کد خبر : 25402
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397- 00: 20

“فضای مجازی” با وجود حجم بالای اطلاعات نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد

“فضای مجازی” با وجود حجم بالای اطلاعات نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد

نماینده ولی‌‌فقیه در استان گیلان گفت: با توسعه عرصه فضای مجازی و با توجه به گستردگی اطلاعات در این فضا توجه به کتاب و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته اما این فضا هرگز نمی‌تواند جایگاه کتاب را در جامعه پر کند.

به گزارش گیلانستان، آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر امروز در دیدار با کتابداران استان گیلان با اشاره به اینکه کتاب و کتابداری به‌معنای فرهیختگی است اظهار داشت: کتاب، سرفصل زندگی، رشد و تعالی در آدمی است و شایستگی انسان در جامعه کنونی به‌واسطه میزان علم و دانش او شناسایی می‌شود.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان گیلان کتاب را عاملی برای رسیدن به دانش روزافزون عنوان کرد و با بیان اینکه ارزش و اهمیت کتاب همواره از سوی تمامی علمای اسلام تاکید شده است خاطرنشان کرد: خواندن کتاب دانش، تعالی و رسیدن به سعادت را به ارمغان می‌آورد.

امام جمعه رشت اهمیت نگهداری و حفاظت از کتاب در تاریخ اسلام را ویژه و گسترده عنوان کرد و با تاکید بر اینکه به‌درستی می‌توان گفت کتاب از ارزشمند‌ترین سرمایه‌های آدمی است بیان کرد: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی یکی از کتابخانه‌های مهم و معتبر جهان است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه کتاب‌های نسخه خطی این کتابخانه بسیار ارزشمند هستند و علمای بزرگ جهان برای بازدید از این کتابخانه به ایران اسلامی سفر می‌کنند تصریح کرد: فرهنگ کتابخوانی در جامعه کنونی کاهش یافته است این حوزه نیازمند توسعه است.

وی با بیان اینکه با توسعه عرصه فضای مجازی در جامعه کنونی و با توجه به گستردگی اطلاعات در این فضا توجه به کتاب و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته اما این فضا هرگز نمی‌تواند جایگاه کتاب را در جامعه پر کند گفت: با توجه به کاهش فرهنگ کتابخوانی، کتابداران برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید ایده‌هایی جذاب ارائه کنند.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان گیلان با تاکید بر اینکه ساختار، بازتاب و بازخورد کتاب از سوی کتابداران به واسطه رابطه مستقیم با کتابخوانان به درستی درک می‌شود تصریح کرد: کتابداران باید ایده‌پردازان عرصه تولید مطالعه‌گری باشند تا در جامعه مدرن کنونی موجب توسعه فرهنگ مطالعه شوند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه هر کسی که در عرصه دانش فعالیت می‌کند باید از روز نخست تا زمان گور با کتاب و کتابخوانی آمیخته باشد خاطرنشان کرد: در گذشته برای کتاب ارزش و مقامی ویژه قائل بودند که امروز با همت ویژه کتابداران باید احترام به کتاب و کتابخوانی بازگردد.

آیت‌الله فلاحتی کتاب را نور هدایت عنوان کرد و با بیان  اینکه خداوند نخستین سوره قرآن را با کلمه “اقرأ” یعنی خواندن به پیامبر اکرم(ص) نازل کرد افزود: کتابداران باید ایده‌پردازان توسعه کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها در جامعه کنونی باشند و کتاب باید در ابعاد مختلف جامعه امروز نفوذ کند.

وی با تاکید بر به اینکه کتابداران می‌توانند به‌درستی در ترویج فرهنگ مطالعه نظریه‌پرداز باشند و به‌درستی می‌توان گفت کتابداران طلایه‌داران توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه هستند اعلام کرد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروز همانند روز‌نامه عمل می‌کند اما کتاب دانشی ماندگار است.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تشویق به کتابخوانی باید در جامعه امروز به صورت مضاعف و همه‌جانبه انجام شود گفت: امانت‌داری، کتابخوانی، دقت در نگهداری کتب نسخه‌های خطی و داشتن اطلاعات ویژه در خصوص کتاب‌های مختلف و علم کتب از ویژگی‌های یک کتابدار موفق است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه کتابداران باید کتاب‌شناس باشند تا اندیشه و افکار کتابخوانان را به درستی راهنمایی و هدایت کنند تصریح کرد: اگر کتابداران در جامعه امروز کتابخوان نباشند نمی‌توانند به درستی عامل توسعه فرهنگ کتاب باشد و در این عرصه با ناکامی مواجه می‌شوند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان عدم دانایی از علم کتاب توسط نسل جوان را در جامعه امروز یک نقص عنوان کرد و با تاکید بر اینکه کتاب امانت الهی است و باید به طور ویژه از آن نگهداری شود افزود: اهالی کتاب و کتابداران از جایگاه ویژه‌ای در جامعه  امروز برخوردار هستند.

/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار