کد خبر : 43148
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:

عدم تخصیص به موقع اعتبارات روند اجرای طرح‌های آبخیزاداری گیلان را مختل کرده است

عدم تخصیص به موقع اعتبارات روند اجرای طرح‌های آبخیزاداری گیلان را مختل کرده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از پروژه‌های آبخیزداری این استان طولانی شده و در موعد مقرر به اتمام نمی‌رسد گفت: اعتبارات طرح‌های آبخیزداری گیلان به موقع تخصیص داده نمی‌شود.

به گزارش گیلانستان محسن یوسف‌پور طولانی شدن و عدم اتمام به موقع پروژه‌های آبخیزداری گیلان را ناشی از عدم تخصیص به موقع اعتبارات ملی دانست و اظهار داشت: زمان کوتاه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در گیلان با توجه به شرایط جوی حاکم بر آن از دیگر موانع تحقق به موقع طرح‌های مذکور در این استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه پروسه ابلاغ تا تخصیص اعتبارات ملی معمولاً فرآیندی طولانی دارد عنوان کرد: فصل مساعد برای انجام پروژه‌‌های آبخیزداری در گیلان بسیار کوتاه است بنابراین با توجه به این محدودیت، پیمانکاران مجبور هستند با سرعت و فشار بیشتری نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام کنند.

یوسف‌پور با تأکید بر اینکه تعداد پیمانکارانی که بتوانند با دو موضوع تخصیص نیافتن اعتبارات از یک سو و انجام فشرده کار از سوی دیگر کنار بیایند بسیار کم است تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هر‌‌‌ساله و همیشه برای عملیاتی کردن طرح‌های آبخیزداری استان با مشکلات عدیده اعتباری مواجه بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امسال میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به پروژه‌های آبخیزداری استان گیلان رضایت‌بخش بوده است یا خیر ابراز داشت: با توجه به مسائل اقتصادی و شرایط موجود کشور از حیث درآمدها، میزان اعتبارات در نظر گرفته شده روی هم رفته رضایت‌بخش است و امیدواریم منابع آن در اسرع وقت تخصیص پیدا کند.

سرپرست معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این گفت‌وگو ملموس بودن اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان برای مردم را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که تا قبل از پایان سال بتوانیم سهم زیادی از این پروژه‌ها را به ویژه در مناطق بالادست استان به اتمام برسانیم.

فریور نقوی در پاسخ به این پرسش که در مسیر اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان چقدر از توان و ظرفیت اهالی و بومیان ساکن در مناطق استفاده می‌شود عنوان کرد: به غیر از پروژه‌های بزرگ آبخیزداری، در طرح‌های کوچک‌تر که نیاز چندانی به تخصص و دانش فنی خاصی نیست از وجود افراد محلی استفاده می‌شود.

فریور نقوی نحوه همکاری و مشارکت دوجانبه دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: دستگاه و نهاد خاصی برای این کار به صورت همزمان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان همکاری نمی‌کند اما بسیاری از فعالیت‌های ما با هم همپوشانی دارد.

وی مدیریت روان‌آب‌ها، کاهش حجم آلودگی و میزان املاحی که از مناطق بالادست به سمت مناطق پایین دست هدایت می‌شود را از جمله مزایای اجرای پروژه‌‌های آبخیزداری برای سایر دستگاه‌ها دانست و گفت: جلوگیری از بروز سیلاب‌های سهمگین و ایجاد خسارات ناشی از آن از دیگر فواید اجرای این پروژه‌ها است.

سرپرست معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌های آبخیزداری در مناطق مختلف استان را متغیر دانست و عنوان کرد: این پروژه‌‌ها در برخی از شهرستان‌‌ها نظیر رضوانشهر با پیشرفت صد در صدی مواجه هستند و اجرای مابقی طرح‌های استان نیز روند خوبی دارد.

وی از اجرای پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان‌های رودسر، املش، رودبار، رضوانشهر، سیاهکل، فومن و صومعه‌سرا با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال خبر داد و اظهار داشت: سهم اعتبارات این طرح‌ها باید از محل منابع محلی تأمین شود و در حال حاضر نیز پروژه‌های مذکور به صورت میانگین 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار