کد خبر : 66909
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400- 15: 1

دکتر شفیعی در گفتگو با گیلانستان:

مدیریت شهری باید ثبات داشته باشد/ اعضای فعلی شورا وحدت نداشته و واگرا عمل کردند/ اکثر شهرداران دوره پنجم از شاخصه‌های مهم شهرداری برخوردار نبودند

مدیریت شهری باید ثبات داشته باشد/ اعضای فعلی شورا وحدت نداشته و واگرا عمل کردند/ اکثر شهرداران دوره پنجم از شاخصه‌های مهم شهرداری برخوردار نبودند

دکتر شفیعی گفت: شهرداری ما اصلا برنامه ای نیست. شورای شهر قوه مقننه شهرداری است. من به عنوان کارشناس اقتصاد اولین طرحی که دارم برنامه داشتن برای شورای شهر و شهرداری است.

دکتر سید شمس شفیعی معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی (رئیس آموزشکده ها و سماء استان گیلان) و عضو علی البدل شورای فعلی رشت میهمان تحریریه پایگاه خبری تحلیلی گیلانستان بوده که بخش اول این گفتگوی تفصیلی در ذیل آمده است:

گیلانستان: لطفا خودتان را کوتاه معرفی کنید؟

اینجانب سید شمس شفیعی متولد ۱۳۴۷ساکن رشت هستم. در سال ۱۳۶۷ وارد تربیت معلم دانشگاه امام خمینی (ره) گرگان شدم و به عنوان دبیر زبان انگلیسی پذیرفته شدم سالهای اول خدمتم را در آموزش و پرورش در مناطق دور عمارلو بودم و بعد وارد ناحیه دو رشت شدم. تقریبا سی سال هست که کوی فلاحتی رشت زندگی میکنم.

سال ۱۳۷۲ رشته علوم اقتصادی دانشگاه شهید باهنر کرمان قبول شدم، مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی از دانشگاه فیروزکوه و هم چنین دکترای علوم اقتصادی، دکترای تخصصی خارج کشور دارم و همچنین دکترای دیگری هم در رشته علوم اقتصادی گرایش اقتصاد اسلامی در حال دفاع هستم.

سالهای اول خدمتم را دبیر زبان انگلیسی بودم و بعد سال ۸۴ به مدت پنج سال معاون آموزش و پرورش استان گیلان شدم و بعد از آن نیز در دانشگاه پیام نور به مدت سه سال معاون اجرایی و سه سال هم معاون آموزشی بودم.

هم اکنون معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان رئیس مجموعه آموزشکده ها و همچنین مدارس سما استان گیلان هستم.

در دوره گذشته انتخابات شورای شهر شرکت و با پانزده هزار رای مورد اعتماد شهروندان عزیز قرار گرفتم و به عنوان عضو علی البدل شورای شهر رشت هستم.

گیلانستان: انگیزه شما از کاندیداتوری در این دوره از انتخابات شورای شهر رشت چیست؟

شفیعی: اگر اعضای شورا اقدامات مثبتی برای شهر انجام میدادند، کاندیدا نمی شدم

اگر فکر میکردم اعضایی که در شورای شهر هستند اقدامات مثبتی را برای شهر رشت انجام داده اند این کار را نمیکردم و کاندیدا نمیشدم.

شانزده سال یعنی چهار دوره شورا را تحمل کردیم در طی این شانزده سال اتفاق مثبتی برای شهر نیفتاد و اقداماتی انجام نشد به عنوان نمونه در شانزده سال اخیر هر ده ماه یک شهردار تغییر پیدا کرد.

تا اینکه بنده دوره قبل انگیزه برای حضور پیدا کردم. اکنون که در همین چهارسال گذشته پنجمین شهردار را تجربه میکنیم این نقص همچنان باقی هست. این انگیزه شد بنده به عنوان خادم مردم در شورا خودم را کاندیدا کنم و شعارم را “ثبات مدیریت شهری” قرار دادم.

به شهروندان عزیز میگویم که ما یک شهرداری را برای دوره چهارساله انتخاب میکنیم که همین چهارسال شهردار ما باشد.

گیلانستان: عملکرد شورای پنجم را در مقایسه با شوراهای گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

شفیعی: اعضای فعلی شورا وحدت نداشته و واگرا عمل کردند

شورای پنجم یکی از بزرگترین نقص‌هایش این بود که هم گرایی و وحدتی بین آن ها حاکم نبود علی رغم اینکه نیروهای خوبی هم داشتند.

یعنی بعضی از این افراد در داخل شورا افرادی با تجربه بودند. کسانی که تجربه شورایی هم داشتند ولی واگرا عمل کردند. به عنوان نمونه همینکه در طی چهارسال پنجمین شهردار را منصوب کردند و ایشان هم امروزه در وضعیت استیضاح قرار دارد و حتی ممکن است در ششمین شهردار را در این دوره تجربه کنیم، همین یک نقص خودش گویای همه چیز است.

گیلانستان: شهرداران منتخب در شورای پنجم و شوراهای گذشته را چطور دیده اید؟

شفیعی: اکثریت شهرداران دوره پنجم از شاخصه های مهم شهرداری برخوردار نبودند

اعضای شورا که شهردار انتخاب کردند تقریبا نه بار در بخش انتخاب شهردار قرار گرفتند که حالا بعضی ها شرایط احراز را نداشتند و پنج شهردار انتخاب شدند که الان پنجمین شهردار را داریم. به نظر من جز یکی دو مورد مثل آقای نصرتی که شرایط احراز و تجربه لازم را داشتند و یا آقای احمدی، بقیه آنچنان وزنه و شایسته نبودند.

ولی در یک جمع بندی عرض میکنم که اکثریت شهرداران دوره پنجم به نسبت دوره های قبل از آن شاخصه های مهم شهرداری برخوردار نبودند.

گیلانستان: با توجه به بدهی حدود ۸۰۰ میلیاردی شهرداری رشت، راهکار شما برای افزایش درآمد شهرداری چیست؟

شفیعی: شهرداری نیازمند درآمدی پایدار و با ثبات است/ لزوم داشتن برنامه برای شورا و شهرداری

اگر کسی بگوید با این بودجه فعلی شهرداری میخواهم رودخانه زرجوب و مونوریل را درست کنم این منطقی نیست. برای این کار حتما بایستی درآمدی غیر از عوارضی که درآمد معمولی دارد برای شهرداری ایجاد بکنیم بنظرمن فوری ترین راه این هست که ما در قالب قراردادهای “فاینانس” یا “بای بک” بتوانیم شهر را از این بحران در بیاوریم ودر قالبی مثل صنعت گردشگری یا همان سیما منظری که داریم را ارتقا بدهیم. تبلیغاتی که میتواند درآمد زایی لازم را داشته باشد.

برای مثال ‌شهرداری دو سه اداره و در واقع شرکت بزرگ آسفالت زیر مجموعه خود دارد. شرکت های اقماری که شهرداری این کارها را میتواند انجام بدهد مثلا فکر کنید جی ۵ از آن مسیر میرود الان زمین هایش را یک فرد عادی میخرد دوباره چندین برابر میفروشد. خب شهرداری این کار را به نفع مردم بکند زمین های مورد نظر و مثلا فرض بر این خریداری بشود و خود شهرداری بیاید تهاتر بکند بیشتر کارها را میتوان از طریق تهاتر انجام داد. در آمدی را بایستی برای شهرداری در قالب در آمدی باثبات و پایدار ایجاد کنیم.

الان بنظر من هیچ گونه برنامه ای نیست. ببینید الان اقتصاد ایران برنامه ای هست الان در برنامه ششم قرار داریم از سال ۱۳۶۷ اقتصاد ایران برنامه ای شد. اما شهرداری ما اصلا برنامه ای نیست. شورای شهر قوه مقننه شهرداری است. من به عنوان کارشناس اقتصاد اولین طرحی که دارم برنامه داشتن برای شورای شهر و شهرداری است.

بنابراین برنامه ای الان وجود ندارد که من به شما بگویم که آقا چقدر درآمد است و متاسفانه اکنون در آمد شهرداری از تراکم فروشی و ماده صد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار