کد خبر : 55068
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان:

والدین نسبت به حضور فرزندان خود در فضای مجازی حساسیت داشته باشند

والدین نسبت به حضور فرزندان خود در فضای مجازی حساسیت داشته باشند

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه والدین باید نسبت به حضور فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشند گفت: اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان و نونهالان نامناسب است.

به گزارش گیلانستان، سجاد ستوده امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه والدین باید نسبت به حضور فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی تازه محبوب شده‌ای نظیر تیک تاک و لایکی حساسیت بیشتری به خرج دهند اظهار داشت: اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان و نونهالان نامناسب است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه خانواده‌ها نباید فرزندان خود را در این دنیای بی در و پیکر تنها رها کنند ابراز داشت: در دنیای دیجیتال،زده امروز برای حفظ سلامت فرزندان، راهی به غیر از  همراهی کامل خانواده‌ها با آن‌ها در دنیای مجازی وجود ندارد از طرفی فیلتر هم در این مورد جوابگو نیست.

ستوده اقبال عمومی به سمت شبکه‌های اجتماعی ویدیو محوری نظیر لایکی و تیک تاک را نشان‌دهنده تغییر ذائقه جدی در استقبال مخاطبان از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت: این ویدئو محور شدن ذائقه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در اپلیکیشن‌هایی مانند لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد.

وی در تشریح جزئیاتی از اپلیکیشن لایکی، شرکت سازنده آن و اهدافی که به واسطه این اپلیکیشن دنبال می‌شود مطالبی ذکر کرد و اظهار کرد: این اپلیکیشن در جولای ۲۰۱۷ توسط یک شرکت سنگاپوری با هدف ساخت ویدیوهای کوتاه با استفاده از جلوه‌های ویژه مختلف، با عنوان لایک Like تولید و منتشر شده و اقبال خوبی هم دارد.

وی با بیان اینکه شرکت مذکور بعدها توسط یک شرکت چینی که اپلیکیشن “ایمو” را نیز در مالکیت خود دارد، خریداری شده است عنوان کرد: طراحان و سازندگان اپلیکیشن لایکی در ادامه با حفظ ویژگی تولید و ویرایش ویدئو، امکانات یک شبکه اجتماعی ویدئو محور را به آن افزوده و نام آن را نیز به لایکی Likee تغییر دادند.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه پخش لایو، جلوه‌های ویژه فراوان و متنوع برای ویرایش بهتر ویدئو، امکان یافتن افراد نزدیک به موقعیت جغرافیایی کاربر (Nearby) از دیگر امکانات این نرم‌افزار محسوب می‌شود گفت: لایکی تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۳۰ میلیون بار از گوگل پلی دانلود شده بود.

ستوده با اشاره به اینکه این آمار در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تنها در این مارکت دانلود نرم‌افزارهای اندرویدی به بیش از ۵۰۰ میلیون دانلود رسیده است خاطرنشان کرد: برخی از آمارهای غیر رسمی، از عضویت نزدیک به ۵ میلیون کاربر ایرانی که اکثراً زیر ۱۶ سال هم سن دارند در این نرم‌افزار حکایت دارد.

ستوده پائین آمدن سن مخاطبان و کاربران را از جمله خطرات استفاده از اپلیکیشنی مانند لایکی تلقی کرد و ابراز داشت: در گذشته میانگین سنی کاربران برخی از شبکه‌های اجتماعی، بالای ۱۸ و ۲۰ سال بود، اما همین بازه سنی موجبات ایجاد نگرانی در بسیاری از خانواده‌ها و برخی از اندیشمندان را فراهم کرده است.

وی پروتکل‌های لایکی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه در این پروتکل حداقل سن عضویت ۱۶ سال عنوان شده اما حتی توسط خود نرم‌افزار نیز رعایت نمی‌شود تصریح کرد: اگر زمان ثبت‌نام در لایکی سن مثلاً  ۹ یا حتی پائین‌تر درج شود نرم‌افزار از عضویت ممانعتی به عمل نمی‌آورد و فرد به راحتی می‌تواند عضو آن شود.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان ضعف و آسیب بزرگ و جدی لایکی را حجم عظیم کاربرانی که شاید نتوان حتی نامشان را نوجوان نام  نهاد دانست و عنوان کرد: تمام شبکه‌های اجتماعی در پروتکل‌های حقوقی خود حداقل سنی را برای عضویت وضع کرده‌اند که پائین‌ترین سن عضویت در آن‌ها ۱۳ سال و متعلق به واتس اَپ است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزایش اطلاعات و آگاهی والدین از شبکه‌های اجتماعی را لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: خانواده‌ها و والدین باید خود این نرم‌افزارها را بشناسند، آگاهی‌ها و اطلاعاتشان پیرامون آن‌ها را افزایش دهند و تنظیمات و شیوه به کارگیری آن‌ها را یاد بگیرند.

ستوده گفت‌وگو والدین با فرزندانشان در باب خطرات و مشکلات این نرم‌افزارها را مشکل‌گشا و کارساز خواند و بیان داشت: پیدا کردن فعالیت‌های جایگزین مناسب در دنیای حقیقی و در دنیای مجازی برای این شبکه‌ها و حتی دیگر فعالیت‌های دیجیتالی که آسیب‌هایی با خود به همراه دارند راهکاری مهم و مناسب برای والدین است.

وی استقبال و اقبال عمومی در دنیا به سمت شبکه‌های اجتماعی ویدئو محوری نظیر لایکی و تیک تاک را مورد توجه قرار داد و افزود: این موضوع نشان از یک تغییر ذائقه جدی در استقبال مخاطبان از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است و این ویدئو محور شدن ذائقه‌ها باید مورد توجه اندیشمندان و متولیان فرهنگی قرار گیرد.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان تکست و امکان ارسال پیام‌های متنی را مهم‌ترین مزیت رقابتی پیام‌رسان‌ها در گذشته خواند و تصریح کرد: در حال حاضر این ویدئو است که به عنوان شاخص اصلی در اقبال مخاطب به یک شبکه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است که مخاطرات و تبعات خاص خود را نیز به دنبال دارد.

ستوده تغییر در ماهیت اپلیکیشن‌های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه فهم این موضوع برای سیاستگذاران عرصه فضای مجازی از اهمیت فراوانی برخوردار است عنوان کرد: باید در ابعاد مختلف به این موضوع و گسترش اپلیکیشن‌هایی مانند لایکی توجه داشته باشیم و سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر آن مبنا تنظیم کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار