کد خبر : 57454
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷

گیلانستان گزارش می‌دهد؛

صدا و سیمای مرکز گیلان؛ از سرمایه گذاری روی خوانندگان موسیقی تا بی‌اعتنایی به هیئت‌های مذهبی

صدا و سیمای مرکز گیلان؛ از سرمایه گذاری روی خوانندگان موسیقی تا بی‌اعتنایی به هیئت‌های مذهبی

قرار دادن DVD یک مداحی زیبا در دستگاه پخش، کاری است که انجام آن احتمالاً ۴۰ سال تجربه برای صدا و سیمای گیلان لازم نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان، شاید اولین نقدی که بتوان بر صدا و سیمای مرکز گیلان از ناحیه «برنامه های مذهبی» وارد نمود، همین است که با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی، «دین» همچنان تنها قسمتی از برنامه های آن را تشکیل می دهد.

  1. قسمت اعظمی از اشکالات شبکه باران، مربوط به کارهایی است که انجام نمی دهد و برنامه هایی که پخش نمی کند. در مناسبت های مذهبی، یکی از مهمترین وظایف بسیار بدیهی تلویزیون، پخش فیلم، سریال و کارتون در مورد معصوم(ع) مورد نظر است.

۲٫ فعالیت دوم مورد غفلت صدا و سیمای گیلان در ایام مذهبی، «تشویق مردم برای شرکت در هیآت» است. البته قطعاً مدیران محترم سازمان این پاسخ را نخواهند داد که «چرا می گویید ما تبلیغ هیئت ها را نمی کنیم؟ پس پخش زنده برخی مراسم شب قدر و روز عاشورا و کلیپ هایی که از هیئت ها نشان می دهیم چیست؟» زیرا آنها خوب می دانند که «تشویق مردم به حضور در یک مراسم» یعنی چه و مثلاً نمونه این کار را در راهپیمایی ها انجام می دهند. پخش زنده یک مراسم و یا قرار دادن DVD یک مداحی زیبا در دستگاه پخش، کاری است که انجام آن احتمالاً ۴۰ سال تجربه لازم نداشته باشد. حداقلی ترین کاری که صدا و سیما انجام نمی دهد، دسته بندی، تفکیک، معرفی و حداقل زیرنویس مراسمات بزرگ هر شهر در هر مناسبت مذهبی است.

۳٫ بخش سوم فعالیت های بلاانجام شبکه باران، «افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به معارف و سیره اهل بیت و تاریخ اسلام» می باشد که البته با نگاهی منصفانه، حوزه علمیه را می بایست در این نقیصه مهم شریک صدا و سیما دانست. مختصر ویژه برنامه های مذهبی هم که در مناسبت ها از تلویزیون پخش می گردد، منحصر در تکرار هر آن چیزی است که همه می دانند و مطلب جدیدی در مورد اهل بیت به مردم آموخته نمی شود.

با نگاهی به برنامه های مذهبی صدا و سیما، این حقیقت روشن می گردد که این بخش، دست «بچه هیئتی‌ها» نیست. فی المثل در قسمت «موسیقی»، واضح است که این بخش را افرادی «عشق آهنگ» اداره می کنند و لذا از تنوع و تکثر و جذابیت بالایی برخوردار است. اما با نگاهی به همین برنامه های معدود مذهبی، به وضوح روشن می شود که گردآوران و سازندگان آنها فاقد اطلاعات اولیه پیرامون اهل بیت علیهم السلام می باشند.

اگر وظیفه صدا و سیما را تقویت باورها و نیز احساسات دینی مردم بدانیم، قطعاً می بایست از او پرسش نمود که «چطور صدا و سیما برای آهنگ سازان و نوازندگان سرمایه گذاری می کند، اما هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت مداحی ها و نیز هیئت ها نمی کند؟ آیا صدا و سیما نمی تواند به یک «هیئت» حداقل دید یک استودیوی خود را داشته و برای دکور چینی و وسعت آن سرمایه گذاری کند؟

به لیست بالا می توان غفلت نسبت به مناسبت های رو به فراموشی (مانند رحلت حضرت خدیجه، ولادت و شهادت حضرت معصومه سلام الله علیهما، شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی و…) را افزود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار