کد خبر : 17763
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳

پرداختن به لایه‌های پنهان دوران دفاع مقدس ضروری است/حضور مدافعان حرم و بیداری اسلامی ماحصل دوران دفاع مقدس است

پرداختن به لایه‌های پنهان دوران دفاع مقدس ضروری است/حضور مدافعان حرم و بیداری اسلامی ماحصل دوران دفاع مقدس است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه فضای مجازی در مسئله اطلاع‌رسانی و روشنگری یکه‌تازی می‌کند گفت: پرداختن به لایه‌های پنهان دوران دفاع مقدس ضروری است.

به گزارش گیلانستان، رسول جلایی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی برنامه‌های دفاع مقدس با اصحاب رسانه در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات  با تأکید بر اینکه این نشست یک نشست‌ تشریفاتی نیست اظهار کرد: بازخوانی دوران دفاع مقدس یک امر ضروری در جامعه است.

وی بابیان اینکه اگرچه از حیث فیزیکی و سخت جنگ با رژیم بعث به پایان رسیده ولی شکل جنگ تغییریافته است گفت: امروز نیاز است خود را در فضایی ببینیم که از آن به‌عنوان جنگ نرم یاد می‌شود و این بازخوانی به ما این فرصت را می‌دهد که با پرداختن ابعاد مختلف جنگ تحمیلی و لایه‌های پنهان دوران دفاع مقدس تا از آن بهره‌برداری شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه انتقال تجارب و دستاوردهای دفاع مقدس صرفاً با روایت و بازگویی رزمندگان و پیشکسوتان حاصل نمی‌شود بیان کرد: انتشار، انعکاس و استمرار دستاوردهای دوران دفاع مقدس، نیازمند حمایت کسانی است که از آن‌ها به‌عنوان اصحاب رسانه یاد می‌کنیم و امروز ما شاهد یکه‌تازی فضای مجازی در مسئله اطلاع‌رسانی و روشنگری هستیم.

وی بابیان اینکه روند زمان، تغییرات را به‌عنوان یکی از پدیده‌های همیشگی به همراه دارد گفت: ما در مقابل تغییرات سه عکس‌العمل انکار و مبارزه و مدیریت تغییرات را داریم که مدیریت تغییرات مهم‌ترین بخش کار است و با تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها نقش بسزایی در مدیریت فضای مجازی دارند.

جلایی بابیان اینکه در دوران پرافتخار جنگ تحمیلی داشته‌های بسیاری را به دست آوردیم تصریح کرد: آنانی که تمدن دینی ندارند نداشته‌های خود را داشته تلقی می‌کنند برای مثال اروپاییان مدعی دموکراسی در عصر حاضر که خود را سردمدار و پیش‌قراولان عرصه مختلف می‌دانند جنگ دوم را جنگ جهانی نام گذاشتند و این در حالی است که این جنگ تنها یک جنگ اروپایی است ولی خسارت آن برای جهانیان و بهره‌برداری آن برای اروپایی‌ها است.

وی با اذعان به اینکه متأسفانه ما قهرمانان خود را فراموش کرده ولی غربی‌ها کشته‌هایشان را قهرمان معرفی می‌کنند افزود: زیبایی‌های ما در دوران دفاع مقدس آن‌قدر زیاد است که برای بسیاری قابل‌قبول نیست که در این جنگ سخت و نابرابر چنین فضایی ایجادشده باشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه انرژی در حوزه دفاع مقدس آن‌قدر زیاد است که اگر آزاد شود کاری می‌کند کارستان بیان کرد: بهترین محصولات در زمینه‌های فرهنگی و فیلم‌سازی در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شود که فروش میلیاردی آثار دفاع مقدس بیانگر اقبال عمومی به این دست از آثار است.

وی بابیان اینکه حضور مدافعان حرم و بیداری اسلامی ماحصل دوران دفاع مقدس است گفت: نتیجه ایستادگی و مقاومت در ملت‌ها اقتدار و امنیت را برای کشورهای مختلف به همراه دارد.

جلایی با تأکید بر نقش اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ مقاومت افزود: جریان سازی، تداوم و گفتار دوران دفاع مقدس از مهم‌ترین مباحث ضروری جامعه امروز است که نیازمند همکاری و همراهی اصحاب رسانه است.

وی با اشاره به اینکه جنگ ادامه سیاست است تصریح کرد: طبیعتاً وقتی سیاست، گفتمان و دیپلماسی به نتیجه نرسد می‌توان انتظار آغاز مناقشه و جنگ سخت را داشته باشیم ولی با نگاه به جنگ‌هایی که در تاریخ رخ‌داده آن‌هایی که متجاوزند و مورد تجاوز قرار می‌گیرند این‌گونه نبوده که روند دیپلماسی را طی کنند جنگ تحمیلی ایران مگر حاصل شکست دیپلماسی ما بود؟ کما اینکه در ابتدای انقلاب مجال هیچ‌یک از ین مباحث نبود.

جلایی با اذعان به اینکه اگر طرف مقابل شما از جنس تجاوزگران و استعمارگران باشد هیچ تضمینی برای جلوگیری از بروز جنگ در دیپلماسی نیست بیان کرد: با نگاه به سازمان‌های بین‌المللی ما شاهد هستیم که هیچ آبی از آن‌ها گرم نمی‌شود و امروز با ابزار سازمان‌های بین‌المللی نظرات ناحق خود را به ملت‌های مظلوم تحمیل می‌کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان افزود: امروز ما باید به قدرت بازدارندگی برسیم و یکی از عناصر قدرت در برابر زورگویان جواب می‌دهد افزایش توان دفاعی نیروهای مسلح است که کره شمالی یکی از مصداق‌های آن است که آمریکا را سر جایش نشانده است.

وی بابیان اینکه موضوع ما فرهنگی و از جنس مقدس است گفت: اگر نتوانیم در مسیر انتقال تاریخ به‌درستی حرکت کنیم نمی‌توانیم آنچه در حقیقت رخ‌داده بازگو کنیم و دو عنصر تحریف، اغراق و تحدید به معنای محدود کردن را باید مدنظر قرار داد.

جلایی بابیان اینکه در حوزه دفاع مقدس آنچه بشود که به آن کار فاخر نام‌گذاری کرد می‌لنگیم اظهار کرد: ما نیازمند همکاری همه هستیم و تا در رویکردها متفاوت نشویم در کارکردها شاهد تحول نخواهیم بود و تا زمانی که برای معرفی شهید از قالب یادواره استفاده کنیم نمی‌توانیم به سجایای یک شهید به‌طور کامل توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم در بحث تولید محصولات به زنجیره‌ای از محصولات برسیم افزود: تا زمانی که کتاب خوبی نداشته باشیم فیلم خوبی نیز نمی‌توانیم از شهید بسازیم و طبیعتاً بستر مناسب نیست و ما نیاز به یک زنجیره محصولات نداریم تا بتوانیم به‌صورت کامل در مورد شهید صحبت کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان بابیان اینکه تکرار با تنوع کسل‌کننده نیست گفت: در حوزه دفاع مقدس از خطی حرکت کردن باید به حرکت پیچشی برسیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه درجایی صورت می‌گیرد که مطابق آن فایده نیست بیان کرد: برای ساخت فیلم و کتاب خیلی سخت می‌توانید پول دریافت کنید ولی برای پوستر و بنر شاید به‌راحتی هزینه پرداخت می‌شود که برخی در بخش دوم در صف اول ولی برای هزینه در بخش اول این پا و آن پا می‌کنند.

جلایی با تأکید بر اینکه جریان سازی با یک روز  و یک هفته حل نمی‌شود گفت: نزدیک به 40 نفر از استادی در مراکز مختلف آموزشی در حال تدریس تخصصی در حوزه دفاع مقدس هستند و ما باید رویکرد علمی و تخصصی به حوزه دفاع مقدس داشته باشیم و از پرداختن صرف به مباحث عاطفی و یا تمرکز بر خط مقدم جنگ بپردازیم و نقش اقشار، پشتیبانی و خاک‌ریزهای پشت جبهه را نیز نباید نادیده بگیریم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه امیدواریم سازمان‌هایی که مختص این برنامه‌ها هستند باید بجنبند افزود: دانشگاه‌ها نباید در حوزه دفاع مقدس تنها به برگزاری یادواره بپردازند بلکه باید در حوزه رشته‌های تخصصی حوزه جنگ ازجمله مهندسی جنگ و یا برگزاری نشست‌های تخصصی بپردازند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار