کد خبر : 51503
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴

پایان یک هفته التهاب در مدیریت شهری؛

شهردار رشت ماندنی شد/ مشروح اظهارات شهردار و اعضای شورا در جلسه طرح سوال+ جزئیات

شهردار رشت ماندنی شد/ مشروح اظهارات شهردار و اعضای شورا در جلسه طرح سوال+ جزئیات

با حضور اعضای شورا و شهردار رشت در ساختمان جلسات شورای شهر جلسه طرح سؤال از ناصر حاج محمدی شهردار رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، رئیس شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در یک‌صد و چهل و دومین جلسه علنی شورا در ساختمان جلسات شورای شهر رشت با اشاره به سی و یکم اردیبهشت‌ماه مصادف با روز اهدای عضو اظهار کرد: رسم و رسومی خوبی برای فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو در کشور در جریان است و خداوند بزرگ تمامی افرادی را که اهدای عضو کردند رحمت کند.

اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه ۷۲ سال است که ظلم یک رژیم غاصب بر مردمان یک سرزمین مظلوم حاکم است، افزود:  برخی از کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند درباره این مهم سکوت کرده‌اند و امیدوارم روزی فرارسد که مردمان مسلمان و عزیز فلسطین به‌حق واقعی خودشان دست پیدا کنند.

طرح سؤال از شهردار حق قانونی اعضای شورا است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به بررسی موضوع طرح سؤال از شهردار رشت تصریح کرد: طرح سؤال حق قانونی اعضای شورا به‌عنوان منتخبین مردم رشت از شهردار است و ما می‌توانیم با حفظ اخلاق و رعایت موازین و احترام به قانون این مهم را اجرایی کنیم.

حاجی پور با تأکید بر اینکه طرح سؤال از شهردار صراحتاً در قانون آمده است، افزود: در قانون آمده است که  اگر درروند بررسی طرح سؤال، اعضای شورا قانع نشدند باید موضوع به‌صورت مکتوب دوباره مطرح و بررسی شود.

وی با بیان اینکه شهردار رشت پاسخ به سؤالات مطرح‌شده را زودتر از مهلت زمانی مشخص آماده کرده‌اند، گفت: چهارده سؤال از شهردار رشت مطرح‌شده و پس از پاسخگویی سؤالات توسط شهردار رشت رأی‌گیری پیرامون قانع نشدن و یا قانع نشدن اعضای شورا انجام می‌شود و چنانچه اعضایی که قانع شدند به حدنصاب نرسد جلسه استیضاح برگزار می‌شود.

چالش مدیریت پسماند در شهرداری رشت

شهردار رشت با حضور در جلسه عصر امروز شورا باهدف پاسخگویی به موضوع طرح سؤال یکی از اعضای شورا اظهار کرد: در ابتدای حضورم در شهرداری رشت با چالش مدیریت پسماند سراوان مواجه شدیم و فرماندار وقت تابلوی روزشماری را در سراوان نصب‌کرده بود و قرار بود پس از طی آن مدت‌زمان مشخص، دیگر زباله‌ای به سراوان سرازیر نشود و زمانی که بنده به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شدم فقط ۱۳۱ روز  تا اتمام زمان مشخص، مهلت باقی بود.

عدم وجود نقدینگی از دلایل تأخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری

ناصر حاج محمدی در پاسخ به این سؤال که علیرغم تذکرات شفاهی همچنان شاهد  تأخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری رشت هستیم، افزود: از دیرباز حقوق و مزایای کارکنان شهرداری رشت همچون دیگر شهرداری‌ها به‌واسطه عدم وجود نقدینگی، هزینه‌های بالای نگهداشت شهر و غیره با تأخیر پرداخت می‌شد و در حال حاضر کلیه مطالبات پرسنل در سال ۹۸ پرداخت‌شده است و  متأسفانه به‌واسطه بارش شدید برف و شیوع کرونا و بروز مشکلاتی در بخش درآمدی شهرداری با مشکلاتی در اسفندماه  مواجه بودیم.

وی درباره تأخیر زمانی مابین پرداخت حقوق کارکنان رسمی و کارگران شرکتی شهرداری رشت بیان کرد: پس از حضورم در بدنه شهرداری رشت دستور اکید دادم که حقوق کارگران شرکتی شهرداری رشت نیز هم‌زمان با حقوق  دیگر کارکنان شهرداری رشت پرداخت شود و کارگران نیز می‌توانند دراین‌باره شهادت بدهند.

شرکت‌های پیمانکاری اجازه انعقاد قراردادهای سفید امضا ندارند

شهردار رشت با اشاره به انتقادات پیرامون قراردادهای سفید امضا برای کارگران شرکتی شهرداری رشت و همچنین عدم پرداخت حق بیمه کارکنان شهرداری رشت تصریح کرد: پس از حضورم در شهرداری رشت تأکید کردم که هیچ‌کدام از شرکت‌های پیمانکاری اجازه انعقاد قرارداد سفید امضا با کارگران را ندارند و درباره پرداخت حق بیمه پرسنل نیز اقدامات خوبی انجام‌شده است.

پرداخت دیون پیمانکاران 

حاج محمدی در پاسخ به سؤالی پیرامون پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری رشت افزود: پیش از زمان حضور  بنده در این جایگاه و بر اساس ایرادی که سازمان بازرسی گرفته بود امکان تبدیل دِین وجود نداشت و در حال حاضر بالغ‌بر ۶۰ میلیارد تومان دیون پیمانکاران پرداخت و دست پرداخت قرار دارد.

از عمران شهرداری رشت رضایت کامل دارم

وی با اشاره به سؤالات مطرح‌شده پیرامون وضعیت آسفالت رشت گفت: پس از حضورم در این جایگاه از وضعیت موجود آسفالت رشت تصاویری تهیه کردم و در حال حاضر به‌طور شبانه‌روزی مشغول اجرای نهضت آسفالت در مناطق مختلف رشت هستیم و از این بابت از مجموعه عمران شهرداری رشت رضایت کامل دارم.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث فرهنگی

شهردار رشت به وضعیت ابنیه‌های تاریخی تحت تملک شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: اخیراً جلسه‌ای با مدیرکل میراث فرهنگی گیلان داشتم و طی آن تفاهم‌نامه‌ای مابین این دستگاه با شهرداری رشت منعقد شد و پیرامون ابنیه‌های تاریخی نیز با بهره‌مندی از آزمایشگاه ژئو تکنیک اقداماتی را در دست بررسی داریم و قرار است بخشی از هزینه‌های مرمت و بازسازی  این ابنیه‌ها طبق تفاهم‌نامه اخیر توسط میراث فرهنگی تأمین شود.

حاج محمدی با اشاره به وضعیت ملکی که در حال حاضر در آن سکونت دارد، افزود: پیش از حضور بنده ملکی را که شهرداری به‌منظور اقامت شهرداران در نظر گرفته بود برای مبحث دیگر در نظر گرفتند  و بنده نیز باید مکانی برای سکونت فراهم می‌کردم و از این بابت نیز میزان حق السهمی که طبق قانون برای شهردار در نظر گرفته بودند را پرداخت کرده‌ام.

تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت در خرداد سال ۹۹

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت بیان کرد: در حال حاضر تفریغ بودجه سال ۹۷ را تهیه و امضاشده است و تا پایان خرداد این تفریغ به صحن شورا ارسال می‌شود.

به مردم شهر رشت علاقه دارم

شهردار رشت با اشاره به مباحثی که پیرامون نحوه برخورد نامناسب توسط وی با شهروندان و کارکنان شهرداری رشت مطرح است، تصریح کرد: صوت‌های مربوطه به جلسات و سخنرانی‌های بنده از جلسات متفاوت موجود است و بنده به مردم شهر رشت علاقه فراوانی دارم و هیچ‌گاه به خودم اجازه بیان کردن چنین الفاظ و برخورد نامناسب را نخواهم داد.

مناقصه کارخانه کودآلی در پورتال رسمی دولتی

حاج محمدی پیرامون مباحث مطرح‌شده درباره مناقصه کارخانه کودالی شهرداری رشت افزود: این مناقصه در پورتال رسمی دولتی نیز قرار دارد و تمامی موارد مربوط به آن برای همگان قابل‌رؤیت بوده است و توضیحات لازم را نیز از این بابت ارائه کرده‌ام.

پست‌های مدیریتی با پیگیری مباحث از بازرسی و حراست شهرداری رشت

وی در پاسخ به یکی از سؤالات پیرامون وضعیت منابع انسانی شهرداری رشت و تصدی جایگاه‌های مدیریتی بیان کرد: تمام پست‌های مدیریتی با بررسی موازین و با پیگیری مباحث از حراست و بازرسی شهرداری رشت انجام می‌شود.

کلنگ زنی یادمان شهدای گمنام مسکن مهر رشت هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر

شهردار رشت با اشاره به وضعیت یادمان شهدای گمنام در مسکن مهر و بوستان ملت رشت افزود: قرارداد مربوط به این پروژه قبل از مدت‌زمان حضور بنده منعقدشده بود و پس‌ازآن نیز پیمانکار پروژه یادمان شهدای گمنام در بوستان ملت، نسبت به انجام هزینه‌های مازاد از قرارداد اقدام کرده بود.

حاج محمدی با تأکید بر اجرای کلنگ زنی  یادمان شهدای گمنام در مسکن مهر رشت گفت: یادمان شهدای گمنام در مسکن مهر رشت در روز سوم خرداد هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر انجام می‌شود و برای ادامه فعالیت پروژه شهدای گمنام بوستان ملت رشت نیز اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی در نظر گرفته‌شده است و قرار است با همان پیمانکار پیشین همکاری شود.

از پاسخ‌های شهردار رشت قانع نشدم

حجت جذب عضو شورای اسلامی شهر رشت که در جلسه هفته گذشته شورا موضوع طرح سؤال از شهردار رشت را مطرح کرده بود پس از پاسخ‌های ناصر حاج محمدی شهردار رشت به چهارده سؤال مطرح‌شده، اظهار کرد: سؤالاتی که بنده از شهردار رشت پرسیدم سؤالات  دیگر اعضای شورای رشت نیز است.

فجایعی در سراوان در حال رقم خوردن است

وی با بیان اینکه شهردار رشت مدام در سراوان در حال تردد هستند، افزود: از حاج محمدی تقاضا دارم که اعلام کند بالاخره زباله‌سوز چه زمانی فعالیت خود را آغاز می‌کند و در حال حاضر فجایعی در سراوان در حال رقم خوردن است.

کارگران شهرداری رشت خون‌دل می‌خورند

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تأکید به اینکه از پاسخ شهردار رشت درباره چهارده سؤال مطرح‌شده قانع نشدم، بیان کرد: شهردار رشت در شرایطی مدعی است که مشکلات حوزه کارگری در شهرداری رشت در حال برطرف شدن است که اخیراً بیست نفر از کارگران از این بابت به شورا مراجعه کرده و کارگران از وضعیت حاکم در شهرداری رشت و شرکت‌های پیمانکاری خون‌دل می‌خورند.

جذب با اشاره به پاسخ شهردار رشت پیرامون تفریغ بودجه شهرداری رشت در سال ۹۷ بیان کرد: این مهم جزو وظایف شهردار است و شهردار نباید این مسؤولیت را از خودش مبرا بداند.

ودیعه ۹۵۰ میلیون تومانی منزل مسکونی استیجاری  شهردار رشت

وی پیرامون توهین‌های انجام‌شده توسط شهردار رشت به برخی از کارکنان شهرداری افزود: بسیاری از کارکنان مجموعه شهرداری رشت حاضر هستند توهین‌های انجام‌شده توسط شهردار رشت را صراحتاً اعلام کنند.

وی به پرداخت مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان بابت ودیعه منزل مسکونی شهردار رشت اشاره کرد و گفت: از شهردار رشت سؤال می‌کنم که آیا واقعاً نیمی از مبلغ ودیعه میلیونی مربوط به منزل مسکونی تحت اجاره را خودشان پرداخت کرده‌اند؟

برخی چون منافعشان تأمین نمی‌شود به شهردار رشت اعتراض می‌کنند

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز چون منافع برخی تأمین نمی‌شود به شهردار رشت اعتراض می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه این سؤالات و این برنامه‌ها درباره دیگر شهرداران رشت نیز مطرح شد و حال باید بگویم چون تاریخ‌مصرف شهردار رشت برای برخی تمام‌شده و منافعشان تأمین نمی‌شود به دنبال انجام برخی از کارها هستند.

ودیعه ۴۷۵ تومانی منزل شهردار رشت را به وی قرض‌الحسنه دادم

حامد عبداللهی با بیان اینکه مبلغ ۴۷۵ میلیون تومان بابت ودیعه منزل مسکونی را بنده به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار شهردار رشت قراردادم، افزود: بسیاری از همکاران شورایی از این اقدام اطلاع داشتند و حجت جذب نیز ازجمله همکاران شورایی بود که از این موضوع اطلاع داشت.

پس از صحبت‌های حامد عبداللهی درباره اطلاع داشتن حجت جذب دیگر عضو شورای شهر رشت از نحوه پرداخت ودیعه منزل مسکونی شهردار رشت برای دقایقی صحن شورا شلوغ و همهمه شد که با دخالت اسماعیل حاجی پور رئیس شورا مجدداً آرامش به صحن شورا بازگشت.

باج دادن تمامی ندارد

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز خطاب به شهردار رشت اظهار کرد: به شهردار رشت بارها تذکر دادم که اگر شروع به باج دادن بکند این موضوع تمامی ندارد.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه چرا یک شهردار برای بقای خودش حاضر است به هر کاری تن بدهد، افزود: چرا شما خودتان را برای اسکان در یک‌منزل مسکونی بدهکار عضو شورا می‌کنید؟

وی با تأکید بر اینکه اعضای شورا روزی به دنبال رشت ۲۰۲۰ بودند، گفت: حال اینکه از آن ایده آل‌ها امروزه به این جایگاه رسیده‌ایم که کاتر کشیدن بر روی آسفالت را مهم می‌دانیم بسیار قابل‌تأمل است.

در انتخاب شهردار رشت اشتباه کردم

فرهام زاهد عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به اینکه در انتخاب شهردار رشت اشتباه کرده‌ام، اظهار کرد: بنده به‌عنوان یک اصلاح‌طلب بارها بابت عملکرد حسن روحانی رئیس‌جمهور منتصب به اصلاحات عذرخواهی کرده‌ام و این بار نیز اعلام می‌کنم در انتخاب شهردار رشت اشتباه کرده‌ام و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

جنگ زرگری در شورای شهر رشت

محمدحسن علیپور با اشاره به اینکه مباحث مطرح‌شده پیرامون طرح سؤال از شهردار رشت جنگ زرگری است، اظهار کرد: در شورای شهر رشت صداقت وجود ندارد و آنانی که امروزه مدعی عملکرد ضعیف شهردار رشت هستند چرا در قبال عدم پرداخت بن‌های حمایتی به کارگران سکوت کردند اما در این جلسه علم حمایت از کارگران را بلند می‌کنند.

ترک صحن شورا توسط عضو شورای شهر رشت

محمدحسن علیپور پس از طرح این مباحث که با عصبانیت  شدید و سروصدای فراوانی همراه بود صحن شورا را به اعتراض کرد.

دست‌های کثیفی سنگ‌اندازی می‌کنند 

عضو شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حاج محمدی شهردار رشت فقط باید در قبال چهارده سؤال پاسخگو می‌شد، اظهار کرد: متأسفانه امروز مباحثی خارج از چهارده سؤال مطرح شد و این ممکن است بر روی تصورات و تصمیمات افراد تأثیرگذار باشد.

احمد رمضانپور با بیان اینکه برخی گویا خدا را فراموش کرده‌اند، افزود: بنده نیز اعتقاددارم که ناصر حاج محمدی عملکرد خوبی نداشت و تحت تأثیر برخی‌ها عمل می‌کرد اما معتقدم برخی از ما نیز باید  حواسمان به کارهایی که می‌کنیم باشد.

وی با تأکید بر اینکه چهل سال است که در سراوان زباله سرازیر می‌شود، بیان کرد: قرار نیست اگر در مناقصه‌ای مشکلی وجود دارد پروژه‌ای به این بزرگی را نادیده بگیریم و باید کارشکنی‌ها را نیز ببینیم و متأسفانه دست‌های کثیف و باندهای کثیفی هستند که سنگ‌اندازی می‌کنند.

گفتنی است در این جلسه نظر اعضای شورای شهر رشت پیرامون طرح سؤال و پاسخ‌های شهردار رشت به رأی گذاشته شد و با هفت رأی موافق شهردار رشت ماندنی و برگزاری جلسه استیضاح منتفی شد.

تنها ۴ عضو شورا مخالف عملکرد شهردار بودند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار