کد خبر : 60403
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1399- 53: 15

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شباهت دوران دفاع مقدس با شیوع کرونا/ کادر سلامت جهادی عمل کردند

شباهت دوران دفاع مقدس با شیوع کرونا/ کادر سلامت جهادی عمل کردند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شباهت های دوران دفاع مقدس و عرصه مبارزه با کرونا، گفت: در هر دو دوره کادر درمان و پرستاران جهادی عمل کردند.

به گزارش گیلانستان، سید عباس صالحی پیش از ظهر سه شنبه در قالب طرح «سه شنبه‌های تکریم» در ارتباط زنده تصویری با خانواده شهیده «نرجس خانعلی زاده» با اشاره به اینکه حضور در میان خانواده شهدا نوعی درس آموزی برای انسان‌ها است، افزود: شهدای مدافع سلامت در این فضای اخیر دریچه دیگری را در زمینه شهادت باز کردند.

وی به شباهت‌های دوران دفاع مقدس با شیوع ویروس کرونا و اقدامات جامعه پزشکی و پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: خانواده سلامت کشور اعم از پزشکان و پرستاران به وظایف انسانی، ملی و انقلابی دیروز در سنگر دفاع مقدس و امروز در مبارزه با کرونا عمل کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کارنامه درخشان جامعه سلامت کشور در هر دو دوره، اضافه کرد: مقایسه دوران دفاع مقدس و مبارزه با کرونا نمایان کننده شباهت‌های فراوانی این دوره‌ها و تلاش کادر درمان و پرستاران است که بررسی این دو مقطع می‌تواند نقشه راهی برای آینده کشور هم در حوزه سرمایه انسانی و هم علمی باشد.

صالحی در ادامه وجود پیک و موج‌ها را یکی از شباهت‌های دفاع مقدس با مبارزه با کرونا عنوان و تصریح کرد: انجام عملیات‌ها و تعداد زیاد مجروحان و شهدا پیک‌ها و موج‌های دوران دفاع مقدس بود که بار سنگین آن بر دوش کادر درمان و سلامت بود برای مثال در عملیات کربلای ۵ حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر مجروح شدند که این بار سنگینی بر دوش کادر درمان کشور که با کمبود امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی مواجه بود وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های فراوانی از این دست عملیات‌ها و بمباران در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم، بیان کرد: در دوره شیوع کرونا نیز تاکنون سه موج داشته‌ایم که حجم فراوان مراجعه بیماران به مراکز درمانی شباهت با همان عملیات‌ها دارد اما در این دوره نیز کادر درمانی کشور در میدان حضور داشت.

مبارزه در خط مقدم سلامت با وجود کمبودها

وزیر ارشاد با اشاره به غیر قابل پیش بینی بودن این دوره‌ها، گفت: نبود امکانات درمانی و پزشکی در دوران دفاع مقدس با تحریم‌ها و عدم اجازه ورود دارو به کشور شباهت دارد.

وی یکی دیگر از موارد شباهت دوران دفاع مقدس و کرونا را در معرض خطر بودن کادر درمان و پرستاران برشمرد و اظهار کرد: در هر دو دوره خطرها یکسان است پزشکان و پرستاران که در این فضا کار می‌کنند در خط مقدم هستند و همان شبهات سال‌های دفاع مقدس را دارد. در هر دو دوره پزشکان و کادر پرستاری ما در معرض خطر بالا قرار داشته و امروز نیز دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مواجه شدن با پدیده‌ها ناشناخته همانند شیمیایی دوران دفاع مقدس با کرونا یکی دیگر از شباهت‌های این دوره است، افزود: در سال‌های پایانی دفاع مقدس با پدیده بمباران‌های شیمیایی که ناشناخته بود مواجه شدیم امروز در کرونا هم با زوایای ناشناخته مواجه هستیم. در همان دوران کادر درمان در این زمینه با چالش مواجه شده و به دنبال راه درمان افراد شیمیایی بودند موضوعی که امروز در زمینه کرونا نیز تکرار شده است.

صالحی همچنین به اقدامات جهادی کادر درمان و پرستاران هم در دوران دفاع مقدس و هم امروز در مبارزه با کرونا اشاره کرد و ادامه داد: کادر درمان در دوران دفاع مقدس خود را همانند رزمنده‌های در خط مقدم می‌دیدند امروز نیز در عرصه سلامت با همان روحیه و انگیزه جهادی پیوسته و مستمر تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر ما در میدان نظامی اسطوره، سرباز و رزمنده داشتیم در عرصه سلامت در میان کادر درمان و پرستاران نیز چنین افرادی با همان روحیه وجود داشتند، ادامه داد: امروز نیز در عرصه مبارزه با کرونا کادر درمان و پرستاران بدون در نظر گرفتن خطرات آن جهادی حضور دارند.

صالحی با اشاره به در پیش بودن روز پرستار، گفت: افتخاری بود که در آستانه این روز به صورت تصویری و مجازی در خدمت خانواده شهیده «نرجس خانعلی زاده» باشیم. این شهیده بزرگوار نیز ویژگی‌های خاص خود را داشت که نشان دهنده فرآیند زندگی وی تا شهادت است. به فرموده شهید بزرگوار سردار شهید سلیمانی کسی به شهادت می‌رسد که شهادت گونه زندگی کند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار