کد خبر : 34167
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اسفند 1397- 17: 11

شورای عجز یا شورای شهر / شورای شهر رشت، کفیل میخواهد

شورای عجز یا شورای شهر / شورای شهر رشت، کفیل میخواهد

در اواخر دوره کاری شورای شهر قبلی، شهردار رشت ـ آقای ثابت قدم ـ در دعوای معروف و رفت و بر گشت طولانی در ۲۳/۳/۹۶ استیضاح شد و شهرداری رشت به دست سرپرست افتاد.

شهر رشت از زمانی که بلدیه و شهرداری به خود دیده است تا امروز با ۵۰ نفر شهردار،[۱]  ۳ نفر کفیل و ۷ نفر سرپرست شهرداری[۲] اداره شده است. از سال ۱۳۷۷ که اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شده است تا به امروز شاهد حضور ۵ دوره شورای شهر هستیم که این شوراها در شهرستان رشت، دارای فراز و فرود زیادی بوده اند که باید به صورت مستقل مورد مطالعه قرار گیرد.
اما آنچه درباره شورای شهر پنجم رشت باید اشاره شود، ضعف جدی، مهم، اثرگذار و تاریخی این شورا است که بر خلاف ادعای برخی از اعضای آن، می رود که لکه سیاهی دیگر در تاریخ شهر رشت باشد و افرادی که در شورای شهر حضور دارند، در یک محکی جدی قرار گرفته اند و عیارسنجی خواهند شد.
شورای پنجم شهر رشت که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به توفیق جلب آرای مردمی به نفع خود، دست یافتند، کار خودشان را از ۲۵ مرداد ۹۶ رسما آغاز کردند و تا اسفند امسال، ۱۹ ماه اداره و نظارت بر مسائل شهری رشت را برعهده داشته اند که مهمترین کار شورای شهر که انتخاب شهردار و نظارت بر شهرداری رشت است، امری بر زمین مانده، مغفول و بی تدبیر رها شده است.
در اواخر دوره کاری شورای شهر قبلی، شهردار رشت ـ آقای ثابت قدم ـ در دعوای معروف و رفت و بر گشت طولانی در ۲۳/۳/۹۶ استیضاح شد و شهرداری رشت به دست سرپرست افتاد. شورای شهر پنجم که در اواخر مرداد سال ۹۶ آغاز به کار کرد می بایست در اولین اقدام خود شهردار رشت را انتخاب می کرد که این کار بعد از کش و قوس بسیار در مهرماه همان سال انجام شد و آقای مسعود نصرتی در ۱۳/۷/۹۶ به عنوان شهردار شهر بزرگ رشت معارفه شد. ولی این فرصت، موجب ترقی او شد و بعد از ۹ ماه در ۳۰/۴/۹۷ استعفا داد و بلافاصله استعفایش از سوی شورای شهر رشت قبول شد و از ۱ مرداد ۹۷ تا کنون برای بار چندم، شهر رشت به دست سرپرست سپرده شد. یعنی از مرداد ۹۶ تا امروز که ۱۹ ماه از عمر شورای پنجم شهر رشت میگذرد، شهر رشت ۹ ماه شهردار داشته و ۱۰ ماه بدون شهردار بوده است.
آیا این، عجز و ناتوانی از انجام وظیفه نیست؟!
البته این یکی از آسیبهای مُسری شوراهای رشت بوده که در انجام اولین وظیفه خود دچار مشکل بوده اند کما اینکه فقط از سال ۱۳۹۰ تا کنون از نظر مدت زمان تصدی شهردار و سرپرست در شهرداری رشت، ۳۰ درصد از این مدت با سرپرستی اداره شده و ۷۰ درصد شهردار داشته است.
شورای پنجم همانگونه که در ابتدا برای انتخاب شهردار دچار مشکلات و ضعف در شناخت، تطبیق و معرفی شهردار بود و آن را چند ماه طول داد، بعد از استعفای آقای نصرتی نیز تا کنون ۷ ماه هست که نتوانسته اولین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار را انجام دهد و این چیزی غیر از عجز آنان در انجام وظیفه قانونی و شرعی شان نیست. و این موجبات انحلال شورای شهر رشت را سبب شده است.
آقای رمضانپور نرگسی در نطق اخیرشان در شورای شهر رشت گفته اند که انحلال شورا تبعات سیاسی اجتماعی گسترده ای دارد. بله، این درست است؛ ولی اگر شورا منحل شود، این شما و دوستان همفکرتان هستید که لکه ننگ دیگری برای شهر رشت به وجود آوردید و این را در تاریخ این منطقه تایید کردید که شورای شهر در رشت، عاقبتی جز انحلال نخواهد داشت. شما و همقطارانتان با بی دقتی تمام و در پی بی توجهی به اولین وظایفتان، کار را به جایی رساندید که شورای شهر رشت باید به انتظار انحلال بنشیند.
این تاسف برای ما مردم رشت همیشه باقی خواهد بود که چرا ترکیب شورای شهر رشت، هیچ وقت نتوانست ماهیت شورایی خود را به دست آورد و از پند و اندرز و مشاوره دیگران بهره بَرَد و مردم، همواره خود، بارِ حل کردن مشکلات شهری را به دوش کشند.
البته از این شورای شهر انتظار بیشتری نیست که بخواهد با طرح مسائل فرعی به دنبال فرافکنی باشند و فرصت از دست داده چندین ماهه خود را برای انتخاب شهردار رشت از چشمها مخفی دارند.
بنابراین اولا ما از اعضای شورای شهر رشت، گله و شکایت داریم که اهمال، سستی، نا واردی و بی تدبیری شان موجبات این آسیب را برای شهر رشت فراهم نموده است و مراجع مربوطه باید رسیدگی کنند و خود اعضای محترم شورا نیز به جای فرافکنی، از مردم شریف شهر عذرخواهی کنند.
و ثانیا انتظار داریم و بلکه لازم است که نهادهای مربوطه، تکفل این شورای ناتوان را بر عهده بگیرند و از مسئولین استانی علی الخصوص از نماینده ولی فقیه در استان ـ اگر چه وظیفه قانونی آنان نیست ـ می خواهیم که در این مسئله ورود کنند و راه را به آنان نشان دهند و در این دوران که بی تدبیری مدیران در جامعه به اوج خود رسیده است، از وقوع مسئله و آسیب جدید برای شهر، جلوگیری کنند و مانع از آن شوند که شتاب زدگی این شورا در پیدا کردن راه حل، موجبات رضایت آنان به شهردار ضعیف را فراهم آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار