کد خبر : 4411
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

معراج؛ معجزه بزرگ پیامبر اکرم (ص)

معراج؛ معجزه بزرگ پیامبر اکرم (ص)

برخی از عظمت های دین مبین اسلام وشخصیت پیامبر مهربان اسلام را می توان در معجزات گوناگونی که در اصلی ترین معجزه ایشان ،قران مجید ،بیان شده است ،در یافت.

به گزارش درگیلان، پیامبران دارای مقام عصمت ومعجزه هستند، از جمله معجزات علمی وعملی پیامبر معراج است.هدف ان در قران کریم با تعبیر” لنریه من آیاتنا “نشان دادن پاره ای از آیات ونشانه ها به پیامبر ذکرشده است .
معراج حقیقتی واحد وبا دو وجه است :از یک سو باخداونددر ارتباط است واز سوی دیگر با حضرت رسول (ص)پیوند دارد.معراج هم چنین
دارای دو مبدأ است ،مبدأی فاعلی ان به سبوح خداوند اشاره داردومبدای قابلی ان بواسطه شایستگی پیامبر در عبودیت -عبد ممتاز وخالص بودن -منتهی می شود .
دردو سوره قران کریم مستقیما به معراج اشاره گردیده است :آیه اول سوره اسرا وشش آیه سوره نجم آیات ١٨-١٣.
آیه ی اول سوره اسرا به سیر اغازین معراج ،سیر از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی باز می گرددوایات سوره نجم متضمن سیر از مسجدالاقصی تا اسمان هفتم ،سدره المنتهی هستند.
فهم کامل ودقیق معراج در سایه احادیثی که از سوی امامان معصوم بیان شده است ،محقق می شود وخوشبختانه امامان (ع)به تفصیل در این زمینه سخن گفته ودر منابع حدیثی وبرخی از تفسیر های قران به انها اشاره شده است .
دربین مفسران وصاحبنظران در باره زمان ،نقطه اغاز ،تعداد ،چگونگی وکیفیت معراج اتفاق نظر وجودندارد ،سال های پیش از بعثت وبعداز ان ،شهرهای مکه ومدینه ،منزل ام هانی ،شعب ابی طالب ومسجدالحرام ،خواب یا بیداری ،روز یا شب ،سیر جسمانی ،روحانی ورویای صادقه از جمله اختلافات پژوهشگران ومفسرین به شمار می روند.
شیعه با خوشه چینی ازعلم لدنی امامان معصوم وتامل درقران مجید بر این نکات تاکید دارند:معراج در شب ،در مکه ،قبل از هجرت حضرت رسول (ص) ،بیش از یک بار ،دست کم دوبار روی داد ،از نظر شیعه معراج از اغاز تا پایان جسمانی است وادراک وشهود غیب به وجه روحانی ونازنین پیامبر باز می گردد،در واقع معراج جسمانی وروحانی است ،مطابق آیه قران مجید ،پیامبر به نزدیک ترین مقام قرب “قاب قوسین اوادنی” دست یافت- بعدها واژه قوسین در ادبیات عرفانی دست مایه تعبیردو سیر نزولی وصعودی عرفا شد.
البته بعدها نویسنده ایی در کتاب “محمد (ص)پیامبری که از نوباید شناخت ” ازان به شکلی برخلاف اموزه های دینی ومذهبی ودر قالبی کاملا مادی تعبیر کرد.
برخی از عظمت های دین مبین اسلام وشخصیت پیامبر مهربان اسلام را می توان در معجزات گوناگونی که در اصلی ترین معجزه ایشان ،قران مجید ،بیان شده است ،در یافت.

دکترمحمدتقی یونسی هیات علمی دانشگاه آزاد رشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار