کد خبر : 58691
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399- 40: 11

صدای خطر کاهش جمعیت جدی است/طرح مجلس برای افزایش جمعیت

صدای خطر کاهش جمعیت جدی است/طرح مجلس برای افزایش جمعیت

اگرچه اقتصاد امروز ایران، اقتصاد آسیب‌دیده است و نمی‌توان از آن انتظار آرمانی داشت اما به‌حسب ضرورت و به میزان امکانات باید مشوق‌های اقتصادی در این امر در نظر گرفت و از طرفی در بعد فرهنگی نیز باید برنامه‌ریزی قابل‌تأملی صورت بگیرد.

به گزارش گیلانستان، فرزندآوری نیاز فطری انسان‌ها و تأمین جمعیت، از کارکردهای مهم خانواده‌هاست، وقتی یک جامعه با کاهش و افزایش جمعیت مواجه شود نظام سیاسی آن برای حل مشکل جمعیت چاره‌اندیشی می‌کند و راه‌حل‌هایی را به اجرا درمی‌آورد که به آن سیاست‌های جمعیتی می‌گویند.

امروزه جوامع غربی به دلیل بالا رفتن سن ازدواج، افزایش بی‌ثباتی، فروپاشی خانواده‌ها، طلاق، رفاه‌زدگی، مصرف‌گرایی و هزینه‌بردار بودن فرزندان با مسئله کاهش جمعیت و عوارض پیری و سالمندی جمعیت، مواجه‌اند و ایرانیان در مواجهه بافرهنگ غرب برخلاف بسیاری از ملت‌ها اگرچه واکنش سازنده‌ای نسبت به رویارویی خود به فرهنگ غرب داشتند، اما تأثیر نرم فرهنگ غربی در سبک زندگی ایرانیان بی‌تأثیر نبوده و سبک زندگی آرام و بی‌دغدغه و هزینه پنداشتن فرزندان در سال‌های اخیر موجب شد تا ایران با مشکل کم بود جمعیت برای سال‌های آینده مواجه شود لذا کشور  برای  مقابله با آن باید اقداماتی را در پیش بگیرد.

ایران در دو زمان تاریخی، سیاست کاهش جمعیت را اجرا کرد که یک‌بار به‌پیش از انقلاب اسلامی از سال ۴۵ تا پیروزی انقلاب برمی‌گردد و طی آن میزان رشد سالانه جمعیت از حدود سه و یک‌دهم، به دو هفت‌دهم کاهش یافت و بار دیگر به‌ضرورت از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ سیاست کاهش جمعیت اجرا شد که درنتیجه آن میزان رشد سالانه جمعیت از سه و نه‌دهم به یک و سه‌دهم کاهش یافت.

کاهش بیش‌ازحد رشد سالانه جمعیت

کاهش بیش‌ازحد و کم‌سابقه رشد سالانه جمعیت در سال‌های اخیر منجر شد تا در سال ۱۳۹۳ اصول کلی سیاست‌های جمعیتی کشور تصویب شود که در آن به‌ ضرورت‌هایی ازجمله افزایش جمعیت، جوانی جمعیت، حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد اشاره و برای توزیع متعادل جمعیت برنامه‌ریزی صورت گرفت.

جمعیت مناسب  لازمه تحقق اهداف کشورها و آرمان‌های آن‌هاست و ایران اسلامی که باهدف گسترش فرهنگ اسلامی و توحیدی پرچم اسلام را به اهتزاز درآورده نیز باید برای مشکل کمبود جمعیت چاره‌اندیشی کند، اگرچه امروز مشکلات اقتصادی منجر به این شده که سیاست‌های اقتصادی برای تشویق خانوارها به فرزندآوری نمود نداشته باشد اما وقتی به آینده‌ایران اسلامی می‌اندیشیم باید توجه کنیم که مسئله جمعیت یک ضرورتی است که سخن گفتن از آن چاره کار نبوده و باید در مقام عمل، برای آن گام برداشت.

مشوق‌های اقتصادی و فرهنگی راهکار افزایش جمعیت

همگان واقفیم که اقتصاد امروز ایران، اقتصاد آسیب‌دیده و نمی‌توان از آن انتظار آرمانی داشت اما به‌حسب ضرورت و به میزان  امکانات باید مشوق‌های اقتصادی در این امر در نظر گرفت و از طرفی در بعد فرهنگی نیز باید برنامه‌ریزی قابل‌تأملی صورت بگیرد چراکه امروزه تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به فرهنگ غربی که محصول رویارویی ایران با جهان غرب بوده منجر شده برخی‌ها برای عدم مسئولیت‌پذیری نسبت به فرد دیگر، از این نیاز ذاتی و فطری خود چشم‌پوشی کرده و متأسفانه برخی‌ها به نگهداری از حیوانات خانگی به‌ویژه حیوانات غیر اهلی روی بیاورند که برای جامعه اسلامی و زندگی مسلمانان قابل‌پذیرش نیست لذا به میزان توجه به مشوق‌های اقتصادی باید مشوق‌های فرهنگی نیز به‌درستی و به هنگام صورت بگیرد.

در فرهنگ ایرانی، خانواده‌دوستی یک ارزش و فضیلت محسوب می‌شده و گذشتگان ما همواره به خانواده و اصول اخلاقی حاکم بر آن توجه داشته و برای تربیت فرزندان تلاش می‌کردند، این موضوع یکی از رموز ماندگار فرهنگ ایرانی در طول سال‌های پرفرازونشیب تاریخ ایران است لذا برای استمرار این فرهنگ اصیل و  پایداری آن برای حیات جامعه، باید تلاش مضاعف نمود و آن را جزء اولویت‌های تصمیم سازی دانست.

گیلان استان پیر ایران

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره می‌گوید، مجلس برای توجه جدی به رشد جمعیت طرحی را آماده کرده تا از طریق مباحث تشویقی، توانمندسازی خانواده‌ها و تضمین بسیاری از امورات مربوطه، در این موضوع گام بردارد.

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و نگرانی خانواده‌ها از فرزندآوری گفت: مجلس تلاش می‌کند تا بتواند با به‌کارگیری شیوه‌های مختلف مانع خطر کاهش جمعیت کشور شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به رشد جمعیت برای جلوگیری از تهدید جمعیتی کشور بیان کرد: مجلس تلاش می‌کند تا با طرح‌های اقتصادی، فرهنگ‌سازی و تلاش برای تغییر نگرش خانواده‌ها گامی مؤثر در این امر بردارد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان گیلان جزو پیرترین استان‌ها محسوب می‌شود، افزود: در استان گیلان دستگاه‌های متولی، علوم پزشکی، دستگاه‌های فرهنگی و حمایتی باید تلاش کنند تا گیلان را از این شرایطی که در آینده‌ای نه‌چندان دور به آن مبتلا می‌شود، بیرون بیاورند.

وی با اشاره به اینکه مجلس علاوه بر توجه به موضوعات اقتصادی و روز جامعه باید برای چشم‌اندازهای آینده کشور نیز برنامه داشته باشد، گفت: اگرچه موضوعات امروز بحث اشتغال، اقتصاد و جوانان است اما بررسی این موضوعات منافاتی با برنامه‌ریزی  برای چشم‌اندازهای آینده کشور ندارد.

پویایی کشور درگرو وجود جمعیت جوان

دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون در راستای حمایت از خانواده و تشویق برای فرزندآوری در مجلس اظهار کرد: اگرچه درگذشته معیارهایی برای تشویق خانواده‌ها برای فرزند آوری وجود داشت اما کافی نبود.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه استان گیلان جزو پیرترین استان‌هاست و باید برای این مشکل چاره‌ای اندیشید، تصریح کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور گیلان با جمعیت سالمندی مواجه خواهد شد درصورتی‌که گیلان و ایران نیاز به جمعیت جوان، پویا و فعال دارد تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

وی با تأکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی در  تحکیم بنیان خانواده گفت: کاهش بیش‌ازحد و کم‌سابقه رشد سالانه جمعیت در سال‌های اخیر تغییر و بازنگری در سیاست کاهش جمعیت را ضروری ساخت.‌

پیری جمعیت در انتظار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات پیرامون رشد جمعیت در ایران اظهار کرد: با توجه به لزوم پیگیری در خصوص رشد جمعیت، مجلس به‌طورجدی در حال پیگیری مسئله از طریق ایجاد قوانین تشویقی و فرهنگی در بین خانواده‌ها‌ است.

سید علی آقازاده با اشاره به آیین‌نامه‌هایی برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری گفت: یکی از مباحث مهم مجلس، بررسی مشکلات، ایجاد طرح‌های تشویقی و فرهنگی برای رشد جمعیت است چراکه در صورت عدم برنامه‌ریزی، با پیری جمعیت در آینده مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر دغدغه رهبری مبنی بر لزوم توجه به رشد جمعیت، افزود: ایجاد طرح‌های تشویقی همراه با تسهیلات، اشتغال و کاهش مشکلات اقتصادی  بستر مناسب رشد جمعیتی در ایران ازاین‌رو، مجلس یازدهم در تلاش است تا با یک نگاه علمی، انقلابی و متکی بر فرهنگ خانواده، مانع پیری جمعیت شده تا رشد جمعیت به حدنصاب برسد.

آقازاده با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی و توجه به بنیان گرم خانواده تصریح کرد: متأسفانه با تهاجمات و القائات فرهنگی دشمن به کانون گرم خانواده و فقدان برنامه‌ریزی جامع و کامل در این حوزه،  شاهد تغییر در سبک زندگی خانوادگی در حوزه فرزندآوری بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان با مشکل جمعیتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، گفت: بر اساس آمار استان گیلان جزء استان‌های پیر محسوب شده که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

راه‌کارهای جوان‌سازی جمعیت

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بحران جمعیت به یکی از دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی تبدیل‌شده، اظهار کرد: در این چند سال به علت مشکلات سخت اقتصادی اکثر خانوارها رو به تک‌فرزندی آورده و این امر به یک معضل در جمهوری اسلامی تبدیل‌شده زیرا یکی از راه‌های توسعه کشور استفاده از نیروهای جوان و جویای نام بوده ولی کشور ایران بر اساس آمار رو به سالمندی درحرکت است.

رسول فرخی میکال با اشاره به تصویب کلیات طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اهداف این طرح حمایت فرزند آوری و فرزندپروری بوده و بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی یک کمیسیون مشترک در این راستا و با عضویت اعضا کمیسیون‌های تخصصی تشکیل و راهکارهای جوان‌سازی جمعیت بررسی شود‌‌.

وی با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت در جمهوری اسلامی افزود: بر اساس گزارش‌های کشور با کاهش جمعیت مواجه بوده و در طرح جوانی جمعیت به مدت پنج سال برنامه‌های عبور از کاهش جمعیت بررسی و اجرایی می‌شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه خانه ملت با تصویب طرح جوانی جمعیت به دنبال جلوگیری از کاهش جمعیت در کشور است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده برای فرزند آوری مشکلات اقتصادی است، لذا در طرح جوانی جمعیت حمایت از پدر و مادر، پوشش بیمه‌ای و معافیت از مالیات و تأمین تسهیلات لازم برای تهیه مسکن و ارتقا سطح سلامت و معیشت مورد تأکید قرارگرفته و مجلس در تلاش است تا این موارد را تا زمان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ برساند.

فرخی با تأکید بر لزوم توجه به جلوگیری از کاهش پیری جمعیت در استان گیلان بیان کرد: استان گیلان متأسفانه یکی از پیرترین استان‌های کشور بوده و با مشکل جمعیتی در حال مبارزه است لذا مجلس هم ‌به این مسائل واقف و به دنبال رفع این مشکل است.

سیاست جمعیتی منافاتی با طرح‌های اقتصادی ندارد

امروزه به دلیل فشارهای اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها از فرزندآوری امتناع کرده و یا به تک‌فرزندی بسنده می‌کنند و در مواجهه با طرح‌های تشویقی و سیاست‌های جمعیتی معتقدند تا مادامی‌که مشکلات اقتصادی برطرف نشده نباید از چنین طرح‌هایی سخن گفت، درصورتی‌که بررسی چنین طرح‌هایی که چشم‌انداز آینده کشور را مرسوم می‌کند منافاتی با طرح‌های بهبود اقتصادی نداشته و هرکدام باید به‌جای خود موردبحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار