کد خبر : 82951
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401- 14: 15

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان تاکید کرد: 

کم لطفی متولیان فرهنگی استان به پروژه کتابخانه مرکزی رشت/ رسانه‌ها مطالبه‌گر باشند

کم لطفی متولیان فرهنگی استان به پروژه کتابخانه مرکزی رشت/ رسانه‌ها مطالبه‌گر باشند

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: پروژه کتابخانه مرکزی رشت در سال‌های اخیر مورد کم‌لطفی متولیان فرهنگی استان قرار گرفته است.

به گزارش گیلانستان، یاسر تقوا ظهر امروز ( شنبه ) در نشست گفتمان کتاب و رسانه با گرامیداشت هفته «کتاب و کتابخوانی»، اظهار کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران نقش محوری در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند و باید مطالبه گر باشند.

وی با تاکید بر مطالبه گری رسانه در حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: تقویت فرهنگ کتابخوانی در گرو مطالبه گری و بیان نقدها و نظرات صورت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان بیان کرد: متاسفانه پروژه کتابخانه مرکزی رشت در سال‌های اخیر مورد کم‌لطفی متولیان فرهنگی استان قرار گرفته و امیدواریم ازین پس با تعامل، مشکل بهره برداری از این پروژه هر چه سریع تر مرتفع شود.

تقوا بیان کرد: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان برای پروژه یادشده هزینه شده است و این پروژه در سه سال اخیر بیشترین پیشرفت را داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری عرصه نفوذ را عرصه وسیعی دانست و بیان کرد: این موضوع بویژه در بخش فرهنگی باید بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گیرد و هرجا به کلام رهبر معظم انقلاب و مسیری که ایشان تعیین کردند اتکا شده، روشنی خلق شده است.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با اشاره به دسترسی آسان فضای مجازی برای مخاطبان بیان کرد: ضعف‌های زیرساختی سبب شده تا مردم و نسل جوان از کتابخانه به‌سمت فضای مجازی گسیل داده شوند و البته دسترسی آسان این فضا هم مزید بر علت شده است.

تقوا با اشاره به فرسودگی و عدم جذابیت بصری در کتابخانه ها اضافه کرد: برای ترغیب افراد به کتابخوانی و حضور در کتابخانه ها، به روزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری در بخش کتابخانه ها ضرورت دارد.

وی با تاکید بر پوشش ضعف‌های زیرساخت در بخش کتابخوانی افزود: زیرساخت‌های کتابخانه های گیلان باید دچار تحول بنیادی شود.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با بیان اینکه دسترسی‌ها برای کتابخوانی مردم فراهم شود، گفت: مناطق روستایی ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند که مغفول مانده است.

تقوا با بیان اینکه ظرفیت‌های خیرین کتابخانه ساز در گیلان مغفول مانده است، اضافه کرد: با توجه به سابقه ۱۰ ساله خیرین کتابخانه ساز در استان، آنگونه شایسته بوده از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ باید اولویت همه کارها قرار گیرد، افزود: پایه و اساس توسعه تمدنی و فرهنگ سازی جامعه در بخش‌های مختلف، «کتابخوانی» است.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با انتقاد از عدم عودت کتاب امانی از سوی برخی افراد بیان کرد: در ایام کرونا شمار زیادی از مخاطبان کتاب‌های امانی را به کتابخانه ها بر نگرداندند که انتظار می‌رود نسبت به عودت این سرمایه‌های فرهنگی اقدام کنند.

تقوا از راه اندازی پویش اهدای کتاب به کتابخانه های گیلان خبر داد و بیان کرد: هر گیلانی اگر یک کتاب به کتابخانه ها اهدا کند کمکی بزرگی به توسعه فرهنگ کتابخوانی خواهد کرد.

وی با اشاره به اشاعه فرهنگ اهدای کتاب در جامعه افزود: یکی از ائمه جمعه گیلان کتاب به ارزش به ۱۰ میلیون تومان به کتابخانه اهدا کردند که انتظار می‌رود دیگر مسئولان نیز این مهم را سرلوحه قرار دهند.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در مدارس و مراکز آموزشی بیان کرد: گیلان دارای چهار کتابخانه کودک است که همراهی آموزش و پرورش می‌تواند به ارتقای فرهنگ کتابخوانی در این بخش کمک کند.

تقوا ادامه داد: آموزش و پرورش ظرفیت خوبی در تقویت زیرساخت‌های کتابخانه ای در مدارس و مراکز آموزشی دارد که باید از آن بهره گرفت.

وی به تشریح بخشی از برنامه‌های هفته «کتاب و کتابخوانی» در گیلان پرداخت و افزود: بیش از ۳۶۰ برنامه فرهنگی و ترویجی در این هفته برگزار می‌شود که شامل رونمایی از کتاب، مسابقه کتاب و کتابخوانی، جلسه نقد کتاب، کارگاه‌های آموزشی، بازدید مدارس و دانش آموزان از کتابخانه ها است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های گیلان از برگزاری مسابقه لیگ کتابخوانی در استان خبر داد و اضافه کرد: در این همایش بزرگ کتابخوانی مدارس، مسئولان و آحاد مردم می‌توانند شرکت کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار