کد خبر : 353
تاریخ انتشار : جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰

لایه های پنهان پرونده ۳۲ هزار میلیاردی / فساد ۱۰۸ میلیارد تومانی مدیر عامل یک بانک

لایه های پنهان پرونده ۳۲ هزار میلیاردی / فساد ۱۰۸ میلیارد تومانی مدیر عامل یک بانک

بازرسی در کشور ما ید طولایی دارد و در صدر اسلام نیز امیرالمومنین (ع) در نامه ای به مالک اشتر از وی می‌خواهد تا عیونی در ادارات قرار دهد تا خلاف‌ها را به دستگاه‌ها گزارش دهد.

به گزارش در گیلان، ناصر سراج در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور حق ورود به همه امور مالی و حقوقی سازمانها و دستگاههای تابع و تمام دفاتر زیر مجموعه آنها را دارد افزود: این سازمان مصر است تا ساختمان فساد را در کشور از پایه برچیند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان از نظر کیفیت نظارت در سال جاری رتبه ۸ را از سازمان نظارت و بازرسی جهانی کسب کرده است، گفت: برای از بین بردن فساد برای تمام کشورها نمی توان یک نسخه تجویز کرد.

سراج تصریح کرد: اصل فساد زیاده خواهی افراد خارج از چارچوب قوانین است و هیچ کشوری عاری از فساد نیست. وی افزود: برای ریشه کن کردن فساد در یک جامعه باید ذهنیت افراد را اصلاح کرد.

۲۴هزار و ۹۴۸ هشدار به ادارات درباره فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه امسال بیش از ۲۴ هزار و ۹۴۸ هشدار به ادارات دولتی در خصوص عملکردهای فسادآمیز داده شده است، گفت: اگر هشدارهای سازمان بازرسی به ثمر نشیند، حتماً با متخلفان امور برخورد خواهیم کرد و برای فرد خاطی حدود ۹۰ روز حبس در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص پرونده سه هزار میلیاردی هم اظهارداشت: در قسمت اول این پرونده که دادنامه آن حدود شش هزار برگ است، ۳۲ نفر از متخلفان این پرونده محاکمه شدند و تا به حال حکم یکی از این ۳۲ نفر هم اجرا شده و قسمت دوم پرونده هم در حال اجراست.

دریاخواری روند کند به خود گرفت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه زمین خواری، ‌ کوه خواری و دریاخواری در کشور روند کندی به خود گرفته است، اظهارداشت: در ایران ۱۶۵ میلیون هکتار زمین وجود دارد که حدود ۱۴۰ میلیون هکتار یعنی ۸۵ درصد از آن متعلق به دولت است و بیشتر زمین خواری‌ها هم در همه این ۸۵ درصد صورت می گیرد که البته دولت عزم جدی دارد تا زمینخواران را محاکمه کند و به جزایشان برساند.

سراج خاطرنشان کرد: در حوزه مالیاتی کشور مشکلات جدی وجود دارد که امید است با ورود سازمان نظارت و بازرسی کل کشور به این حوزه برای فرارهای مالیاتی که تاکنون صورت گرفته رسیدگی های مثبتی به عمل آید.

فرار مالیاتی ۲۹۳ میلیارد ریالی یک شرکت

وی در بیان دستاوردهای سازمان بازرسی کل کشور در زمینه حوزه مالیاتی هم گفت: در این رسیدگی ها شرکتی شناسایی شده است که از سال ۸۶ تا ۹۲ حدود ۲۹۳ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی داشته که در حال حاضر مورد بررسی و رسیدگی است.

سراج تصریح کرد: امسال حدود ۹ و نیم میلیارد ریال چک وصول نشده داشتیم که بعد از ورود ما به پرونده ۷ و نیم میلیارد ریال آن وصول شده است.

وی با بیان اینکه ضرردهی بیمه های کشور فوق العاده بالاست، گفت: اساساً در سیستم بیمه ای کشور مشکلی وجود ندارد. اگر موردی هم هست از دست درازی مدیران آن حاصل می شود.

جعلی بودن ۷۷ مورد ضمانتنامه گمرکی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به جعلی بودن ۷۷ مورد ضمانتنامه گمرکی به مبلغ ده‌ها میلیارد تومان اشاره کرد و اظهارداشت: گمرک به تازگی با الکترونیکی کردن ورودی و خروجی‌های دفاترش سعی به کمک در نظارت و بازرسی بر امور واردات و صادرات کشور کرده است.

سراج خاطر نشان کرد: اکثر واردات کشور از مبادی غیرقانونی صورت می گیرد که این واردات غیررسمی به بدنه تولید داخلی آسیب جدی می‌رساند.

 وی گزارش های این سازمان درباره مفاسد اقتصادی را محرمانه دانست که تا حکم قطعی اعلام نشود امکان اطلاع رسانی وجود ندارد و در عین حال بر شفافیت هر چه بیشتر در این پرونده ها برای پیشگیری از جرم تاکید کرد.

سراج در ادامه برنامه به پرونده سه هزار میلیارد تومانی که قضاوت آن را بر عهده داشت اشاره و تصریح کرد: پرونده سه هزار میلیاردی، پرونده ای با 30 هزار برگه پرونده و شش هزار و 600 برگه دادنامه بود که 32 نفر در این پرونده دست داشتند که همگی در جریان صدور حکم برای این افراد هستند .

وی افزود: از آنجا که بر اساس ماده 39 قانون آیین دادرسی کیفری ، قاضی پرونده باید بی طرف باشد ، پس از ریاست بر سازمان بازرسی دیگر امکان ادامه رسیدگی به این پرونده نبود . از این رو در خواست رد دادرس را تقدیم قوه قضائیه و آیت الله لاریجانی رامجاب کردم که ادامه قضاوت این پرونده باید به شخص دیگری سپرده شود .

رئیس سازمان بازرسی در ادامه ابعاد پرونده 32 میلیاردی حق الوکاله را تشریح کرد و گفت : این پرونده که در یکی از وزارتخانه ها اتفاق افتاده است ، یک پرونده تبانی است که در آن به یک وکیل بدوی که حق وکالت در تهران را نداشته و فقط دو سال تجربه کار داشته است برای حق الوکاله 32 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است .

سراج ادامه داد: وزارتخانه در ابتدای کار به این وکیل دو میلیارد تومان پرداخت می کند و وکیل برای نوشتن یک نامه برای اعمال ماده 18 ، دوازده میلیارد و 400 میلیون تومان دیگر دریافت می کند اما سازمان بازرسی بر اساس شماره دادنامه متوجه شد که نامه جعلی است و با دعوت از افراد خاطی ، آنها به تبانی خود اعتراف کردند .

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه حکم بدوی این پرونده صادر شده است گفت : متهم ردیف اول به 18 سال زندان ، 14 میلیارد تومان جزای نقدی و رد 32 میلیارد تومان محکوم شده است .

در پایان این گفتگو سراج درباره پرونده های زمین خواری گفت: در کشور 165 میلیون هکتار زمین وجود دارد که از این میزان 140 میلیون هکتار یعنی 85 درصد آن زمین های دولتی است که بخش عمده زمین خواری ها در زمین های دولتی اتفاق می افتد .

وی اداره جنگل بانی، سازمان زمین شهری، وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی، سازمان بهزیستی و حفاظت از محیط زیست را دستگاه هایی عنوان کرد که باید هماهنگ و همسو عمل کنند تا بتوان روند زمین خواری، کوه خواری و دریا خواری در کشور را کند کرد .

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره علت رد دادرسی پرونده مهدی هاشمی هم گفت: پرونده مهدی هاشمی را یک جلسه بررسی کردم که همزمان شد با انتصاب اینجانب به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، و برای همین درخواست رد دادرس دادم که پذیرفته شد.

وی در ادامه برنامه تیتر امشب شبکه خبر با تاکید بر اینکه برخی مدیران کشور به قوانین آشنا نیستند و قانون را به طور شایسته اجرا نمی کنند گفت: به موجب قانون برای اینکه پیشنهاد های سازمان بازرسی کل کشور جدی گرفته شود، اگر کسی به پیشنهاد سازمان بازرسی عمل نکند به 91 تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد .

سراج با اشاره به اینکه دولت و اعضای هیئت دولت از پیشنهادهای سازمان بازرسی کل کشور، استقبال می کنند و به آن پاسخ می دهند، اظهار داشت: از هشدارهایی که به دستگاه های دولتی داده شده است شش هزار و 800 پیام ، مبتنی بر اصلاح ساختار، دو هزار و 141 تذکر و تقریبا شش هزار و  100 مورد پیشنهادی بوده است که البته در این میان دو هزار نیرو نیز تشویق شده اند./مهر و خبرگزاری صداوسیما

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار