کد خبر : 35724
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 فروردین 1398- 38: 10

چهارمین گزینه شورا برای شهرداری رشت چه کسی خواهد بود؟/ مردم همچنان منتظرند

چهارمین گزینه شورا برای شهرداری رشت چه کسی خواهد بود؟/ مردم همچنان منتظرند

پس از عدم تأیید سومین منتخب شورای شهر رشت برای تصدی پست شهردار اعضاء شورا این بار با دنیایی پر از ابهامات بی‌جواب به‌دنبال گزینه مورد تأیید وزارت کشور می‌گردند.

به گزارش گیلانستان بعد از عدم تأیید حسین علیقلی‌زاده به‌عنوان سومین منتخب شورای شهر برای تکیه زدن بر کرسی شهردار این کلانشهر این بار اعضاء شورا با دنیایی پر از ابهامات بی‌جواب که ریشه آن در تصمیمات اخیر وزارت کشور نهفته است به‌دنبال گزینه‌ای دیگر برای این سمت می‌گردند.

اعضای شورای شهر رشت پس از انتخاب نخست خود که ناکام ماند با آئین‌نامه جدید وزارت کشور مواجه شدند؛ در این ضوابط جدید داشتن ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداران کلانشهرها مطرح شد بنابراین خیز دوم برای انتخاب شهردار رشت باید بر اساس این موارد برداشته می‌شد.

انتخاب حجت جذب که او نیز همچون حامد عبداللهی یکی از اعضای شورا شهر رشت محسوب می‌شود امری بود که در نهایت و پس از روزها فراز و نشیب در بین اعضای شورا سرانجام به وقوع پیوست و با انجام استعلاماتی از مقامات ذیربط در وزارت کشور نام وی به‌عنوان شهردار منتخب رشت رسانه‌ای شد.

پس از گذشت مدتی از زمان تعیین شده، وزارت کشور نظر خود مبنی بر عدم احراز صلاحیت حجت جذب را به اطلاع رساند و وی را به دلیل نداشتن ‌۹ سال سابقه مدیریت میانی حائز شرایط لازم برای تصدی پست شهردار کلانشهر رشت ندانست تا همچنان کلاف انتخاب شهردار رشت سردرگم باقی بماند.

اعضای شورای شهر رشت پس از انتشار زمزمه‌هایی در مورد انحلال شورا و در پی گله‌مندی‌های امام جمعه رشت در سومین تلاش خود در گام نخست سعی کردند اتحاد و انسجام خود را برای برون رفت از چالشی که در آن قرار داشتند حفظ کنند و سپس برای بقاء شورا و شهرداری بدون شهردار این شهر فکری اساسی کنند.

انتخاب حسین علیقلی‌زاده در تاریخ ۴ اسفند ۹۷ و با ۱۱ رأی به‌‌عنوان شهردار رشت و ارسال مدارک وی برای تأیید به وزارت کشور اقدام عاجلی بود که اعضاء شورا نسبت به انجام آن اقدام کردند غافل از اینکه گزینه سوم نیز از منظر ضوابط موجود در وزارت کشور برای تصدی پست شهردار مناسب نبود.

پس از عدم تأیید حکم علیقلی‌زاده این روزها حرف و حدیث‌های بسیار متنوع و ضد و نقیضی در مورد نحوه عملکرد آتی شورای شهر رشت و گزینه‌های احتمالی آنان برای شهرداری مطرح می‌شود به‌همین خاطر سعی کردیم دیدگاه‌ اعضای شورا را به صورت شفاف از زبان خود آنان جویا شویم.

احمد رمضانپور نرگسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت انجام یکسری استعلامات شفاهی از وزارت کشور در مورد دلایل عدم احراز صلاحیت شهردار منتخب این شهر را مورد تأیید قرار داد و اظهار داشت: اعضاء‌ شورای شهر هنوز نمی‌دانند دلایل وزارت کشور برای عدم تأیید حکم حسین علیقلی‌زاده چیست.

عضو شورای شهر رشت عنوان کرد: انتخاب یک شهردار توانمند،‌ متخصص و همراه با مردم و دولت حق همه شهروندان و زمینه‌ساز ایجاد توسعه شهری است بنده نیز به‌عنوان یکی از همین شهروندان و به‌عنوان عضو شورای شهر رشت از مشکلات به‌وجود آمده در شهر رشت بسیار ناراحت هستم.

رمضانپور نرگسی تصریح کرد: با توجه به ارزیابی‌های شورای شهر پنجم رشت آن‌چه که بیش از هر چیزی مردم را اذیت می‌کرد و موجبات بروز یک شرایط کاملاً بی‌ثبات و نامطمئن را در شهر رشت فراهم کرده بود مساله عدم ثبات مدیریتی در این کلانشهر و جابه‌جایی‌های مکرر شهردار بود.

وی ابراز داشت:‌ به طور میانگین در شهر رشت در کمتر از ۹ ماه یک شهردار جدید انتخاب می‌شد و بر مسند شهرداری این شهر تکیه می‌زد بنابراین اعضای شورای شهر به این فکر افتادند که برای این مساله یک راه حل خوب جهت درمان ارائه دهند و برایش به اصطلاح یک نسخه درمانی بپیچند.

عضو شورای شهر رشت بیان داشت: با توجه به همین اهداف یاد شده بود که شورای شهر رشت انتخاب یک فرد مناسب برای تصدی پست شهردار که ضوابط و ویژگی‌های مورد نظر اعضاء را نیز داشته باشد در دستور کار خود قرار داد و طبق برنامه‌های تعیین شده دست به انتخاب مسعود نصرتی زد.

رمضانپور نرگسی افزود: البته متأسفانه پس از آمدن نصرتی به‌عنوان شهردار کلانشهر رشت یکسری فراز و نشیب‌هایی پیش آمد که موجب شد وی پس از گذشت ۹ الی ۱۰ ماه از ورودش به شهر رشت به‌عنوان شهردار این کلانشهر انصراف خود را از حضور در این مسند به اعضای شورا اعلام کند.

وی اظهار داشت:‌ پس از خروج نصرتی برخی در شورای شهر رشت انشقاق به وجود آوردند که البته در این مجال نمی‌خواهم در مورد ابعاد چگونگی و چرایی آن صحبتی داشته باشم اما این را می‌گویم که همه مسائل دست به دست هم دادند تا اتحاد ۱۱ نفره در بین اعضاء شورای شهر از بین برود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت عنوان کرد: پس از تمام این ماجراهای یاد شده نهایتاً اکثریت اعضاء شورا در یک فرآیند قانونی ۲ بار اقدام به انتخاب شهردار شهر رشت کردند که هر دوی این افراد از اعضاء خود شورا و از فرزندان این شهر بودند و به ساختار شهرداری تسلط کاملی داشتند.

رمضانپور نرگسی افزود: با وجود برنامه کاری مشخص به هر دلیلی دو نفر یاد شده از سوی مقامات ذیربط در وزارت کشور مورد تأیید قرار نگرفتند و در نهایت اعضای شورا دریافتند که در چنین شرایطی تنها اتحاد و وحدت ۱۱ نفر اعضاء و اجماع آنان جهت تعیین تکلیف شهردار می‌تواند مردم را خوشحال کند.

وی گفت:‌ در پی اتحاد به وجود آمده بین اعضای شورای شهر رشت گروه اکثریت نیز از مواضع خود پایین آمدند و به همراه سایرین در جهت جلب خواسته‌های مردم دست به انتخابی زدند که همه بر روی آن اتفاق نظر کامل داشته باشند و به این ترتیب بود که حسین علیقلی‌زاده به عنوان شهردار منتخب انتخاب شد.

عضو شورای شهر رشت افزود: قبل از انتخاب علیقلی‌زاده به‌عنوان شهردار منتخب رایزنی‌ها و استعلامات لازم را با مقامات ذیصلاح انجام داده بودیم تا با توجه به آئین‌نامه جدید وزارت کشور و یکسری شرایط و ویژگی‌های خاصی که مطرح شده بود اینبار دیگر در مسیر احراز صلاحیت شهردار خللی ایجاد نشود.

رمضانپور نرگسی اظهار داشت: اگر حتی یک نفر از این مقامات آگاه در مورد فرد انتخاب شده برای تصدی پست شهردار رشت به اعضاء شورا نه می‌گفتند مطمئناً این انتخاب و معرفی از سوی اعضاء شورای شهر رشت انجام نمی‌شد و اگر تنها یک اشاره به ما می‌کردند شاید ما دست به انجام این کار نمی‌زدیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ افرادی که در وزارت کشور با آنان مشورت و استعلام کرده بودیم در دو انتخاب آخر شورای شهر رشت کاملاً اظهار رضایت کرده بودند اما خب با تمام این تفاسیر ذکر شده همه ما می‌دانیم که مرجع اصلی برای انتخاب شهردار کلانشهرهایی نظیر رشت وزارت کشور است.

عضو شورای شهر رشت گفت: همه ما می‌دانیم که وزارت کشور متولی امر انتخاب شهردار برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است و در این حوزه حرف آخر را می‌زند هر چند که پس از عدم تأیید منتخب سوم شورا برای تصدی پست شهردار رشت ابهاماتی بی‌پاسخ برای اعضاء شورای شهر وجود دارد

رمضانپور نرگسی اظهار داشت: البته اعضاء شورای شهر رشت نیز برای روشن شدن دلایل این قضیه در کنار رایزنی‌های درون گروهی برای ایجاد فضای اتحاد بین اعضاء استعلامات شفاهی را با وزارت کشور انجام داده‌اند تا دلایل عدم تأیید حسین علیقلی‌زاده به عنوان شهردار منتخب توسط آن‌ها بیان شود.

وی عنوان کرد:‌ بر اساس برنامه اعلام شده شنبه یا یکشنبه این هفته وضعیت بررسی گزینه‌های تصدی پست شهردار رشت کاملاً مشخص می‌شود و با توافق اعضاء شورای شهر قرار است روز دوشنبه همین هفته در جلسه‌ای شهردار منتخب کلانشهر رشت انتخاب و به مراجع بالادستی جهت تأیید معرفی شود.

عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: امیدواریم در راستای تأمین منافع مردم و شهروندان بار دیگر اتفاق نظر لازم در بین اعضاء شورا شهر رشت مانند دفعه گذشته ایجاد و برای خروج این کلانشهر از وضعیت فعلی با یازده رأی قاطع اعضاء،‌ منتخب جدید برای تصدی پست شهردار رشت مشخص شود.

رمضانپور نرگسی بیان داشت: در زمان تصدی نصرتی بر مسند شهرداری رشت طرح و برنامه‌های بسیار خوبی را برای این شهر در دست داشتیم که با رفتن وی بسیاری از کارها به صورت نیمه‌کاره رها شد و به مدت ۲ سال بسیاری از امورات کلانشهر رشت به دلیل نبود شهردار به تعویق افتاد.

وی خاطرنشان کرد:‌ قطعاً شهرداری که در آینده خواهد آمد باید برای ساماندهی کارهای نیمه‌‌تمام و بر زمین مانده شهر رشت یکسری اقدامات جدی انجام دهد که البته دو سال باقیمانده هم زمان کمی نیست و امیدواریم فردی با تعهد‌، متخصص و با توان اجرایی بالا به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شود.

عضو شورای شهر رشت‌ افزود: افرادی که دارای خصوصیاتی نظیر حسن خلق، قدرت تعامل بالا با دستگاه‌های ذیربط و آشنا با ساختار شهرداری باشند کم نیستند بنابراین امیدواریم در آینده نزدیک و با انتخاب و تأیید منتخب جدید نگرانی‌های عموم مردم و اعضاء شورای شهر رشت برطرف شود.

شهردار جدید رشت در جلسه روز دوشنبه این هفته مشخص می‌شود

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تصریح کرد:‌ بر اساس تصمیم شورا مقرر شد افرادی که متقاضی تصدی پست شهردار رشت هستند برنامه کاری خود را روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین به دبیرخانه شورا ارائه دهند تا پس از بررسی آن‌ها فرآیند انتخاب شهردار آغاز شود.

فرهام زاهد عنوان کرد:‌ طبق اعلام نظری که توسط اعضاء شورا انجام شد قرار است پس از بررسی دقیق کارنامه و برنامه‌های ارائه شده گزینه‌های موجود دوشنبه ۲۶ فروردین شورای شهر رشت نسبت به انتخاب شهردار منتخب و سپس معرفی آن به مراجع بالادستی برای تأیید صلاحیت اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه،‌ بودجه و حقوقی شورای شهر رشت افزود:‌ پیش‌بینی بنده از لحاظ روند انتخاب شهردار جدید شهر رشت در روزهای آینده بسیار خوب و مثبت است هر چند که با توجه به موضوعات پیش آمده اخیر شرایط برای انتخاب گزینه مناسب چندان هم کار ساده و راحتی نیست.

وی ابراز داشت:‌ این وضعیت در یک زمان به دلیل بحث عدم احراز شرایط،‌ در یک زمان دیگر به علت وجود بحث صلاحیت‌ها و در مقطعی دیگر نیز به دلایل مختلف موجب شد سه منتخب گذشته شورای شهر رشت برای تکیه زدن به مسند شهردار کلانشهر رشت مورد تأیید نهادهای بالادستی قرار نگیرند.

زاهد اظهار داشت:‌ برای مشخص شدن ابهاماتی که به موجب آن صلاحیت سه شهردار انتخاب شده توسط وزارت کشور رد شد شورای شهر تصمیم گرفت زمان جلسه اعلام گزینه جدید را کمی به تأخیر بیاندازد تا در این فرصت علاوه بر شفاف شدن موضوع، فرد اصلحی‌ نیز برای تصدی پست شهرداری رشت انتخاب شود.

به گزارش تسنیم،‌ در همین راستا تماس‌های مکرری با دیگر اعضای شورای اسلامی شهر رشت از جمله سخنگوی شورا در مورد برنامه‌ها و روند انتخاب شهردار جدید شورای شهر گرفته شد که هیچ‌کدام به تماس‌های خبرنگار تسنیم پاسخ ندادند.

انتهای پیام/‌

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار