کد خبر : 49419
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 فروردین 1399- 55: 12

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

کشف و ضبط بیش از ۹۰۰ شی تاریخی در گیلان

کشف و ضبط بیش از ۹۰۰ شی تاریخی در گیلان

۹۵۳ شی تاریخی توسط یگان‌حفاظت میراث فرهنگی استان در سال گذشته کشف و ضبط شده است.

به گزارش گیلانستان، شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: در سال گذشته ۲۴۴ حفار غیرمجاز دستگیر و ۵۴ دستگاه انواع فلزیاب نیز از متخلفان بدست آمده است.

او افزود: سرکشی از آثار تاریخی استان در یکسال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل خود ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد، بر جدیت هرچه بیشتر درخصوص حفاظت و حراست از اماکن و آثار تاریخی-فرهنگی استان تاکید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: تشکیل پرونده قضایی علیه مجرمان و متخلفان حوزه میراث فرهنگی از ۶۲ فقره به ۸۸ فقره افزایش یافته که نشانگر رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

امیر انتخابی افزود:کشف ۱۳ مورد قاچاق و نگهداری اموال، پنج هزار و ۷۰۲ مورد نظارت بر پروژه‌های عمرانی، همراهی و اسکورت ۵۵ مورد محموله تاریخی، ۲۲۱ روز حفاظت از محل کاوش‌های باستان‌شناسی و ۱۰۸ مورد حفاظت از نمایشگاه‌ها و مراسم از دیگر فعالیت‌های یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی گیلان در سال ۹۸ بوده است.

او با بیان اینکه طی یکسال اخیر ۵۰ بنای تاریخی گیلان محوطه‌سازی و مرمت شدند. اعلام کرد: امیرانتخابی ادامه داد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز از طریق مشارکت‌های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار