کد خبر : 313
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳

وقتی هنر به داد زباله می رسد/ مجسمه‌های بازیافتی در رشت جان گرفتند

وقتی هنر به داد زباله می رسد/ مجسمه‌های بازیافتی در رشت جان گرفتند

نخستین جشنواره مجسمه های بازیافتی که با هدف نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند در پارک شهر (قدس) رشت برگزار شده بود، شامگاه چهارشنبه به کار خود پایان داد.

به گزارش در گیلان، در حال حاضر مدیریت پسماند در شهر رشت به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان شهر مطرح شده است و در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته تا هرچه بیشتر فرهنگ مدیریت پسماند را در میان مردم نهادینه کرده و از این طریق مشارکت هرچه بیشتر شهروندان جلب شود.

از آنجایی که استفاده از زبان هنر همواره یکی از تاثیرگذارترین راه های انتقال مفاهیم به انسان بوده، سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت اقدام به برگزاری جشنواره ای با عنوان «مجسمه های بازیافتی» کرد تا با کمک گرفتن از هنر هنرمندان مجسمه ساز شهر، نشان دهد که حتی از وسایل بازیافتی و دور ریختنی نیز می توان آثار ماندگار و گرانبهایی خلق کرده و از این طریق در زمینه مدیریت پسماند فرهنگ سازی انجام شود.

به کارگیری زبان هنر برای فرهنگ سازی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت درباره اهداف برگزاری این جشنواره به خبرنگار مهر می گوید: بی شک در مقوله فرهنگ سازی در حوزه پسماند و زباله و اهمیت بازیافت و اجرای تفکیک زباله از مبداء، نیازمند حرکت های جدی و تاثیر گذار هستیم و اگر قرار باشد تا در راستای اجرای تفکیک از مبداء، ساماندهی و کاهش حجم زباله در شهر قدمی برداریم، قطعاً باید از طریق فرهنگ سازی و آموزش به این مهم دست پیدا کنیم.

مرتضی عاطفی ادامه می دهد: در راستای آموزش این فرهنگ، فاخرترین زبان برای آموزش که همان زبان هنر است را انتخاب کرده و در اولین جشنواره مجسمه های بازیافتی از این زبان بهره گرفته ایم تا با شروع فعالیتهایی از این دست، هرچه بیشتر در حوزه فرهنگ سازی گام برداریم.

برای آموزش فرهنگ مدیریت پسماند، فاخرترین زبان که همان زبان هنر است را انتخاب کرده ایم

وی درباره نحوه برگزاری این جشنواره به خبرنگار مهر توضیح می دهد: اولین جشنواره مجسمه های بازیافتی در دو بخش مسابقه و مهمانان ویژه، فضایی را فراهم آورد تا هنرمندان به صورت زنده و با استفاده از مواد بازیافتی، مجسمه های مختلفی را بسازند که خوشبختانه با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو شد.

عاطفی می افزاید: مجسمه هایی که در بخش مهمانان ویژه ساخته شده در ابعاد ۱ تا ۱.۵ متر بوده که قابلیت نصب در مکان های مختلف شهر را داشته و می توان از این مجسمه ها به صورت المان های شهری استفاده کرد.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در بحث مدیریت پسماند تصریح می کند: از ابتدای برگزاری این جشنواره، یکی از اهداف ساخته شدن مجسمه های بازیافتی، تهیه المان هایی بود که قابلیت نصب در سطح شهر را داشته تا مردم مشاهده کنند که با مواد بازیافتی هم می توان آثار ارزشمندی را خلق کرد. در همین راستا به طور حتم از مجسمه هایی که توسط هنرمندان مجسمه ساز طراحی و ساخته شده به عنوان المان های شهری در سطح شهر استفاده خواهد شد.

عاطفی ابراز امیدواری می کند که بتوان با برگزاری این جشنواره در سالهای آینده و در سطح کشوری و بین المللی، مردم را هرچه بیشتر با فرهنگ مدیریت پسماند آشنا کرد.

مشارکت مردمی یاریگر مدیریت شهری است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز در جریان بازدید از این نمایشگاه بر ضرورت بهره گیری از هنر هنرمندان در انتقال مفاهیم مربوط به مدیریت پسماند به مردم و فرهنگ سازی در این باره تاکید کرده و به خبرنگار مهر می گوید: انتقال فرهنگ و باور این مساله است که می توان از پسماند استفاده بهینه داشت و مردم نیز می توانند در مدیریت پسماند نقش داشته باشند، از مهمترین دستاوردهای این جشنواره است و جدای از این، هنرمندان نیز با ارائه توانمندی های خود در این زمینه می توانند قدم بزرگی در راستای فرهنگ سازی بردارند.

مظفر نیکومنش نودهی تاکید می کند: بی شک مجموعه مدیریت شهری نمی تواند به تنهایی از عهده مدیریت تمام امور شهری برآمده و در این راستا نیازمند کمک های مردمی است که برگزاری این جشنواره می تواند فتح بابی برای مشارکت مردم در حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند باشد.

وی در ادامه اعلام می کند: شورای شهر رشت و کمیسیون فرهنگی شورا نیز در راستای حمایت از هنر هنرمندان و مشارکت مردمی برای مدیریت پسماند با تمام توان قدم برداشته و در این راه از هیچ کمکی فروگذار نیست.

1743151

استفاده بهینه از مواد دور ریختنی

در طول زمان های مختلف هرگاه قرار بوده تا مقوله ای به زیباترین شکل ممکن و با تاثیر گذاری ویژه انتقال یابد، همواره هنر هنرمندان به میان آمده و در این راه کمک های فراوانی به انتقال مفاهیم و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف کرده است.

استفاده از هنر هنرمندان مجسمه ساز در نخستین جشنواره مجسمه های بازیافتی رشت نیز از جمله اقداماتی است که به گفته هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره، به طور حتم تاثیر های فراوانی بر فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند خواهد داشت.

ایده محور بودن مجسمه های بازیافتی، تلنگری به مخاطبان زده و تفکری را درباره مساله پسماند در آنها به وجود می آورد که همین تفکر مهمترین تاثیر و هدف برگزاری جشنواره مجسمه های بازیافتی است.یکی از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره به خبرنگار مهر می گوید: استفاده از مواد بازیافتی برای ساخت مجسمه ایده جالبی است که به دلیل ارتباط مستقیمی که با مردم دارد و شهروندان روزانه با مواد بازیافتی سروکار دارند، علاوه بر اینکه به واسطه ساخته شدن یک مجسمه برای شهروندان ایجاد جذابیت بصری می کند، حاوی پیامی است که می گوید حتی از کوچکترین و بی ارزش ترین مواد هم می توان استفاده بهینه کرد.

افشین آماده ادامه می دهد: این مجسمه ها جدای از اینکه به عنوان اثری مستقل می توانند تاثیر گذار باشند، به دلیل ایده محور بودنشان، تلنگری به مخاطبان زده و تفکری را درباره مسئله پسماند در آنها به وجود می آورد که همین تفکر مهمترین تاثیر و هدف برگزاری جشنواره مجسمه های بازیافتی است.

وی با اشاره به اینکه تاثیرگذاری این جشنواره ها در درازمدت مشخص می شود تاکید می کند: بی شک حرکت های مقطعی نمی تواند تاثیرگذار بوده و برای رسیدن به نقطه ایده آل که همان مشارکت مردم در بحث مدیریت پسماند است، نیازمند برنامه های طولانی مدت، مداوم و تاثیرگذار هستیم که به طور حتم هنرمندان نیز در این عرصه می توانند یاری رسان باشند.

مجید صفابخش یکی دیگر از هنرمندان مجسمه ساز شرکت کننده در این جشنواره نیز به خبرنگار مهر می گوید: حضور هنرمندان در این جشنواره اقدامی است در راستای فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند تا با استفاده از مواد بازیافتی بگویند که از هرچیزی می توان استفاده بهینه داشت و با مواد بازیافتی نیز می توان آثار هنری خلق کرد.

هرچند نخستین جشنواره مجسمه های بازیافتی شهر رشت شامگاه چهارشنبه با تقدیر از برگزیدگان در بخش مسابقه و مهمانان ویژه به کار خود پایان داد اما، تداوم برگزاری چنین جشنواره های می تواند شروع حرکتی هدفمند به سمت مدیریت صحیح پسماند در استان گیلان و شهر رشت باشد./مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار