کد خبر : 56894
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

کانونی با ۲۵۰ عضو فعال/ لزوم توجه بیشتر مسئولان به کانون‌های مساجد

کانونی با ۲۵۰ عضو فعال/ لزوم توجه بیشتر مسئولان به کانون‌های مساجد

کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب(عه) سنگ بست ماسال دارای ۲۵۰ عضو فعال است که یکی از خواسته‌های مسئول این کانون توجه بیشتر مسئولان امر به کانون‌های مساجد است.

به گزارش گیلانستان، مسجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین پایگاهی برای حل و فصل مشکلات و منازعات بوده است.

در دوره معاصر نیز نقش و تأثیر مساجد در انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس نقشی غیرقابل انکار است، اما به مرور زمان از کارکردهای مختلف مساجد کاسته شده و مساجد تبدیل به مکانی برای نماز خواندن شدند که صرفاً در ساعاتی از روز درهایشان به روی مردم گشوده است.

این درحالی است که مقام معظم رهبری بارها از مسجد طراز انقلاب اسلامی سخن گفتند و تأکید کرده‌اند که مسجد نباید تنها در یک یا دو عرصه مشغول فعالیت باشد.

در روستای سنگ‌بست ماسال مسجدی بنا شده که بسیاری از معیارهای مسجد طراز انقلاب اسلامی را دارد و یکی از فعالترین مساجد شهرستان محسوب می‌شود و از قضا جایگاه خوبی هم بین نسل امروزی‌ها دارد.

این مسجد فقط جایی برای نماز خواندن نیست و با فعالیت‌های فرهنگی شاخصی که انجام می‌دهد توانسته جوانان و نوجوانان بسیاری را جذب خود کند تا در برنامه‌هایش مشارکت داشته باشند.

در این راستا با «حسین سوات‌پور» مسئول کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت این مسجد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه مشروح آن می‌آید؛

«حسین سوات‌پور» با اشاره به اینکه مساجد می‌توانند مهمترین ملجأ خانواده‌های ایرانی در صیانت از شخصیت معنوی فرزندانشان با توجه به تهاجم گسترده فرهنگی غرب در فضای مجازی و رسانه باشند اظهار کرد: همه تلاش ما در مسجد بر این است که بتوانیم جمعیت بیشتری از نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب کنیم تا مشارکت لازم را داشته باشند.

مسئول کانون جوانان پیرو ولایت مسجد حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب(عج) سنگ بست ماسال افزود: به فرموده امام خمینی(ره) «مسجد سنگر است» و همه برنامه‌ها و اقدامات جهادی نیز از مسجد شروع می‌شود و مردم مسجد را به عنوان مکانی امن برای حضور جوانان خود می‌دانند، جوانانی که بعد از حضور در مسجد، مسجدی تربیت شده و برای خدمت به مردم و کشور آماده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت‌پذیری، انسان‌دوستی و روحیه ایثارگری بچه‌های مسجد در دوران کنونی نیز چیزی کم از دوران جنگ تحمیلی ندارد گفت: به عنوان مثال بسیاری از اعضای کانون‌ این مسجد داوطلبانه برای مقابله با ویروس کرونایی به یاری مدافعان سلامت شتافتند.

*لزوم پرداخت بودجه به صورت ماهانه یا فصلی به کانون‌های مساجد

سوات‌پور با اشاره به اینکه کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت دارای بیش از ۲۵۰ عضو فعال است که در همه برنامه‌ها پای کار هستند تصریح کرد: این کانون دارای کتابخانه هم است که تقریبا جوانان و نوجوانان استقبال خوبی از کتاب‌ها دارند.

مسئول کانون جوانان پیرو ولایت مسجد حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب(عج) سنگ بست ماسال با اشاره به اینکه متاسفانه در اجرای برنامه‌های فرهنگی با کمبود بودجه مواجه هستیم خاطرنشان کرد: از مسئولان کانون‌های مساجد در استان و کشور خواستار حمایت بیشتر هستیم.

وی با بیان اینکه مسئولان استانی باید یک بودجه به صورت ماهانه یا فصلی در اختیار کانون‌های فرهنگی قرار دهند اظهار کرد: فرهنگ، یک مقوله مهم و اساسی در جامعه به شمار می‌آید که اختصاص بودجه در این حوزه، سرمایه گذاری است و هزینه نیست.

سوات‌پور با اشاره به اینکه یک سری اقلام و کالاهای ضروری فرهنگی همه لازمه کانون‌های مساجد است افزود: می‌توان با توجه بیش از پیش به این مراکز، به خروجی‌های مطلوب و ارزنده در جامعه، دست یافت.

انجام کارهای اثرگذار فرهنگی نیازمند حمایت است

یکی از جوانان این کانون خواستار توجه مسئولان به این کانون شد و گفت: به منظور انجام کارهای اثرگذار فرهنگی نیازمند حمایت هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات بسیار خوبی در مسجد صورت می‌گیرد به‌طوری که بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی محل با تصمیمات مناسبی که در مسجد صورت گرفته کاسته شده است.

این جوان مسجدی خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت بسیار بزرگی هستند که می‌توانند با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی نوجوان و جوانان را به سوی مساجد جذب کنند و در ادامه راه  در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب قدم بردارند.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود مسؤولان توجه بیشتری به این مراکز فرهنگی هنری داشته باشند اظهار کرد: کانون‌ها این آمادگی را دارند تا با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌ها، ادارات و نهادها برنامه‌های فرهنگی آنها را انجام دهند.

آری، اگر کانون‌های مساجد فعال شوند، می‌توانیم در مقابله با جنگ نرم و ناتوی فرهنگی دشمن ایستادگی و کارهای بزرگی انجام دهیم و با این سیل بنیان‌برافکن مقابله کنیم .

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار