کد خبر : 494
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مرداد 1394- 54: 15

همت عالی ساکنان عین شیخ/ وقتی تمام روستا کلاس حفظ قرآن می‌شود

همت عالی ساکنان عین شیخ/ وقتی تمام روستا کلاس حفظ قرآن می‌شود

اهالی روستای عین شیخ در بلندای رشته کوه البرز همه با هم در تابستان سال جاری جزء ۳۰ قرآن را حفظ می‌کنند.

به گزارش در گیلان، از جاده زیبا و جنگلی دیلمان با آن درختان انبوه و آبشار زیبای لونک که دیدگان هر گردشگری را متحیر زیبایی‌های خدادادی خود می‌کند، عبور که می‌کنی در بلندای کوه دیلمان به روستایی برخورد می‌کنی که نام آن را عین شیخ گذاردند.

در این روستا دیگر خبری از پوشش جنگلی انبوه با آواز پرندگان نیست، این روستا میان دو کوه و در دره‌ واقع شده است، اینجا مشهور به سرزمین افسانه‌هاست، روستایی است که تاریخ را در خود نهفته دارد و علی رغم راه صعب العبورش که به عمارلو رودبار ختم می‌شود،  آب و هوایی کاملا متفاوت با روستاهای دیگر دارد.

ساکنان این روستای کردنشین که به زبان کردی و گیلکی با لهجه شرق استان صحبت می‌کنند، مهاجر هستند، گفته می‌شود در دوران صفویان و شاه عباس تعدادی از کردهای ترکیه به قوچان ایران سفر می‌کنند و از آنجا به عمارلو رودبار تبعید می‎شوند که در جنوب و شرق گیلان سکنی می‌گزینند و اهالی این روستا از نوادگان این قوم هستند.

آنچه که این روستا را از سایر روستاهای گیلان متمایز کرده و به روستای افسانه‌ایی مبدل ساخته است، موسیقی است، داستان های جالبی از اجداد موسیقیدان این روستا مانده است که سینه به سینه نقل شده و اکنون هم در ذهن و قلب بزرگان این روستا مانده است. دو ویلون قرمز رنگ با مارک معروف آنتونیو استرادیواری از ایتالیا در این روستا وجود دارد اگرچه اصل بودن مارک این دو ویولون تایید نشده است اما سال ساخت یکی از آن ها مربوط به ۲۰۰ سال و دیگری هم مربوط به ۳۰۰ سال است. اما با وجود همه این افسانه ها، نوای ساز و آواز در این روستا به ندرت شنیده می‌شود.

اما آنچه که ما را به این سفر رهنمون ساخت وجود کانون فرهنگی و هنری شهدای عین شیخ مسجد جامع در روستاست که نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی و هنری این روستای محروم است.

همانطور که بارها گفته شد یکی از سیاست‌های ستاد عالی در ایجاد کانون‌های فرهنگی و هنری مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و دستیابی به جامعه تراز اسلامی است که با این سیاست ستاد عالی کانون های مساجد اقدام به تاسیس کانون در مساجد شهری و روستایی کرده است.

وجود کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد روستاها به ویژه مناطق محروم و دورافتاده استان موجب رونق گرفتن فعالیت‌ها در این مناطق می‌شود. به گونه ایی که هم اکنون ۳۵۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد روستاهای گیلان فعالیت می‌کنند.

یکی از این کانون‌ها، کانون شهدای عین شیخ از توابع دیلمان سیاهکل است که در روستایی دورافتاده و نقطه مرزی استان گیلان در رشته کوهه‌های سربه فلک کشیده البرز به دفاع از مرزهای فرهنگی کشورمان می‌پردازد.

قاسم عابدینی، مسئول کانون شهدای عین شیخ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به اینکه حدود یکصد خانوار از کردهای تبعیدی قوچان در دوران نادرشاه در این روستا سکونت دارند، افزود: ریشه اهالی این منطقه به کردهای ترکیه بر ‌می‌گردد که به قوچان مهاجرت کرده بودند و بعد از تبعید به عمارلو رودبار تعدادی از آنها به سمت دیلمان حرکت کرده و در این روستا سکنی گزیدند.

وی با بیان شهرت این روستا در موسیقی آن است افزود: اجداد ما از موسیقی دانان بزرگ کشور بودند و موسیقی‌دانانی چون خوشخان‌ها و شاه نوری‌ها از این روستا برخواستند.

عابدینی به امرار و معاش مردم روستا اشاره کرد و اظهار داشت: مردم این روستا عموما به کشت فندق، گردو و لوبیا می‌پردازند که در سال‌های گذشته محصول خوبی برداشت نکردند اما امسال شرایط بهتر است.

وی ادامه داد: مردم روستا زیرخط فقر زندگی می کنند و دام‌های اندکی برای مصارف عمومی خود دارند.

مسئول کانون شهدای عین شیخ با اشاره به اینکه این روستا هشت شهید را در دوران جنگ تحمیلی تقدیم نظام کرده است  اذعان کرد: کانون فرهنگی و هنری شهدای عین شیخ از سال ۹۳ در این روستا تاسیس شد.

وی ادامه داد: روستای عین شیخ در ایام تعطیلات با استقبال گردشگران مواجه هست که گاهی آسیب‌های را به همراه دارد و تاسیس کانون در مسجد جامع این روستا اقدامی مهم در جهت مقابله با آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها است.

عابدینی با اشاره به رونق فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در روستا با تاسیس کانون تصریح کرد: نشست‌های بصیرتی و روشنگری بسیاری برای روستائیان جهت آشنایی با ترفندها و توطئه‌های دشمن در جهت کمرنگ کردن اعتقادات مردم  به ویژه جوانان به همت کانون برگزار می‌شود.

وی به نفوذ ماهواره در این روستای دوردست اشاره و بیان کرد: متاسفانه سیگنال شبکه‌های صدا و سیما در این منطقه بسیار ضعیف است و فقط شبکه‌های یک، دو، سه و شبکه استانی باران قابل دریافت است و همین امر موجب گرایش مردم به استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ایی شده است.

مسئول کانون شهدای عین شیخ با بیان اینکه برای حل این مشکل بارها به نمایندگان مجلس و صدا و سیمای استان مراجعه کردیم افزود: با همکاری بسیج طرح جمع آوری داوطلبانه ماهواره را اجرا کردیم که به هر خانواده داوطلب یک دستگاه گیرنده دیجیتال اهدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این روستا تنها یک مدرسه ابتدایی دارد افزود: با همکاری آموزش و پروش در ایام تابستان که فراغت از تحصیل است از امکانات مدرسه استفاده کرده و فیلم‌های کودک و نوجوان را برای کودکان روستا نمایش می دهیم و به نقد و بررسی آن می‌پردازیم.

عابدینی به کلاس‌های قرآنی این کانون اشاره کرد و افزود: اوج فعالیت این کانون در ایام تابستان و ماه‌های محرم و رمضان است که همه کلاس‌ها با محوریت قرآن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تابستان امسال اعضای کودک و نوجوان همراه با بزرگسالان به حفظ جزء ۳۰ قرآن می‌پردازند.

مسئول کانون شهدای عین شیخ از تشکیل کلاس احکام و روخوانی قرآن خبر داد و افزود: نقطه قوت این کانون، گروه سرود است که در بخش دیلمان موفق به کسب رتبه برتر شده است.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه در مسجد این روستا اذعان کرد: امسال تجهییزات کتابخانه‌ایی به همراه اقلام سرمایه‌ایی به این کانون اهدا شده است.

اما آنچه که قابل توجه است ضرورت وجود کانون‌های فرهنگی و هنری در مناطق روستایی است و نباید تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها ما را از روستاها که هدف دشمنان ما قرار گرفته است، غافل کند. کانون های فرهنگی و هنری در روستاها مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی و هنری بوده و به مراکز مهمی در راستای ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی تبدیل شده اند که نیازمند حمایت همه مسئولان هستند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار