کد خبر : 84231
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

مرگ ١٣٨ قطعه باکلان در سواحل چاف گیلان

مرگ ١٣٨ قطعه باکلان در سواحل چاف گیلان

.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، حسین جهش با اشاره به دریافت گزارش مبنی بر مرگ تعداد قابل  ملاحظه ای باکلان در سواحل چاف شهرستان لنگرود، اظهار کرد: بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت بر اساس شواهد و مدارک اولیه گرفتار شدن در تور صیادان و خفگی علت مرگ احتمالی این تعداد باکلان است.

 

وی ادامه داد: بررسی اصلی علت مرگ در حوزه کاری ما نبوده و مربوط به اداره کل دامپزشکی است اما بر اساس شواهد موجود گرفتار شدن در تور صیادان و خفگی علت مرگ بوده است.

 

جهش تصریح کرد: هر ساله با آغاز فصل  صید در دریای کاسپین و وجود دامهای صیادان در  دریا، شاهد  استقرار این دامها در محدوده وسیعی از  آبهای ساحلی لنگرود هستیم. با توجه به سبک  زندگی و نوع تغذیه این گونه، شاهد خفه شدن جمعی آنها توسط تورهای ماهیگیری هستیم.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود گفت: در همین خصوص پرونده قضایی علیه پره صیادی تشکیل و در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.

 

جهش  با اشاره به تکرار این موضوع در سال‌های گذشته و استان‌های همجوار، افزود: با توجه به جمعیت بالای این گونه از پرندگان در استان‌های شمالی و حتی دنیا هر ساله شاهد مرگ و میر تعدادی از باکلان‌های گرفتار در تورهای صیادی هستیم که در مقابل جمعیت بالای این پرنده ناچیز است.

 

گفتنی است؛ باکلان یک واژۀ روسی است و نام‌های دیگر این پرنده  قره‌قار، قره‌غاز، دارغاز، آب‌قُنبِل (و در افغانستان: آزمند) است. باکلان‌ها در سرردۀ  خانوادهٔ باکلانان جای می‌گیرند. باکلان ها نوک انحنادار یا داسی‌شکل دارند که نوک آنها به سمت پایین خمیده شده است. در بین انگشتان پاهای آنها پرده‌ی کامل به هم پیوسته وجود دارد که از مشخصات پرندگان دریایی است.

 

این پرندگان به دلیل نیاز به شنا، بال‌های نسبتا کوتاهی دارند. به همین دلیل، آنها بیش از هر پرنده دیگری در پرواز انرژی مصرف می‌کنندهمه‌ی گونه‌های این پرندگان ماهی‌خوار هستند و با غواصی از سطح آب ماهی را می‌گیرند. برخی از گونه‌های این پرندگان تا عمق ۴۵ متری شیرجه نیز می‌زنند. علاوه بر ماهی، این پرندگان از خرچنگ‌ها، دوزیستان و نرمتنان نیز تغذیه می‌کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار