کد خبر : 32971
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

طرح “‌واریز درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی”‌ بررسی می‌شود

طرح “‌واریز درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی”‌ بررسی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ‌گفت:‌ طرح واریز درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است.

به گزارش گیلانستان محمود شکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در راستای خارج کردن وابستگی بودجه کشور از درآمدهای نفتی طرح واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی توسط سازمان برنامه و بودجه و مجلس در حال بررسی و کارشناسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس صندوق توسعه ملی را که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد حلال بسیاری از مشکلات امروز جامعه خواند و عنوان کرد: واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به حساب این صندوق می‌تواند تدریجاً میزان وابستگی و تکیه بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 32 درصد از درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود تصریح کرد: در صورت وارد شدن تمام وجوه حاصل از فروش نفت به این حساب می‌توانیم عکس‌العمل خود را نسبت به تهدیدات آمریکایی‌ها تقویت کنیم.

شکری با بیان اینکه به دلیل وابستگی شدید بودجه به درآمد نفت اقتصاد کشور در مقابل تهدیدات دشمنان آسیب‌پذیر شده است ابراز داشت: توجه به سایر حوزه‌های درآمدی و استفاده از درآمد نفت آن هم بر اساس سهمی که در بودجه برای آن پیش‌بینی شده کشور را در برابر فعل و انفعالات جهانی بیمه می‌کند.

وی از وجود دو برنامه مجزا برای ساماندهی و تعیین تکلیف درآمدهای حاصل از فروش نفت خبر داد و عنوان کرد: واریز این درآمدها به حساب بانک مرکزی و یا انتقال آن به صندوق توسعه ملی از جمله طرح‌هایی است که اخیراً بحث‌ها و پیشنهادات بسیار زیادی درباره اجرا و یا عدم اجرای آن‌ها مطرح شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مهم‌ترین دلایل رد نظریه انتقال درآمدهای نفتی به حساب بانک مرکزی را متذکر شد و در تشریح آن افزود: افزایش نقدینگی در سطح کشور و یا چاپ اسکناس بی‌رویه از جمله مواردی است که تصمیم برای واریز این وجوه به حساب بانک مرکزی را با شک و تردید و ریسک مواجه می‌کند.

نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس بهترین گزینه برای تعیین تکلیف درآمدهای نفتی را انتقال آن‌ها به حساب صندوق توسعه ملی دانست و گفت: با اتخاذ این شیوه وجوه مورد نظر تنها به اندازه همان نیازی که دولت‌ها در لوایح بودجه سالیانه برای درآمدهای دولتی در نظر گرفته‌اند پرداخت می‌شود.

شکری با تأکید بر اینکه در صورت اجرایی شدن این طرح نقشه دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد ایران کم‌رنگ می‌شود اظهار داشت: طرح انتقال وجوه حاصل از فروش نفت به حساب صندوق توسعه ملی فعلاً در مرحله کارشناسی قرار دارد و امیدواریم به‌زودی نتایج این بررسی‌ها به سمع و نظر مجلس نیز برسد.

انتهای پیام/ش

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار