کد خبر : 33630
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

ناگفته‌هایی از حماسه ماندگار رزمندگان گیلانی در عملیات والفجر ۸

ناگفته‌هایی از حماسه ماندگار رزمندگان گیلانی در عملیات والفجر ۸

رزمندگان گیلانی در عملیات والفجر ۸ حماسه آفریدند و با امید به مساعدت‌های فاطمه زهرا‌(‌س) علیه دشمن بعثی دل به رودخانه اروند زدند.

به گزارش گیلانستان رزمندگان گیلان و مازندران که در قالب لشکر 25 کربلا در عملیات والفجر 8 حضور داشتند برای تصرف شهر فاو با جنگ خیابانی، تعداد زیادی از یگان‌های تیپ 111 رژیم عراق را منهدم و امید جلوگیری از بازپسگیری شهر مهم فاو را در دل فرماندهان بعث به یأس تبدیل کردند.

پس از عملیات بدر، در سطوح عالی جنگ مقرر شد که سپاه و ارتش ضمن پشتیبانی از یکدیگر، هر کدام به‌صورت مستقل به طرح‌ریزی و اجرای عملیات اقدام کنند و مدتی پس از این تصمیم بود که امام خمینی(‌ره) سپاه را موظف کرد تا همانند ارتش قوای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی خود را تشکیل دهد.

البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا قبل از این فرمان جدید حضرت امام خمینی(‌ره) به صورت همزمان با عملیات خیبر، یگان دریایی خود را تشکیل داده بود و ایجاد نیروی دریایی در این مجموعه مساله جدید و تازه‌ای به‌شمار نمی‌آمد.

عملیات والفجر 8 نخستین عملیات بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از دریافت حکم تشکیل سه نیرو بود در این عملیات بزرگ و مهم هر سه نیروی سپاه اعم از دریایی،‌ زمینی و هوایی شرکت داده شدند، البته تجهیزات نیروی هوایی سپاه تا آن مقطع زمانی از پدافند هوایی و موشکی فراتر نرفته بود.

این‌گونه بود که عملیات والفجر 8 با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران در بهترین شرایط حفاظتی برای نخستین بار به مرحله اجرا درآمد و برای پشتیبانی مؤثر از اجرای این عملیات مهم نیز فرماندهی سپاه از قبل یک تک فریب در منطقه هور و یک تک پشتیبانی در ام الرصاص را به انجام رساند.

اجرای تک فریب‌دهنده در منطقه هور که مبتنی بر فعالیت‌های مهندسی بود موجبات غافلگیری نیروهای بعثی عراقی را فراهم کرد و به سبب آن نیروی خودی توانستند قبل از هوشیار شدن نیروهای عراقی‌، موقعیت خود را در منطقه فاو مستحکم کنند؛ به این ترتیب روش فوق که بهترین اقدام حفاظتی بود در منطقه مورد نظر اجرایی شد.

از سوی دیگر و در آن سوی جبهه جنگ نیز عملیات درگیری در منطقه شلمچه به فرماندهی ارتش اجرایی شد که البته گرچه موجبات شکستن خط دشمن را فراهم نکرد و بیش از 48 ساعت ادامه نیافت اما در دو روز نخست عملیات والفجر 8 نقش بسیار تعیین کننده‌ای در پشتیبانی اجرای عملیات اصلی در منطقه فاو بر عهده داشت.

تک پشتیبانی سپاه مستقر در جزیره‌ ام‌الرصاص که به شکست خط دشمن و آزادی این جزیره ختم شد نقش بسیار مهمی در پشتیبانی عملیات والفجر 8 بر عهده داشت به‌طوری‌که به موجب آن دشمن بعثی از فضای منطقه والفجر 8 بیرون آمده و جهت دفاع از خود در این دو منطقه تک خودی‌ها باقی‌ مانده بود.

این نقشه نیز یکی از شیوه‌هایی بود که نیروهای خودی در اطراف منطقه والفجر 8 انجام داده بودند هر چند در این عملیات هم پس از گذشت حدود 48 ساعت بر اثر فشار دشمن و بار آتشی که می‌ریخت منطقه تصرف شده توسط نیروهای ایرانی تخلیه شد.

عملیات اصلی والفجر 8 در حالی‌که دشمن بعثی به علت دو تک انجام شده در غفلت به‌سر می‌برد در منطقه جنوبی فاو و با رمز مبارک یا فاطمه الزهرا(س) در ساعت 22 شب 20 بهمن ماه سال 64 توسط سپاه پاسداران با دو قرارگاه عملیاتی کربلا و نوح به فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) آغاز شد.

اهداف عملیات نیز کوتاه کردن دست نیروهای بعثی عراقی از منطقه خلیج فارس، پاک‌سازی منطقه اروند‌رود از نیروهای دشمن، دور کردن آتش عراقی‌ها از شهرهای آبادان و خرمشهر، آزادسازی شهر مهم و استراتژیک فاو و تهدید بصره از جنوب و اخطار عملی جمهوری اسلامی ایران به رژیم متجاوز عراق بود.

از ابتدا تا انتهای عملیات والفجر 8 رزمندگان گیلانی و مازندرانی، نیروها را در قالب لشکر 25 کربلا در عملیات‌ها شرکت دادند به‌طوری‌که نیروها و رزمندگان گیلانی با رشادت‌ها و ایثارگری‌های فراوانی که از خود در صحنه نبرد نشان دادند در این عملیات بسیار خوب درخشیدند.

آغاز عملیات والفجر 8 با عبور نیروهای فداکار غواص و با رعایت کامل اصل غافلگیری و حفاظتی به مواضع دشمن از رودخانه عریض و وحشی اروند آغاز شد تا ضمن خنثی‌سازی تله‌های انفجاری کار گذاشته شده در مسیر، معابر لازم را برای عبور سایر رزمندگان اسلام باز کنند.

از طرفی دیگر حجم آتش نیروهای ایرانی علیه دشمن بعث به قدری شدید بود که امکان هرگونه واکنش را از آنان می‌گرفت از سویی سایر رزمندگان اسلام نیز با رعایت کامل مسائل حفاظتی در حین انجام عملیات از سه محور به سوی اهداف از پیش تعیین‌شده حمله‌ور شده و برای تصرف شهر استراتژیک فاو به پیشروی‌های خود در منطقه ادامه دادند.

لشکرهای 5 نصر، عاشورا و 25 کربلا از محور سمت چپ تا رأس‌البیشه و لشکرهای ولی عصر(عج)، تیپ المهدی(عج) و لشکر فجر پس از عبور از موانع آبی با قدرت تمام عزم خود را برای شکست و انهدام مواضع نیروهای بعثی با هدف محاصره شهر فاو آغاز کردند.

پس از این بود که با حمله‌ور شدن سپاهیان اسلام تعداد بسیار زیادی از یگان‌های دشمن بعثی در محاصره کامل قرار گرفتند و برای فرار از مهلکه به وجود آمده ناامیدانه فعالیت خود را برای شلیک سلاح سبک و تیربار ادامه می‌دادند.

رزمندگان اسلام با توکل بر مساعدت پروردگار متعال قبل از روشن شدن هوا و طبق برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام داده بودند خود را برای تصرف کامل شهر استراتژیک و مهم فاو و از سویی دیگر برای انجام اقدامات مقتضی در مقابل پاتک‌های دشمن بعثی آماده کردند.

نیروها و رزمندگان گیلان و مازندران که در قالب لشکر 25 کربلا در عملیات بزرگ والفجر 8 حضور داشتند برای تصرف شهر فاو با جنگ خیابانی تعداد دیگری از یگان‌های تیپ 111 رژیم بعثی عراق را منهدم کردند و به این ترتیب آرزو و امید جلوگیری از تصرف شهر مهم فاو را در دل فرماندهان بعثی به یأس مبدل کردند.

لشکر 25 کربلا با شکست مقاومت‌های دشمن بعثی و دفع حملات هوایی آنان با پیروزی کامل وارد شهر فاو شدند و پرچم مبارک یا ثامن الائمه(ع) را که مدت‌ها بر فراز گنبد مبارک امام رضا(ع) در مشهد مقدس به اهتزاز درآمده بود با دستان فرمانده لشکر 25 کربلا سردار مرتضی قربانی بر بالای مناره مسجد فاو نصب کردند.

از آغاز شروع عملیات والفجر 8 و در زمان کوتاه، رزمندگان غیور و شجاع اسلام توانستند مواضعی نظیر رأس البیشه، کارخانه نمک، سایت‌های موشکی و شهر فاو را آزاد کرده و خود را برای مقابله مؤثر در برابر پاتک‌های بی‌امان دشمن بعثی آماده کنند.

این در حالی بود که دشمن در آغاز عملیات با یگان‌های موجود خود در منطقه به رویارویی با نیروهای سپاه اسلام اقدام کرده بود و دشمن پس از انهدام کامل مواضع خود به سرعت یگان‌های‌ گارد را وارد جبهه نبرد کرد تا با ایجاد تأخیر زمان و فرصت لازم را برای ورود یگان‌های احتیاط ارتش بعث عراق فراهم کنند.

اما با تمام این نقشه‌ها باز هم یگان‌های گارد بعثی نه‌تنها در تثبیت مواضع آزاد شده نتوانستند تاخیر لازم را ایجاد کنند بلکه کلیه ارکان سازمان‌دهی آنان نیز در ارتش متلاشی شد و مجبور به عقب‌نشینی شدند و به این ترتیب تثبیت مناطق آزاد شده توسط رزمندگان و نیروهای اسلام تکمیل شد.

موفقیت‌های رزمندگان اسلام به‌گونه‌ای رقم خود که حتی ورود یگان‌های احتیاط ارتش بعث عراق نیز موثر واقع نشد و انجام 75 روز پاتک‌های سنگین از طرف آنان تنها آمار تلفات و خسارت‌های دشمن بعثی را افزایش داد به‌طوری‌که فرماندهی ارتش عراق به یقین رسید جهت باز پس‌گیری منطقه فاو راه به جایی نمی‌برد و به همین علت پاتک‌ها بی‌امان خود را متوقف کرد.

به این ترتیب بود که با رشادت نیروهای سپاه اسلام سواحل کشور عراق در کنار خلیج فارس و هم مرز با کویت در تصرف رزمندگان ایران همچنان باقی ماند.

دشمن بعثی در عملیات بزرگ والفجر 8 حدود 2 هزار و 105 اسیر و بیش از 50 هزار کشته و زخمی داد و این عملیات پس از 10 روز نبرد بی‌وقفه و 78 روز نگهداری خط در تاریخ مقارن با 9 اردیبهشت 65 با موفقیت رزمندگان سپاه اسلام به پایان رسید.

رزمندگان گیلانی که در عملیات والفجر 8 جزء ارکان اصلی بوده و حماسه آفریدند و سردار نظیر شهید سید صادق شفیعی، سردار شهید سید مهدی نقیبی‌راد پیک ویژه سردار قربانی، سردار شهید بهرام گل‌آور فرمانده گردان جهاد سازندگی و سردار شهید اردشیر رحمانی جانشین گردان زرهی در آن نقش‌آفرینی کردند.

از جمله دیگر سرداران حاضر در این عملیات می‌توان به سردار شهید یعقوب یوسفی، سردار شهید جعفر روستا، سردار شهید حسین شفائیه، سردار شهید علی شعبانی، سردار شهید ابوالقاسم حسن پناه، پاسدار شهید احمد شیوعی، سردار حجت حیدری، سردار میر حسین میر صالحی، سردار هامون محمدی، پاسدار مهدی قربانی و پاسدار محمد حقی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در اجرای عملیات غرور آفرین و موفقیت‌آمیز والفجر 8 بیش از 100 شهید گرانقدر از استان گیلان به مقام والای شهادت نائل آمدند.

رضا فخاری یکی رزمندگان حاضر در این عملیات به جمله‌ای تاریخی و به یادماندنی را از سردار شهید حسین شفائیه که در این عملیات به‌عنوان نیروی اطلاعات حضور داشت اشاره دارد که بسیار قابل تأمل و تأثیرگذار است.

وی می‌گوید در شب عملیات به هنگام حرکت غواصان در میانه رود اروند شهید شفائیه سر طنابی که باید در دست نگه می‌داشت تا به هنگام جزر و مد رها نشود را رها می‌کند سپس در پاسخ به رزمنده‌ای که از او سئوال می‌کند که چرا سر طناب را رها کرده است می‌گوید؛‌ سر طناب را سپردیم به دست مادرمان حضرت زهرا(س) که فقط ایشان می‌تواند ما را از این رودخانه وحشی به سلامت عبور دهد.

تا تابستان سال 64، تمامی رزمندگان گیلانی متشکل از نیروهای بسیجی و پاسدار در کنار نیروهای استان گلستان و مازندران در قالب لشکر 25 کربلا در منطقه 3 مشغول به خدمت بودند که تا آن دوران حدود 3 هزار و 500 شهید توسط استان گیلان تقدیم ایران اسلامی و انقلاب شده بود.

بیش از 50 درصد ارکان اصلی لشکر 25 کربلا را نیروهای زبده گیلانی تشکیل داده بودند و در عملیات‌های بسیار مهمی نظیر فتح‌المبین، بیت المقدس، محرم، والفجر مقدماتی، والفجرهای 4، 5، 6، 7، 8 و 9، سلسله عملیات‌های قدس، بدر، طریق القدس حضوری فعال داشته و حماسه ماندگاری را در تاریخ پرافتخار دوران دفاع مقدس به نام خود به ثبت رساندند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار