کد خبر : 60484
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

بررسی لایحه بودجه 1400؛

پیش‌بینی درآمد ۲۳۱۳ میلیارد تومانی گیلان در بودجه ۱۴۰۰/ اعتبار خاص برای اجرای ۴۴ پروژه ملی

پیش‌بینی درآمد ۲۳۱۳ میلیارد تومانی گیلان در بودجه ۱۴۰۰/ اعتبار خاص برای اجرای ۴۴ پروژه ملی

مسئولان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان از پیش‌بینی ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان درآمد برای گیلان در بودجه ۱۴۰۰ و همچنین اجرای ۴۴ پروژه ملی و ۳۳ پروژه استانی خبر دادند.

به گزارش گیلانستان، لایحه بودجه ۱۴۰۰ پس از حواشی و اظهار نظرهای مختلف تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در این لایحه استان گیلان با سهم هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۰ در رتبه سیزدهم کشور در اختصاص اعتبار قرار گرفت.

استان گیلان دارای مواهب طبیعی و ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی است و می‌توان گفت که این استان در صورت شناخت ظرفیت‌ها و بهره‌گیری درست از ظرفیت‌های ممتاز و همچنین در صورت حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بستر خوبی برای رشد اقتصادی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان لایحه بودجه ۱۴۰۰ را حاصل کار زبده‌ترین کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، دانشگاهیان و غیردانشگاهیان دانست و اظهار داشت: کسری بودجه در استان گیلان ملموس نخواهد بود و در این لایحه نیز تمهیدات لازم برای رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است.

محمدعلی محمدی مهم‌ترین محورهای بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ را مورد اشاره قرار داد و افزود: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر رهنمودهای رهبری، سیاست‌های جمعیتی نظام، تاکید بر صادرات غیرنفتی، عدم اتکا به نفت، مقابله فعال با ویروس کرونا، تاکید ویژه بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، توجه ویژه به معیشت مردم، تامین کالاهای اساسی، توسعه الگوی مشارکت عمومی و خصوصی از محورهای لایحه تقدیمی است.

طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، از محل جدول قانون بودجه سال ۹۹، رقمی معادل ۹۴۱ میلیارد تومان به استان گیلان در سال ۹۹ ابلاغ اعتبار شده که از این رقم چیزی حدود ۵۰ درصد آن مربوط به اعتبارات متوازن بوده و پس از اعتبارات متوازن، منبع اعتباری تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با ۲۵ درصد سهم در واقع بالاترین سهم را در بحث اعتبارات استان دارد.

همچنین در سال ۹۹ رقمی معادل ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در خصوص توسعه و تکمیل راه‌های روستایی ابلاغ اعتبار شد و مستندات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان حاکی از آن است که با وجود تحریم‌ها و شرایط کرونا اما میزان مبالغ تخصیصی در استان افزایش یافته است.

به گفته معاون برنامه و بودجه سازمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، این استان دارای ۳۳ طرح ملی مربوط به ۱۲ دستگاه اجرایی است که اعتبار مصوب شده برای این طرح‌ها در سال ۹۹ چیزی حدود ۳۰۵ میلیارد تومان بوده و در بودجه ۱۴۰۰ نیز ۴۴ پروژه ملی و ۳۳ پروژه استانی برای این استان پیش‌بینی شده است.

شراره کاووسی با بیان اینکه ۱۲۶ میلیارد تومان به ۳۳ پروژه‌‌ ویژه استانی اختصاص یافته است و این طرح‌ها امسال حدود ۸۱ درصد تخصیص اعتبارات داشتند افزود: امسال دولت نگاه ویژه‌ای به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دارد و ۱۵۸ میلیارد تومان تاکنون برای اتمام این طرح‌ها ابلاغ اعتبار داشتیم که ۱۰۰ درصد آن تخصیص یافت.

وی با اشاره به افزایش رقم بودجه گیلان خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام و پروژه‌های خاتمه یافتنی در حوزه‌های آبرسانی به روستاها، تکمیل فضاهای آموزشی، مجمتع فرهنگی و تکمیل خانه‌های بهداشت و پرو‌ژه‌های مربوط به میراث فرهنگی و پایگاه‌های امدادی جمعیت هلال احمر مد نظر بوده است.

معاون برنامه و بودجه سازمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان به رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان اشاره کرد و گفت: گیلان در این حوزه در جایگاه چهاردهم کشور قرار دارد و به‌لحاظ اعتبارات متوازن نیز گیلان با هزار و ۷۸ میلیارد تومان در دارای جایگاه یازدهم قرار گرفت.

کاووسی با بیان اینکه اعتبارات ملی گیلان حدود ۵۶۵ میلیارد تومان بوده و در این حوزه نیز دارای رتبه هفتم کشوری هستیم خاطرنشان کرد: استان گیلان به لحاظ سهم‌خواهی از بودجه ملی و اعتبارات متوازن دارای رتبه مطلوبی است و در اعتبارات هزینه‌ای نیز دارای رتبه دهم کشور است.

وی از پیش‌بینی ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان درآمد برای گیلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و ابراز داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان منابع درآمدی برای گیلان پیش‌بینی شده که در مقایسه با سال قبل حدود ۲۷ درصد رشد داریم و در حوزه مالیات هم رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال قبل پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به نگاه دولت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان اظهار داشت: کمک به طرح‌های نیمع‌تمام در اولویت بوده و حدود ۱۵۸ میلیارد تومان تاکنون برای اتمام این طرح‌ها ابلاغ اعتبار داشتیم که ۱۰۰ درصد آن تخصیص یافت.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی از افزایش اعتبارات گیلان از محل بودجه ۱۴۰۰ سخن گفت و اظهار داشت: چیزی حدود ۲۲۶ میلیارد تومان درآمد عمومی و همچنین ۵۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای گیلان پیش‌بینی شده است.

احمد دنیامالی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی بودجه کشور برای سال ۱۴۰۰ و به تبع آن افزایش سهمیه گیلان از این منبع تصریح کرد: بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی گیلان به حوزه کشاورزی اختصاص دارد و در این بخش نیز شاهد یک تعادل هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس توجه ویژه به حوزه تولیدات صنعتی، تجارت و خدمات را در افزایش درآمد سرانه استان موثر دانست و بیان کرد: سال گذشته شاهد افزایش واردات کالا در بندرانزلی و آستارا بوده‌ایم و همچنین ۶۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که همه دارای کارکرد ملی هستند.

در حال حاضر انتقاداتی مبنی بر عدم اتخاذ تدابیری برای کسری بودجه یا احتمال رد کلیات بودجه در مجلس به گوش می‌رسد و اینکه بودجه دچار مشکل اساسی است چرا که بسیاری از ردیف‌ها که باید اعتبار به آن تعلق می‌گرفت، صفر شده و برای برخی موضوعات که اولویتی در بودجه نداشت از جای دیگر تأمین شده است.

گزارش و نظرات مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان فعلاً حکایت از رشد اعتباری گیلان در حوزه‌های مختلف دارد و معتقدند که گیلان به لحاظ سهم‌خواهی از بودجه ملی و اعتبارات متوازن دارای رتبه مطلوبی است اما باید دید که در مراحل تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، سهم گیلان حفظ می‌شود یا روند افزایش و کاهشی خواهد داشت.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار