کد خبر : 43050
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 مهر 1398- 23: 16

نشست «آینده‌پژوهی و شهرهای آینده» در رشت برگزار شد

نشست «آینده‌پژوهی و شهرهای آینده» در رشت برگزار شد

نشست ماهانه توسعه با عنوان «آینده‌پژوهی و شهرهای آینده» در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان پنجاه و یکمین نشست ماهانه توسعه با عنوان «آینده‌پژوهی و شهرهای آینده» ظهر امروز در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان در این نشست با اشاره به اینکه روند مشکلات شهری در ایران روز به روز در حال افزایش است اظهار داشت: متاسفانه رشد شهرنشینی و مهاجرت از روستاها به یک جریان مداوم تبدیل شده که با افزایش مشکلات شهری نیز همراه است.

نادر زالی با اشاره به تراکم جمعیت در قاره آسیا و قاره آفریقا خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین حجم افزایش جمعیت متعلق به قاره آسیا است و پس از آن، قاره آفریقا دارای بیشترین تراکم جمعیت است.

وی افزایش روند روستاگریزی در ایران را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: امروز رفتار کلانشهرنشینی هم در حال افزایش است طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۵، ۲۳ کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر در ایران وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان با تأکید بر اینکه روند شهرنشینی و تخلیه روستاها در جهان و ایران با سرعت در حال افزایش است افزود: این روند با مشکلاتی نظیر تداوم بحران آب، تغییرات اقلیمی و خشکسالی، تداخل فرهنگی در شهرها، کاهش کنترل اجتماعی و عدم ثبات در تعاملات بین‌المللی همراه است.

زالی با بیان اینکه اولویت‌ها و مؤلفه‌های مهم برای توسعه شهرها و روستاها باید مشخص شود عنوان کرد: اهمیت به مؤلفه‌های کلیدی همچون مدیریت درست منابع آب در شهرها می‌تواند با تأثیراتی نظیر کاهش مهاجرت از روستا، تولید اشتغال، کاهش حاشیه‌نشینی، امنیت شهرها، کاهش آسیب‌ها، افزایش کیفیت زندگی همراه باشد.

وی با اشاره به دو رویکرد کلان برنامه‌ریزی برای آینده شهرها افزود: رویکرد مبتنی بر پیش‌بینی و رویکرد مبتنی بر آینده‌نگاری از جمله رویکردهای مهم در برنامه‌ریزی برای آینده هستند و اگر تمام برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های شهری بر اساس روند افزایش جمعیت چیدمان و اولویت‌بندی شود بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

زالی گفت: امروز مسائلی نظیر تورم شهرنشینی و تشدید روستاگریزی، ظهور مشکلات جدی، برنامه‌ریزی‌های ماشین‌محور و غیراجتماعی از جمله نتایج بیش از نیم قرن برنامه‌ریزی شهری در کشور ما است در صورتی که خواسته اصلی ما داشتن شهر پایدار، مدیریت یکپارچه و تسهیل تصمیم‌گیری‌های مشارکتی بود.

وی  افزود: فناوری‌هایی نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و ربات‌های انسان‌نما، پرینترهای ۳ بُعدی، فناوری هایپرلوپ، فناوری‌های جابجایی نظیر پهپاد پُستی، تاکسی هوایی، اتوبوس برقی تسلا، خانه هوشمند SMART HOME برای قدرتمندسازی بشر در شهرهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زالی تصریح کرد: هم‌اکنون کشور قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ در حال ساخت شبکه‌های انرژی زیرزمینی است و در شهر فوجی ساوا ژاپن برای داشتن شهر بدون قفل سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا در شهر آستانه جمهوری قزاقستان نیز با استفاده از فناوری‌های پیشرفته به دنبال امکان ذخیره‌سازی آب باران در تمام فصول سال هستند.

وی با بیان اینکه ایرانیان باید منتظر ۳ تغییر اساسی در شهرهای ایران باشند گفت: تغییر در شیوه تأمین و توزیع انرژی، تغییر در شیوه حمل و نقل و جابجایی و تغییر در شیوه ارائه خدمات و ساخت و ساز از جمله تغییرات اساسی در شهرهای ایران است که در آینده با آنها روبه‌رو می‌شویم.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان با اشاره به ویژگی‌های شهرهای آینده در ایران عنوان داشت: وجود شهرهای سبز، کوچک و برخط، بی‌اهمیتی شهر به عنوان مکان جغرافیایی و اهمیت‌یابی فضای سایبری، تحول در روابط بین افراد و نهادها و حاکم‌بودن نظم الکترونیک از ویژگی‌های بارز شهرهای آینده است.

زالی با بیان اینکه مدیران و برنامه‌ریزان شهری نباید در دام کالبدگرایی و ماشین‌محور بودن گرفتار شوند افزود: مدیر هزاره سوم باید متفکر و خلاق باشد و تنها ماشین‌ امضا و سخنران مراسمات مختلف نباشد و نسبت به مختصات جهان آینده، زیرساخت‌های لازم و بهره‌گیری از فناوری‌های برخط و مدیریت یکپارچه شهری اطلاعات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تفکر برنامه‌ریزی ما تفکر روزمرگی است و دارای برنامه‌ریزی آینده‌پژوهانه نیستیم عنوان کرد: متاسفانه برخی مدیران ما به برنامه‌های زود‌بازه بیشتر تمایل دارند از این رو بیشتر برنامه‌ریزی‌های ما معلول محور است و برنامه‌ریزی‌های شهری ما نیز به جای چشم‌انداز محور، مساله محور هستند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار