کد خبر : 2003
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آبان 1394- 38: 21

مدیریت عملیات نصر ۴ در اختیار سردار املاکی بود

مدیریت عملیات نصر ۴ در اختیار سردار املاکی بود

بعضی ها که سابقه چندانی در عملیاتها ندارند نباید در مصاحبه ها و اظهار نظرها فتوحات رزمندگان لشکرقدس را برای خود بدانند.

به گزارش در گیلان، سردار سید علی آقازاده یکی از فرماندهان نامی سپاه گیلان در واکنش به برخی اظهار نظرها پیرامون  فرماندهی لشکر قدس در عملیات نصر۴ ، اظهارکرد: رزمندگان گیلانی از اوایل جنگ در چند یگان به صورت ساختاری و سازماندهی شده فعالیت میکردند، یکی از این لشگرها که در تشکیل ان نیز نقش محوری داشتند لشگر ۲۵کربلا بود یعنی از نیمه دوم سال ۶۳ رزمندگان گیلانی عموما در لشگر ۲۵ کربلا بودند.

وی افزود: علاوه برآن، گیلان در استان کردستان بویژه  شهرستان مریوان نیز (که بسیاری از عوامل ضدانقلاب در آن شهر فعالیت می کردند ) از لحاظ پشتیبانی نیروی انسانی و عملیاتی ماموریت داشت.

فرمانده اسبق طرح و عملیات لشکر قدس گیلان نقش سردارشهید املاکی ، شهید خوش سیرت ، شهید نظری ، شهید خوش روش، شهید قلی پور، شهید یوسفی،شهیدبامروت شهید اصغریخواه ، شهید رضوانخواه و دیگر شهدا و سرداران و فرماندهان را در تشکیل لشکر موثر خواند و گفت:

این بزرگواران برای اینکه گیلان در جنگ نقش موثرتری داشته باشد جلسات متعدد و مجدانه ای برگزارکردند تا تشکیل لشکری مستقل برای استان گیلان را به فرماندهان سپاه پیشنهاد دهند. همان موقع ما به خدمت آقای شمخانی رسیدیم و ایشان هم اولویت را گذاشتند که ابتدا گیلان بیاید در کردستان  تیپ بیت المقدس را تحویل بگیرد و پشتیبانی کند. همه باهم متحد شدند که تیپ قدس را تحویل بگیرند.

بعد از اینکه تیپ بیت المقدس تبدیل شد به تیپ قدس ، این تیپ در عملیات والفجر ۹ حضور گسترده داشت بعد از این عملیات که تقریبا اواخر سال۶۴ بود به دلیل استقبال رزمندگان و قدرت بالای رزمی این تیپ ، در نهایت تیپ قدس گیلان تبدیل به یک لشگر سازمانی و عملیاتی شد.

آقازاده گفت:  اولین فرمانده لشگرقدس سردار شهید حسین همدانی بودکه در عملیات کربلای ۲ به همراه شهیدان قلی پور و املاکی و سایر شهدا و رزمندگان توانست به عنوان یک لشگر کلاسیک هم دوش لشگرها پا به عرصه ی میدانی و عملیاتی بگذارد .

سردار آقازاده یادآورشد: بعد از عملیات کربلای ۵ شهید همدانی از لشگر به قرارگاه منتقل شدند و لشگر عملا فرمانده نداشت ضمن اینکه با توجه به سوابقی که شهید حسین املاکی در لشگر ۲۵ داشت و شناختی که فرماندهان جنگ از شهید املاکی داشتند، بویژه کارنامه درخشانی که در عملیاتهای کربلای ۲و ۴و ۵ از زمان فرماندهی شهید همدانی از خود به یادگار گذاشته بود ایشان عملاً به عنوان جانشین لشگر بین فرماندهان و رزمندگان لشکر جا افتاده بود.

 آقای الیاس حضرتی هم در آن مقطع اوایل سال ۶۶ به مدت چند ماه به ستاد لشکر قدس آمد و بعد عملیات نصر۴ هم رفت.

سردار آقازاده در پاسخ به این سوال که برخی در مصاحبه ها خود را «فاتح ماووت» می خوانند نقش سرداران شهید املاکی ، خوش سیرت و اصغریخواه شهید مجید مرآت را به عنوان فاتحان شهر ماووت عراق چگونه ارزیابی می کند، تصریح کرد:

عملیات نصر ۴ به فاصله چندماه پس از عملیات کربلای ۵ آغاز شد . طراحی و مدیریت عملیات نصر ۴ در لشکرقدس به طور کامل در دست شهید املاکی بود آقای حضرتی کارهای هماهنگی و تهیه ی امکانات و پشتیبانی ستادی را برعهده داشت . فرماندهان عالی سپاه که عملیات نصر۴ را به بچه های گیلان واگذارکرده بودند بخاطر اعتبار شهدا ، فرماندهان و رزمندگان لشگر ، به خصوص سردار شهید حسین املاکی بود.

سردار آقازاده گفت: بعضی ها که سابقه چندانی در عملیاتها ندارند نباید در مصاحبه ها و اظهار نظرها فتوحات رزمندگان لشکرقدس را برای خود بدانند.

نماینده مردم شهید پرور رشت در مجلس هشتم بااشاره به اینکه در بین رزمندگان و فرماندهان لشکر قدس همدلی و وفاق کاملاً مشهود بود خاطر نشان کرد:

اینکه بعضی ها عنوان می کنند در لشکر قدس اختلاف فوق العاده وجود داشت نه خیر، ما اصلا در لشگر قدس و در بین فرماندهان جنگ چیزی به نام اختلاف نداشتیم  در واقع تنها چیزی که در آنجا مطرح نبود و اهمیت نداشت همین «اختلافات» بود.

البته شاید بین فرماندهان جنگ در همه ی یگانها اختلاف سلیقه ای در طراحی عملیات یا در پشتیبانی وجود داشت و فرماندهان جنگ به صراحت نظرات خود را مطرح می کردند و با کسی تعارف نداشتند ولی اصلا طوری نبود که باعث تضیف جنگ شود ،

.آقازاده به وجود گروهها و جناح های سیاسی در درون تشکیلات “سپاه و جنگ” نیز واکنش نشان داد و گفت:

ما اصلا در سپاه یا در جنگ گرایش “چپ و راست” نداشتیم، نمیدانستیم چی هست و اصلا وجود خارجی نداشت . همه ی بچه ها ولایی ،پیرو امام(ره) و به خصوص تابع نظرات امام(ره) که جنگ حتی بیست سال هم طول بکشد خودشان را برای آن آماده کرده بودند

“چپ و راست” فقط یک مصرف سیاسی داشت که اگر هم این وارد سازمان رزم می شد ، اگر سگ بچه ها هم وابستگی جناحی داشت بچه ها دم آن را می بریدند و پرتش میکردند بیرون ، و اینچنین دیدگاهی در بین بچه های رزم وجود داشت .

بله بودند کسانیکه حتی انتقاد به جنگ داشتند ، انتقاد به نبرد داشتند مثل آقای اکبر گنجی و رفقایش که اصلا اینان بریده بودند از جنگ ، بریده بودند از ارزشها و نمی توانستند خودشان را مطرح کنند حالا خودشان را منتسب کردند به اصلاح طلبی و این چیز ها … و رفتند در تشکل های سیاسی عضو شدند . ما در سپاه و رزم در کل دوران همچین چیزهایی نداشتیم اصلا./احرار گیل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار