کد خبر : 9735
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

وقتی 73 درخت 70 ساله خیابان امام خمینی نابود شد!

وقتی 73 درخت 70 ساله خیابان امام خمینی نابود شد!

قاتل درختان کهنسال خیابان امام خمینی امروز به روی خودش هم نمی آورد که سرنوشت 73 درخت کهنسال چی شد؟

به گزارش گیلانستان ، محمود باقری خطیبانی عضو شورای اسلامی شهر رشت در یادداشتی اختصاصی برای این پایگاه خبری تحلیلی نوشت:

در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهرها اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. مردم با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر، نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.
در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است . رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : که نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت هم چون شکستن بال فرشتگان است. هر کس درخت سدر را قطع کند، خداوند او را با سر در آتش جهنم خواهد انداخت.
مردم رشت ، تشکل های اجتماعی و زیست محیطی ، اعضای شورا و مسئولان شهر به یاد می آورند که مرداد پارسال ، ساعت از نیمه‌های شب نگذشته بود که صدای اره ‌برقی گوش ساکنان خیابان‌های اطراف میدان فرهنگ تا چهارراه میکائیل رشت را آزرد. درختان قدیمی این خیابان یک به یک بر زمین افتادند و شهروندان شب زنده‌دار رشت هم تا توانستند از این صحنه‌ها عکس گرفتند . فردای آن روز اما اگرچه جمعه بود و تعطیل اما بخشی از شهر انگار پوسته انداخته بود و بسیاری از رشتی‌ها شوکه شده بودند از دیدن لختی یک خیابان قدیمی. از این رو بود که بحث‌ها آغاز شد و تنها موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی قطع درختان بود. مخصوصا که شهردار رشت یکی دو ماه قبل از قطع درختان وعده جابه‌جایی آنها را داده بود.
خیلی سریع این اعتراضات به سطح رسانه‌های محلی و ملی رسید . شهردار رشت در مصاحبه‌ای از لزوم قطع درختان به خاطر پروژه BRT گفت و وعده داد که درختان جدیدی در این مسیر باز-کاشت شوند و گفت هر جراحی خونریزی دارد و توسعه شهر هم صدماتی به بار خواهد داشت. در عین حال او به مردم اطمینان داد که براساس برنامه و طرح شهرداری پروژه BRT در کاهش ترافیک و افزایش هوای پاک تأثیر خواهد داشت و علاوه بر آن به محض پایان یافتن احداث خطوط این پروژه در فصل کاشت، دو برابر درختان قطع شده در همان خیابان کاشته خواهند شد.
رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز هم از کاشت 480 اصله درخت به جای 73 درخت قطع‌شده در همان مسیر و منطقه بعد از پایان پروژه بی‌آرتی گفت. استانداری و رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست وقت شورا نیز اعلام کردند که مخالف قطع درختان بوده اند . بگذریم … 73درخت 70 ساله میدان فرهنگ برای اجرای پروژه BRT قطع شد و به جایش نه تنها درخت جدید کاشته نشد بلکه به جایش میله های آنی سر برآوردند.
من فی الحال راجع به اصل پروژهBRT چیزی نمی گویم که چرا این پروژه تعریف شد ؟ چرا به ده ها دلیلی که از متخصصان ترافیک و حمل و نقل شهری شنیدم و حتی مکتوب به من دادند این پروژه اجرایی شد؟ پیمانکارش چه کسی بود ؟ فیبرنوری و دوربین ها چگونه خریداری شدند؟ و … اما همین قدر می گویم تا به وقتش به تفصیل توضیح خواهم داد که این پروژه دستآورد حمایت یکی از همکاران شورایی ما از شهردار بود.
سرنوشت این پروژه همانند پیاده راه فرهنگی است نه تنها گره ای از مشکلات فرو بسته ترافیک شهر را حل نکرد بلکهBRT تبدیل به درد بی درمان ترافیک و حمل و نقل شهر شده است . به گفته شهردار 5/1 میلیارد تومان هزینه شد و افتتاح نمایشی گرفتند و معترضی را هم کتک زدند و عکس های یادگاری انداختند و به راحتی و بی تفاوتی فراوان از رنجی که بر سر میراث طبیعی این شهر آوردند گذشتندو میله هایی به جای درختان کهنسال نشاندند و شهر ما به همین راحتی توسعه یافت !.
قاتل درختان کهنسال خیابان امام خمینی امروز به روی خودش هم نمی آورد که سرنوشت 73 درخت کهنسال چی شد؟ حامیان کم حافظه و باند رسانه ای مروج دروغ شهردار خوب است به مناسبت روز درختکاری و به خاطر قتل درختان قدیمی خیابان امام خمینی که از خیابان های قدیمی و اصیل رشت ، از مردم رشت عذرخواهی کنند تا بلکه مشمول این کلام رسول مکرم اسلام نشوند که فرمود : هر کس درخت سدر را قطع کند، خداوند او را با سر در آتش جهنم خواهد انداخت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار