کد خبر : 44350
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398- 24: 11

مدیر کل شیلات گیلان:

«پرورش ماهیان خاویاری در گیلان» مولد و ارزآور

«پرورش ماهیان خاویاری در گیلان» مولد و ارزآور

پرورش ماهیان خاویاری در محیط های محصور و آب‌های شیرین، منابع آب‌های داخلی و زمین‌های ساحلی ارزش اقتصادی زیادی را نصیب فعالان این حوزه در استان گیلان کرده و ارزآوری خوبی را نصیب کشورمان می‌کند.

به گزارش گیلانستان با توجه به وضعیت فعلی ماهیان خاویاری دریای خزر در خلال نشست کمیته منابع خزر که با حضور مسئولان کشورهای حاشیه این دریا برگزار شد، تجارت گونه‌های مختلف این نوع ماهی ممنوع و صید گونه نایاب مذکور، تنها برای تأمین مولدین جهت بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری خزر مجاز اعلام شده است.

مجموعه شیلات ایران، در ۲  دهه اخیر برنامه راهبردی خود را بیشتر به سمت تولید انواع آبزیان و پرورش گونه‌های مختلف ماهی از جمله ماهیان خاویاری معطوف کرده است به طوری‌که بسترهای لازم جهت پرورش ماهیان خاویاری را در انواع استخرهای مصنوعی واقع در خشکی فراهم کرده و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی نیز داشته است.

استخرهای خاکی، بتنی، مخازن فایبر گلاس و آلیاژی سیار از جمله انواع روش‌های پرورش ماهیان خاویاری در خشکی و خارج از محدوده دریای خزر محسوب می‌شود که شیلات ایران به تدریج در سال‌های اخیر توانسته ضمن جا انداختن آن‌ها، زمینه مشارکت و فعالیت علاقمندان به صنعت آبزی‌پروری و پرورش‌دهندگان را در این حوزه فراهم کند.

مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه آبزی‌پروری و پرورش انواع ماهیان به ویژه ماهیان خاویاری سود خوبی را نصیب فعالان این بخش می‌کند عنوان کرد: با توجه به کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت، یکی از بهترین روش‌ها برای جبران این کمبودها ارزآوری از طریق پرورش و فروش انواع ماهیان خاویاری است.

صمد درویشی پرورش ماهیان خاویاری در استخرهای مصنوعی با هدف جبران کمبودهای به وجود آمده ناشی از کاهش صید ماهیان خاویاری دریای خزر را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در محیط‌‌‌های محصور و آب‌های شیرین، منابع آب‌های داخلی و زمین‌های ساحلی برنامه‌ای است که از سوی شیلات پیگیری می‌شود.

وی دوره بازدهی و بلوغ ماهیان خاویاری را به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ سال اعلام کرد و درباره میزان صادرات خاویار پرورشی گیلان نیز ابراز داشت: در این مورد آمار دقیق و شفافی موجود نیست اما می‌توان گفت که در حال حاضر بخش بسیار زیادی از کل خاویار پرورشی ایران و استان گیلان با روش‌های مختلف به دیگر کشورها صادر می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان تأکیدات مقام معظم رهبری برای خروج وابستگی کشور از درآمدهای نفت و جهت‌گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بودجه سال آینده را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: پرورش ماهیان خاویاری با مشارکت فعال بخش خصوصی در گیلان به نوعی حرکت کردن در مسیر اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

صمد درویشی پرورش ماهی در قفس، حمایت از سرمایه‌گذاران و زمینه‌سازی برای ورود افراد و ترویج تولید و پرورش ماهیان خاویاری در خشکی را اولویت مهم شیلات دانست و خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به ارزش بسیار بالای اقتصادی خاویار پرورشی ایران، در صورت حمایت از این حوزه ارزآوری خوبی نصیب کشورمان می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اینک درصد بسیار زیادی از درآمد حاصل از فروش ماهیان خاویاری به صورت سودآوری خالص مجدداً به پرورش‌دهندگان آن بازگشت داده می‌شود اظهار داشت: از مهم‌ترین گونه‌های پرورشی ماهیان خاویاری در گیلان در حال حاضر می‌توان به فیل ماهی، سیبری، استرلیاد، بستر، تاس ماهی ایرانی و اوزون برون اشاره کرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار