کد خبر : 69733
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400- 01: 18

نقش آفرینی مسجد در مقابله با کرونا/ نتیجه تلاش مساجد رعایت کامل پروتکل‌ها شد

نقش آفرینی مسجد در مقابله با کرونا/ نتیجه تلاش مساجد رعایت کامل پروتکل‌ها شد

نتیجه عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از تقریبا دو سال تلاش، دست یافتن به رعایت ۴۰ درصدی پروتکل‌ها و البته شکل‌گیری موج پنجم کرونا بود در حالی‌که مساجد با موافقت تمام مصوبات ستاد و با وجود کارشکنی‌های بسیار موفق به رعایت ۱۰۰ درصدی شیوه‌نامه‌ها شد

به گزارش گیلانستان، تقریبا دو سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد اما به گواه آمارها و ارقام شاهدیم ستاد ملی مقابله با کرونا که به دفعات اجازه منع ترددها در زمان تعطیلات را نداد و به موجب سفرهای بین استانی و بین شهری موج‌های سهمگین کرونا در کشور شکل گرفت، نهایتا به عدد ۴۰ درصد رعایت پروتکل‌ها در کشور دست یافت در حالی‌که مساجد با آن حجم از کارشکنی‌هایی که علیه آنان صورت گرفت و با تلاش خادمان خود موفق به رعایت صددرصدی شیوه‌نامه‌ها شدند.

اما پرسش و سؤال اینجاست که چگونه مساجد کشور توانستند در کنار انجام رسالت واقعی خود و انجام بسیاری از اقدامات اجتماعی و خیرخواهانه تا به این حد از موفقیت در رعایت پروتکل‌ها دست پیدا کنند؟ زیرا ما اینجا نهادی را داریم که با اختیارات فراقانونی به جهت تصمیمات آن شاهد تعطیلی گاه و بیگاه مساجد، محدودیت شدید در برگزاری مراسمات در این اماکن مقدسه و از آن طرف وادادگی در کنترل مسافرت‌ها در داخل و خارج کشور بودیم.

در همین زمینه و برای شفاف شدن بهتر موضوعات اشاره شده لازم است به سخنان و انتقادات برخی از مسئولان نهاد تبلیغات اسلامی و موارد بیان شده معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کنیم که موارد مهمی در آن ذکر شده و خالی از لطف نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در جلسه ستاد شئون فرهنگی استان گیلان برای ماه رمضان که ۱۷ فروردین امسال برگزار شد عنوان کرده بود؛ تجربه برگزاری مراسمات ماه محرم نشان داد بهره‌وری از موقعیت‌های معنوی کمک حال آحاد مردم در معضلات روحی، جسمانی و معنوی بوده است به طوری‌که در ماه محرم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش شیوع کرونا نبودیم.

حجت‌الاسلام مهدوی در این جلسه دستور تعطیلی مساجد در ایامی مانند محرم و ماه مبارک رمضان و محافل معنوی و مذهبی را نیز تصمیمی کارشناسی نشده خواند و افزود: مردم همواره با توسل و تمسک به آموزه‌های دینی برای برطرف شدن بسیاری از مشکلات پیروز شده‌اند از طرفی همین مساجد، گروه‌های جهادی و تشکل‌های مذهبی در تمام دوران سخت شیوع کرونا کمک حال کادر درمان و پزشکان بودند.

البته موج این انتقادات در بسیاری از استان‌های دیگر هم به همین شکل بوده به طوری‌که حجت‌الاسلام محمد هادی نظیری مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان نیز در ۲۶ فروردین امسال در گفت‌وگویی اظهار داشت: همه ما مطیع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما انتقادهایی نیز به تصمیم‌های غیرکارشناسی، خصوصا در عرصه برگزاری مراسم مذهبی و نمازهای جماعت داریم و به این تصمیم‌ها معترضیم.

* همراهی با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بخش جدایی ناپذیر عملکرد مساجد

حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» در همین زمینه و با بیان اینکه مساجد در تمام حوزه‌ها خوب درخشیده‌اند، نقش ارزنده مساجد در دوران شیوع ویروس کرونا را متذکر شد و عنوان کرد: کمک‌های مؤمنانه و هدایت آن به سمت پشتیبانی از خانواده‌های محروم و نیازمند از جمله دستاوردهای قابل توجه مساجد از ماه‌های گذشته تاکنون بوده است.

امام جمعه لوشان با تاکید بر اینکه در منطقه‌ محرومی مانند لوشان و رودبار با همت خیران کمک‌های میلیاردی برای کمک به نیازمندان و محرومان جمع‌آوری شده است تصریح کرد: بدون شک کمک‌های مؤمنانه و آن نوع عطوفت را در جامعه زنده کردن می‌تواند اجتماع را به سمت و سویی سوق دهد که رأفت اسلامی در آن تجلی پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه شیوع بیماری منحوس کرونا موجب شد تا مساجد بیش از گذشته به مکانی برای پاسخ‌گویی نیازهای مردم و حل مشکلات روزمره آنان تبدیل شوند اذعان کرد: همراهی با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همواره بخش جدایی ناپذیر عملکرد مساجد و کانون‌ها در دو سال اخیر بوده است.

* اهل مسجد بیشترین مراعات را در بخش رعایت پروتکل‌ها داشته و دارند

حجت‌الاسلام «علی اکبر نژاد صفری»، با بیان اینکه عزاداری محرم شناسنامه دینی ما محسوب می‌شود تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره فرموده‌اند و تاکید داشته‌اند که دشمن دین و تقوای جامعه را هدف گرفته است بنابراین ما در این زمینه رسالتی خطیر برعهده داریم.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت با بیان اینکه دین مبین اسلام در رابطه با اهمیت رعایت مسائل پزشکی توسط مؤمنان دستوراتی دارد که با عمل به آن افراد تا حدود بسیار زیادی از بیماری مصون می‌شوند تصریح کرد: اسلام دین کاملی است و به واسطه عمل کردن به دستورات دینی، ما هیچ آسیبی نخواهیم دید از طرفی به خوبی می‌بینیم که در مساجد اهل مسجد بیشترین مراعات را در این بخش دارند.

همه می‌دانیم که شیوع ویروس کرونا بر نحوه فعالیت بسیاری از سازمان‌ها، دستگاه‌ها، مجامع و نهادها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، کسب و کار، تعلیم و تربیت و نظایر این‌ها تأثیر گذاشت و بعد از آن بود که بر اهمیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح اجتماع بیش از پیش توسط وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا تاکید شد.

 

چه کسی می‌تواند این حقیقت بزرگ و آشکار در مورد نقش ویژه مساجد، طلاب، روحانیون و کانون‌های مساجد در این روزهای سخت و آشفته را نادیده گرفته و به راحتی از آن رد شود. ضدعفونی معابر و خدمات بهداشتی مانند تولید ماسک، گان و مواد ضدعفونی کننده، همچنین خدماتی که در حوزه تغسیل و تدفین در حوزه ائمه جماعات ارائه می‌شود، حتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برخی ائمه جماعات فعال هستند و محتواهای معارفی تولید می‌کنند و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند که همه این‌ها گواه جایگاه برتر مساجد، طلاب و ائمه جماعات در روزهای سخت کرونایی است.

“معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ششم اردیبهشت سال ۹۹ اعلام کرد؛ این اماکن(مساجد) آمادگی دارند با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شوند و در ماه مبارک رمضان به مومنان خدمت و کارکرد عبادی و اجتماعی ارائه دهند، اما تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستند.

این معاونت همچنین اعلام کرد؛ از ابتدای ورود این ویروس به کشور، مساجد تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا و هماهنگ با آن ستاد بودند، از طرفی مرکز رسیدگی به مساجد از ابتدا از وزارت بهداشت استعلام کرد که تصمیم شما چیست؟ اگر تشخیص این است که جماعات تعطیل شوند، با توجه به دستور مقام معظم رهبری که تصمیمات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم‌الاجرا است، مساجد هم تابع‌اند و تبعیت می‌کنند و توصیه‌هایی که در رابطه با مساجد بود، انجام شد و کاملاً با این ستاد هماهنگ هستیم.

بر همین اساس حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد هم اخیرا در گفت‌وگویی عنوان داشت: در شرایط کنونی براساس اعلام مسئولین کشور، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت میانگین به ۴۰ درصد رسیده است که این رقم در مساجد ۱۰۰ درصدی است و خادمان با تلاش بسیار تمام پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده را رعایت می‌کنند.”

 

بدون تردید مسجد مهم‌ترین سرمایه ملی، مذهبی و اصلی‌ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت و جایگاه پرورش انسان های وارسته است، مسجد قلب تپنده جهان اسلام است که از صدر اسلام تا کنون همواره دارای کارکردهای متعدد عبادت، فعالیت‌های آموزشی، نظامی، اجتماعی و سیاسی بوده است.

 

امروز دشمنان اسلام و انقلاب با توجه به این جایگاه و نقش محوری مساجد در ایجاد وحدت، تحرک و پویایی جوامع اسلامی، تمام تلاش خویش را به کار گرفته‌اند تا هر طور که شده و با هر ابزار و ترفندی نسبت به تخریب این نقش و کارکرد مساجد در کنار دیگر تهاجمات فرهنگی که از دیرباز تاکنون برنامه‌ریزی گسترده‌ای هم برای آن انجام داده‌اند اقدام کنند.

 

اما واجب است که ما در داخل برای تقویت هر چه بیشتر این نهاد مقدس از حیث مختلف چه کمک معنوی و چه کمک اعتباری که ظاهرا و متاسفانه هم‌اینک در پائین‌ترین سطح خود است و طبق سخنان حجت‌الاسلام رضوانی‌نژاد مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان که اعلام داشتند اعتبارات مساجد ناچیز است تلاش بیشتری داشته باشیم و در کنار بهره‌گیری از ظرفیت مساجد برای مقابله با کرونا و بر اساس تجربیات گران‌سنگی که در دو سال اخیر به دست آمد از نقش مساجد در راهبری جامعه و هدایت آن تحت هیچ شرایطی غافل نشویم.

 

 

 

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار