کد خبر : 76812
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶

به قلم سید مجتبی نعیمی؛

یادداشتی پُر سر و صدا پیرامون دخالت آشکار برخی نمایندگان در انتصابات

یادداشتی پُر سر و صدا پیرامون دخالت آشکار برخی نمایندگان در انتصابات

.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، سید مجتبی نعیمی از فعالین سیاسی استان پیرامون دخالت برخی نمایندگان در انتصابات طی یادداشتی نوشت:

قاعدتاً نباید این حرفا رو من می‌زدم اما خب، وقتی افرادی که باید حرف بزنن، نمی‌زنن و همین سکوت باعث اتفاقات بدی میشه، دیگه سکوت جایز نیست.

دخالت بعضی نماینده‌های مجلس در عزل و نصب‌ها، نه فقط زیاد شده، بلکه دیگه رعایت هیچ چیز رو هم نمی‌کنن. قبل‌ترها مثلاً می‌گفتن یه کم غیرمستقیم ورود کنیم.‌ فلان حرکت رو بزنیم تا کسی نگه نماینده شخصاً داره مهره چینی می‌کنه. اما همون‌طور که امروز به دکتر زمانی، مدیرکل انتخابات شورای نگهبان گفتم، و نه تنها ایشون تایید کرد، بلکه چندتا مثال هم برام زد، الان بعضی از این حضرات، در ابراز وقاحت‌شون بی‌پروا شدن.

انگار عزل و نصب مدیران و کارمندان، حق نماینده مجلس شده. بعضی نماینده‌ها خیلی بی‌پرده و عیان، میگن که کی، باید کجا باشه. نماینده داریم تا کارمند جز در فلان اداره شهرستان رو تعیین کرده. نماینده داریم بابت انتصاب رئیس ستادش، وزیر رو تهدید کرده. نماینده داریم بابت باقی موندن یکی از مدیران کل، هرچی توی دهنش بوده به یکی از مدیران سازمان‌های بزرگ و مهم کشوری گفته. حتماً این رفتارها ثبت میشه و قطعاً در بررسی صلاحیت این افراد تاثیر گذاره و باعث رد صلاحیت افراد میشه.

دیگه از ما گفتن بود. به اونایی که باید بشنون بگید تا بهونه‌ای برای کسی باقی نمونه. هرچند حتما شنیدن و میدونن. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمیشه. برای جلوگیری از این اتفاق در کوتاه مدت هم برنامه‌هایی‌ هست که به وقتش رسما اعلام میشه.

###

یه چیزی هم همین‌جا بگم. اینکه بعضی نماینده‌ها میگن توی قضیه عزل و نصب‌ها ما داریم شأن نظارتی نمایندگی رو ایفا می‌کنیم، بیشتر شبیه بهونه‌ست. بله. شأن نظارتی نماینده در این موضوع هم هست.‌ اما دیگه شأن نظارتی نماینده این نیست که برای فلان پست، راسا و مستقیما خودت آدم معرفی کنی. دیگه شأن نظارتی نماینده این نیست که برای مسئول نشدن فلانی، یقه پاره کنی و حتی یه دلیل عاقل پسند هم ارائه ندی. حالا شفافیت پیشکش‌تون.

دیگه جلوی مردم از این چیزا نگید. همه، همه چیز رو می‌دونن. فقط اسباب استهزاء خودتون و بدبینی به نظام رو فراهم می‌کنید. باور کنید برای کار نظارتی، اونقدر موضع هست که آدم نمی‌دونه چرا این مسائل مهم رها شدن و فقط چسبیدین به این قضیه. اگه نمی‌دونید این موضوعات چیه، بپرسید تا بهتون بگیم. مثلا، بانک‌های کشور ۳۷ میلیون متر خونه دارن و معلوم نیست برای چی؟ بعد تا حالا یه نماینده نیومده از شأن نظارتیش‌ استفاده کنه بگه چرا باید بانکها این همه ملک مسکونی داشته باشن؟ اون هم توی شرایطی که مملکت درگیر بحران مسکنه.

اما یادمون نره، بیشتر از نماینده مجلسی که فکر می‌کنه الان خانِ شهری هست که وکیلشه و بقیه رعیت‌شن، خود ما مقصر هستیم که با رفتارامون و با خواسته‌هامون، این وضعیت رو شکل دادیم.‌

###

قبلا توی مطلبی گفتم که فراتر از فساد فردی و فساد سیستماتیک، فساد همه جانبه‌ست. گفتم: «در این سطح، آنچه مهم است این است که همه طرف‌های یک مقوله، کارشان صرفا با روابط و ضوابط فسادزا پیش می‌رود. به این قضیه راضی هستند و در آینده نیز انتظار تکرار همین روند را دارند»

توی ماجرای دخالت نماینده‌ها در عزل و نصب‌ها ما گرفتار فساد همه جانبه‌ایم. توی همون مطلب نوشتم: «چند درصد مردم انتظار دارند نماینده مجلس، مشکلات شخصی آنها در خصوص استخدام‌شان در ادارات مختلف را پیگیری کرده و به سرانجام برسانند؟ چند درصد مدیران استانی و شهرستانی، با فشار نمایندگان می‌آیند و با فشار نمایندگان می‌روند؟ اصلا چند درصد مردم حاضرند از نامزد انتخاباتی که می‌گوید نمی‌خواهد در عزل و نصب مدیران نقش داشته باشد، حمایت کنند؟ به نظر شما، از دید چند درصد مردم، نماینده‌ای که عزل و نصب مدیران را به سازمان‌های‌شان می‌سپارند، احمق نیست؟»

حالا بابت همین فساد همه جانبه‌ست یا ترس بعضی از مدیران، بعضی‌هاشون با دستگاه‌های نظارتی در این رابطه همکاری ندارن. اما خب، ماه که همیشه پشت ابر نمی‌مونه. بالاخره حقیقت از جایی بیرون می‌زنه. خلاصه اینکه اگه نماینده‌ای توی عزل و نصب‌ها دخالت بی‌ربط کرد، با مستندات بهمون بگید. ان شاالله که این قضیه، به زودی و به خوبی جمع بشه.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار