هستندکه سلامتی ملت راباپول معاوضه میکنندبنده متمعن هستم این بیتوجهی هایقنآدامنگیر آن مسولی میشود که مییندکادردرمانیهای مادربیمارستانهاباچه عذابی میکشن این عادت مادراین ۴۳سال اگرجایی پیروزی بدست میادمیگوییم مااین پیروزی رابدست آوردیم جایی باشکست مواجه میشویم میندازیم بگردن شخص اول مملکت همین اشتباهات ماست که به مزدوران اجنوی اجاره دخالت درامورکشورمان میدهیم پس این همه شهیدوجانبازوآزاده برای چه بودمتمعن باشندآن کسانی که ذهنشان درجای دیگری مشغول است باید بگم خیلی اشتباه میکننداین مملکت ۴۳سال است ازطرف بیگانگان سم پاشی میشوداماداریم میبینیم سمشان به خودشان برمیگرده وآنهای نان این مملکت رامیخورن وبه خون شهداخیانت میکنندبایدبگم ضررمیکنند

رفتن به نوار ابزار