کد خبر : 46286
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398- 29: 14

یادداشت/ محمدرضا عوض نیا:

مقایسه آماری تولید برنج در کشور هلند با استانهای گیلان و مازندران/ عدم دغدغه مسئولان و نمایندگان در حوزه کشاورزی

مقایسه آماری تولید برنج در کشور هلند با استانهای گیلان و مازندران/ عدم دغدغه مسئولان و نمایندگان در حوزه کشاورزی

این سوال مطرح است که نمایندگان گیلانی ادوار مختلف مجلس دقیقا در این حوزه مهم که باید در اولویت برنامه هایشان قرار می گرفت، چه عملکرد و دغدغه ای داشته اند؟

به گزارش گیلانستان/ محمدرضا عوض نیا نوشت:

این چند مورد آمار را مقایسه کنیم:
کل مساحت هلند ۴۱ هزار کیلومتر مربع / کل مساحت گیلان و مازندران ۳۷ هزار کیلومتر
در هلند ۱۷ میلیون و ۱۸۱ هزار نفر زندگی می‌کنند/ در گیلان و مازندران حدود ۵.۸ میلیون نفر (۲.۵ میلیون نفر در گیلان و ۳.۳ میلیون نفر در مازندران)
جمعیت شاغل در بخش کشاورزی در استان‌های گیلان و مازندران حدود ۴۵۴ هزار نفر یا معادل ۸ درصد از جمعیت/ در کشور هلند نیروی کار بخش کشاورزی معادل ۲۱۳ هزار نفر یا معادل ۱.۲ درصد از جمعیت کل
متوسط بارندگی در استان‌های گیلان و مازندران در دوره درازمدت ۳۰ ساله نشان می‌دهد معادل ۸۳۱ میلیمتر/ در هلند در مدت مشابه برابر ۸۱۰ میلیمتر
مجموع اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع دو استان شمالی ایران حدود ۳.۳ میلیون هکتار/ این میزان در هلند ۳.۲ میلیون هکتار
عجیب نیست؟ چگونه امکان دارد که سطح بهره‌وری تولید در کشور هلند در مقایسه با استان‌های شمالی و حتی کل کشورمان بسیار بیشتر باشد؟ آمارها نشان می‌دهد عملکرد تولید در هلند ۲ تا ۴ برابر بهتر و بیشتر از استان‌های شمالی ایران است. حال سوال این است که چرا این شباهت‌ها در طبیعت و جغرافیا، دو نوع عملکرد متفاوت از خود به‌جای گذاشته؟

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد دو سطح متفاوت عملکرد در استان‌های شمالی ایران و هلند ناشی از تمرکز روی تجارت محصولات با ارزش افزوده اقتصادی بالا، استفاده از برنامه اصلاح‌نژاد مناسب، استفاده از برنامه تولید منطبق با شرایط، تمرکز روی تحقیق و توسعه (R&D)، توانایی بالای حمل‌ونقل محصولات، دسترسی مناسب به بازارهای هدف، ایجاد زنجیره تامین مناسب، توجه به صنایع تبدیلی و صنایع کارخانه‌ای، اهمیت دادن به فعالیت‌های ترویجی در هلند و در مقابل، بی‌برنامگی بخش تولیدات کشاورزی در ایران و مبارزه ی پنهان و آشکار با خودکفایی ایران توسط برخی مسئولان است.

از آنجایی که بخش کشاورزی در ایران کمترین آسیب را از تحریم‌ها می‌بیند، به‌نظر می‌رسد اگر اراده‌ای در دولت برای توسعه این بخش وجود داشته باشد، می‌توان با ارتقای عوامل تولید، فعالیت‌های ترویجی و… به‌راحتی سطح تولید را تا سه برابر وضعیت فعلی ارتقا داد.

و نهایتا این سوال مطرح است که نمایندگان گیلانی ادوار مختلف مجلس دقیقا در این حوزه مهم که باید در اولویت برنامه هایشان قرار می گرفت، چه عملکرد و دغدغه ای داشته اند؟ نامزدهای انتخابات پیش رو چه راهکاری برای این حوزه دارند؟ آیا در مجلس جدید هم این مسائل مهم کماکان فدای رفتارهای سیاسی حضرات خواهد شد؟

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نسیم دوشنبه , ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

ینی خجالت نمی‌کشید این چرندیات رو می‌نویسید، در هیچ شهری در هلند برنج تولید نمیشه ، هلند بزرگترین بندرگاه تجاری جهان رو داره و همه چیز رو وارد میکنه و دوباره از هلند به کشورهای دیگه صادر میشه ، این دروغ ها رو از کجلتون در میارید واقعا ، من سالهاست اینجا زندگی میکنم و این یک جوک هست که کشوری به این سردی توش برنج تولید بشه

رفتن به نوار ابزار