کد خبر : 39579
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

پیش بینی افزایش تولید یک هزار و 500تن فندق گیلان تا 5 سال آینده

پیش بینی افزایش تولید یک هزار و 500تن فندق گیلان تا 5 سال آینده

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می شود، تا 5سال آینده به میزان فندق خشک گیلان یک هزار و 500تن دیگر اضافه شود.

به گزارش گیلانستان منوچهر پارسافر با بیان اینکه 85 درصد فندق ایران ، در گیلان تولید می شود، گفت : شهرستان های رودسر، سیاهکل، املش ، تالش ، رودبار و آستارا مهمترین مناطق تولید فندق در گیلان است.
وی افزود: امسال شرایط مساعد آب و هوایی باعث شد درختان فندق ، باردهی بیشتری داشته باشند و پیش بینی می شود 59 هزار باغدار گیلانی تا پایان شهریور 16هزار و 400 تن فندق به ارزش 656 میلیارد تومان برداشت کنند.
پارسافر ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم فندق در بازار بطور میانگین 40 هزار تومان است.
 مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: پارسال باغداران گیلانی به علت سرمای بهار، فقط توانستند 11هزار تن فندق برداشت کنند اما امسال محصول ، حدود 45 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.
 پارسافر افزود : فندق های برداشت شده علاوه بر مصرف در داخل گیلان ، به استان های دیگر هم فرستاده می شود.
وی با بیان اینکه گیلان 19 هزار هکتار باغ فندق دارد ، توسعه این باغ ها را یکی از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد و گفت : این سازمان 70 درصد هزینه نهال اصلاح شده فندق را در قالب یارانه تامین می کند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: با توزیع نهال های یارانه ای فندق ، از پارسال تاکنون ، هزار و 500 هکتار به وسعت باغ های فندق گیلان اضافه شده است.
 پارسافر با بیان اینکه این باغ ها 4 تا 5 سال دیگر به باردهی اقتصادی می رسند گفت : از هر هکتار باغ فندق ، دست کم یک تـُن فندق خشک به دست می آید که بر این اساس پیش بینی می شود تا 5 سال آینده این باغ های جدید، حدود هزار و500 تن دیگر به سبد تولید فندق خشک گیلان و کشور اضافه کند.
وی در تشریح دلایل افزایش تولید و سطح باغ های فندق گیلان، با فندق کاران هم عقیده است و گفت : توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی، استفاده از ارقام پر محصول که بازار پسندی و افزایش تقاضای بازار را در پی داشته ، از دلایل رونق تولید فندق است.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار