کد خبر : 48174
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳

پرستاران مدافعان حریم سلامت جامعه

پرستاران مدافعان حریم سلامت جامعه

با گذشت ۱۲ روز از ورود مهمان ناخوانده چینی تلاش ها برای کنترل این ورود ادامه دارد و در این میان پرستاران و پزشکان به عنوان جهادگران عرصه سلامت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند.

به گزارش گیلانستان ۱۲ روزی است که کووید ۱۹ یا همان کرونا ویروس چینی معروف مهمان ایرانیان است. استان گیلان یکی از قطب‌های شیوع این ویروس شناخته شده که بعد از استان قم بیشترین تعداد مبتلا را دارد. ویروسی که با آمدنش روال عادی زندگی مردم را مختل کرده و چند روزی است که وقتی در خیابان‌های شهر قدم میزنی از سکوت و سکون آن با وجود نزدیکی به شب عید دلت می‌گیرد. اما از سویی نیز خوشحال می‌شوی که مردم توصیه‌های پزشکی برای تردد کمتر در معابر و مجامع عمومی برای پیشگیری از انتشار بیشتر این ویروس را جدی گرفته و در خانه‌ها مانده‌اند.

در این روزهایی که با نگاه به چهره مردم می‌توان نگرانی و ترس از این ویروس را به خوبی مشاهده کرد هستند کسانی که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای به مردم به ویژه به بیماران خدمت می‌کنند. افرادی که اگرچه جنگ و خط مقدم تمام شده اما امروز آنها لباس رزم پوشیده‌اند و در خط مقدم حفظ سلامت جامعه تلاش می‌کنند شاید تنها رنگ لباسشان فرق می‌کند. هر سال روز پرستار که از راه می‌رسد، نگاه‌هایمان متوجه فرشتگان سفید پوشی می‌شود که حرفه آنها، خدمت به خلق است. وقتی بیماری وجود ما یا یکی از نزدیکانمان را در بر می‌گیرد و روانه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌شویم بیش از هر وقت دیگری متوجه ضرورت حضور آنها در جامعه می‌شویم و این روزها که بیم ابتلاء به کرونا رهایمان نمی‌کند و همه می‌کوشیم بیشتر در منزل باشیم، آنها در خط اول مبارزه با بیماری ایستاده‌اند.

نمی‌توانیم لحظه‌ای از یاد ببریم که زندگی آنها نیز چون ما عزیز است، فرزند دارند و فرزند پدر و مادری دل نگران هستند اما با نور امید در دل و لبخند بر چهره، بیماران را به زندگی و نبرد با بیماری فرا خوانده و در این مسیر یاری رسان هستند. سختی حرفه پرستاری بر کسی پوشیده نیست، شب بیداری‌ها، اداره امور بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها در شیفت‌های شلوغ و پر استرس، کمبود امکانات و نیرو از جمله مواردی است که در برابر چشمان ما قرار دارد. اما شیوع ویروس کرونا این روزها جنبه دیگری از مشقت‌های این حرفه را پیش چشم‌ها نمایان کرده است.

در زمانی که همه ما حتی المقدور از حضور در مراکز درمانی خودداری می‌کنیم آنها بخشی از شبانه روز را در بیمارستان‌ها می‌گذرانند و در معرض بیماری قرار دارند. این روزها عکس‌ها و کلیپ‌هایشان که در فضای مجازی دست به دست می چرخد، نشان از عاشقانه زیستن این انسان‌های شریف دارد. عشقی که گاهی حتی شاهد هستیم جان خود این عزیزان را به خطر انداخته و آنها را به کام مرگ می‌برد. پرستاران، ما را به صبر، مراقبت و امید دعوت می‌کنند و ما این روزها بیش از همیشه دوستشان داریم. قطعاً این ویروس هم تاریخ انقضایی دارد و تمام می‌شود اما آنچه که برای همیشه در یاد مردم قدردان ایران اسلامی می‌ماند همین تلاش‌ها، از خودگذشتگی ها و جهاد سفید پوشان عرصه سلامت است.

بیمارستان رازی رشت از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع این ویروس شاهد روزهای شلوغ و پر رفت و آمدی است. بیمارستانی که به گفته «مهدی شادنوش» نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان برای پذیرش این بیماران به صورت ۱۰۰ درصد تخلیه شده است تا کادر درمانی، پرستاران و پزشکان آن بتوانند تمام تمرکز خود را به ارائه خدمات به این بیماران معطوف کنند. این بیمارستان در شرایط عادی هم با توجه به اینکه از بیماران عفونی پذیرش می‌کرد روزهای شلوغی داشت اما کادر کاری این بیمارستان این روزها با روحیه‌ای مثال زدنی در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

حفظ آرامش مردم بزرگترین کمک به پرستاران و کادر درمانی است

سید افروز مصباح سوپروایزر بیمارستان رازی که شاید خستگی تلاش‌های این چند روزه در پس لبخندهای شیرینش پنهان شده باشد در گفتگویی تنها مردم را به حفظ آرامش دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا نیز همانند صدها ویروس دیگر است، افزود: از مردم خواهش می‌کنیم که سعه صدر داشته باشند و نترسند.

مصباح با اشاره به اینکه نباید هر آنفلوآنزایی را کرونا تلقی کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ما به مردم به ویژه کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند ماندن در خانه و عدم تردد در اماکن عمومی و مجامع شلوغ است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، تصریح کرد: برای رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در بیرون از منزل همین ماسک‌های ساده نیز کفایت می‌کند.

سوپروایزر بیمارستان رازی با بیان اینکه البته استفاده از ماسک را برای افراد عادی توصیه نمی‌کنیم، افزود: همین که مردم دستان خود را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با آب و صابون بشویند و در بیرون از منزل از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنند برای پیشگیری از این ویروس کفایت می‌کند.

وی استفاده از ماسک را برای کادر درمانی، پرستاران و افرادی که دچار سرماخوردگی و یا مبتلایان به ویروس کرونا توصیه کرد و گفت: در این روزها ما به عنوان مدافعان سلامت مردم تمام تلاش خود را برای خدمت به شهروندان انجام می‌دهیم و در مقابل از مردم تنها آرامش می‌خواهیم.

مصباح تأکید کرد: حفظ آرامش مردم و عدم توجه به شایعات سبب می‌شود که من و همکارانم در بیمارستان رازی رشت بتوانیم با تکیه به قدرت الهی و با توان بیشتر به بیماران حاضر در این مرکز درمانی خدمات رسانی کنیم.

دوری از خانواده‌ها را با بهبودی بیماران تحمل می‌کنیم

سید منیره حسینی یکی دیگر از این جهادگران سفیدپوشی است که در این روزهای سخت در حال خدمات رسانی به بیمارانی است که برای درمان در بیمارستان رازی بستری هستند. در گفتگو با او نمی‌توانی احساس کنی که ۲۴ ساعت است که نخوابیده و یا در دوری از فرزند کوچکش را تحمل می‌کند، خنده شاید تنها چیز مشترک این روزها در میان جامعه پرستاری باشد که به رغم خستگی اما برای روحیه دادن به بیماران و خانواده‌ها بر روی لب‌های آنها دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از هیچ کوشش و تلاشی برای خدمت به بیماران کوتاهی نمی‌کنیم، گفت: همه می‌دانیم در چه شرایطی قرار داریم و کوچک‌ترین غفلت ممکن است عواقب بدی به دنبال داشته باشد اما خوشبختانه مردم ما آنقدر آگاه هستند که با رعایت بهداشت از خود و خانواده‌هایشان در برابر این ویروس مراقبت می‌کنند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه درد دوری از عزیزان و خانواده‌هایمان با بهبود یک بیمار و ترخیص از بیمارستان تسکین می‌یابد، افزود: همه همکاران من چند روزی است که به صورت مداوم در مراکز درمانی حضور دارند و تنها به بهبودی بیماران فکر می‌کنند.

صحبت از فرزندش سبب می‌شود تا نم اشک در چشمانش هویدا شود. حسینی ادامه داد: هر روز با پسرم تلفنی صحبت می‌کنم او بسیار باهوش است و می‌داند امروز مردم شهرم به من نیاز دارند بنابراین با صحبت‌های کودکانه‌اش به من برای ادامه این مسیر انرژی می‌دهد.

حسینی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم برای کمک به ما باید نکات بهداشتی و توصیه‌های پزشکی را رعایت کنند، گفت: قطعاً رعایت بهداشت فردی از سوی مردم به میزان زیادی امکان ابتلاء به این ویروس را کاهش داده و چرخه انتقال آن را قطع می‌کند.

سلامتی خود را مدیون پرستاران هستم

علی یکی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس بود که بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان رازی با بهبودی امروز به دستور پزشک مرخص شد تا ادامه مداوای بیماریش را در خانه طی کند.

وی با بیان اینکه در همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس به این بیماری مبتلا و با مراجعه به پزشک در بیمارستان رازی بستری شدم، افزود: در تمام این چند روزی که در این مرکز بستری هستم با چشمان دیده‌ام که پرستاران و کادر درمانی و پزشکان چه زحمتی برای کمک به بیماران متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه من سلامت خود را مدیون این جهادگران عرصه سلامت هستم، گفت: با هیچ زبانی نمی‌توان از تلاش‌های شبانه روزی این عزیزان قدردانی کرد و تنها می‌توانیم از درگاه خداوند متعال برای همه کسانی که برای کنترل و مقابله با این ویروس تلاش می‌کنند به ویژه پرستاران سلامتی و تندرستی بخواهیم.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار