کد خبر : 82866
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان:

گیلان رتبه سوم شیوع دیابت در کشور را دارد

گیلان رتبه سوم شیوع دیابت در کشور را دارد

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان بر آگاهی بخشی مردم درباره بیماری دیابت تاکید کرد و گفت: استان گیلان، رتبه سوم شیوع دیابت در کشور را دارد.

به گزارش گیلانستان، دکتر سید محمود رضوانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی و هفته ملی دیابت از ۲۱ لغایت ۲۷ آبان، اظهار کرد: این روز بزرگترین کمپین آگاهی از دیابت در دنیا است که هر ساله در ۱۴ نوامبر برگزار می شود.

 

وی افزود: هدف از برگزاری روز جهانی دیابت که در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط فدراسیون بین المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی راه اندازی شده، اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است.

 

رضوانی با بیان اینکه طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در دنیا، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است گفت: بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال ۲۰ تا ۷۹ ساله از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴۳ میلیون نفر برسد.

 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد و این رقم در سال ۲۰۲۱ در حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که به دلیل دیابت، جان خود را از دست داده اند و از طرف دیگر ۵۴۱ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر و به موقع، اغلب آن ها مبتلا به دیابت خواهند شد.

 

وی درباره وضعیت بیماری دیابت در کشور عنوان کرد: در کشور ما حداقل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می شود. همچنین حداقل ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

 

رضوانی تعداد مبتلایان شناسایی شده بالای ۳۰ سال در گیلان را ۹۴ هزار و ۸۴۵ نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه استان گیلان، رتبه سوم شیوع دیابت در کشور و در عوامل خطری مثل اختلال چربی خون و چاقی رتبه اول کشوری را دارد.

 

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی به مردم درباره بیماری دیابت و تاکید بر اصلاح شیوه زندگی بیشتر از سال های گذشته در این هفته را باید بیش از پیش در اولویت قرار داد.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار