کد خبر : 44386
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398- 45: 16

مشاور عالی بنیاد ملی نخبگان کشور:

پروفسور رضا چهره خوشنام عرصه علم و دانایی بود

پروفسور رضا چهره خوشنام عرصه علم و دانایی بود

سهراب پور با بیان اینکه پرفسور فضل الله رضا چهره خوشنام عرصه علم و دانایی و دارای شخصیت اخلاقی بی‌نظیر بود گفت: دانشمندان بزرگ ایران به نسل جدید معرفی شده تا الگوی جوانان باشند.

به گزارش گیلانستان «سعید سهراب‌پور» امروز (یک‌شنبه، ۱۰ آذر ) در مراسم بزرگداشت پروفسور رضا در تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: دانشگاه محل انسان‌سازی است.

مشاور عالی بنیاد ملی نخبگان کشور با بیان اینکه دانشجویان باید از فضا و ظرفیت دانشگاه به نحو احسن در پیشبرد اهداف علمی بهره گیرند گفت: توجه به نخبگان فرهیخته چون پروفسور رضا زمینه و انگیزه فعالیت را در دانشجویان افزایش می‌دهد.

سهراب‌پور به ویژگی‌های بارز پرفسور رضا، وی را چهره خوشنام عرصه علم و دانایی و دارای شخصیت اخلاقی بی‌نظیر دانست و اذعان کرد: پرفسور رضا یکی از دانشمندان بزرگ و ارزشمند ایرانی است که دانشجویان امروز بایستی از خصوصیات و شخصیت این مرد بزرگ بهره گیرند.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان فرهیخته به جوانان امروز بیش از پیش معرفی شوند، ادامه داد: گیلان مهدمردان بزرگی چون پرفسور سمیعی، معین و پرداودو …  است.

مشاور عالی بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: پرفسور رضا از نوجوانی با شعر و ادب، فلسفه، ریاضی و هندسه آشنا شد و تالیفات ارزشمند در این بخش‌ها از خود بر جای گذاشته است.

سهراب پور افزود: پرفسور رضا با مدیریت و درایتش توانست سیستم آموزشی دانشگاه تهران را دگرگون کند و سیستم قدیم فرانسوی را به سیستم واحدی تغییر داد.

گفتنی است، “فضل‌الله رضا” دانشمند برجسته گیلانی ۲۹ آبان سال ۹۸ در سن ۱۰۵ سالگی درگذشت. این دانشمند گیلانی رییس سابق دانشگاه تهران و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و به‌دلیل مشارکت در نظریه شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو مادام‌العمر IEEE نیز برگزیده شد.

وی سابقه تدریس در رشته‌های مهندسی برق دانشگاه‌های آمریکا را نیز در کارنامه کاری خود دارد و از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال بوده است.

این نخبه گیلانی تحقیقات وسیعی در زمینه نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده‌است.

صدها مقاله علمی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی از وی در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده است و بیش از ۵۰ مقاله ادبی و فرهنگی به زبان فارسی در نشریات خارجی و داخلی از این دانشمند گیلانی منتشر شده است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار