کد خبر : 2547
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دی 1394- 13: 0

“یلدا”شب اغنیا«طولانی ترین شب فقرا»

“یلدا”شب اغنیا«طولانی ترین شب فقرا»

متاسفانه اینروزها شاهد افرادی هستیم که با تدبیر دولت فعلی و به دلیل نداشتن قدرت خرید یک هندوانه، قید آن را زده اند.

به گزارش درگیلان، سید رضا میرپور نوشت: “یلدا” بلند ترین شب سال است که اعضای خانواده و خویشاوندان بر اساس رسوم قدیم ایرانیان از سالهای خیلی دور در این شب در کنار هم میزبان این شب می شوند

 “یلدا” بلند ترین شب سال است که اعضای خانواده و خویشاوندان بر اساس رسوم قدیم ایرانیان از سالهای خیلی دور در این شب در کنار هم جمع می شدند و با میوه و خشکبار خاصی میزبان این شب می شوند و بلند ترین شب سال را جشن می‌گیرند.

از جمله‌ میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می باشد علی‌رغم این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد.

از دیرباز ایرانیان نقل می کردند اگر در شب یلدا هندوانه خورده نشود شگون ندارد و به خاطر این رسم قدیمی فقیر و غنی حتی اگر میوه‌ دیگری نخرند اقدام به خرید هندوانه در این شب می‌کنند.

 کسبه و بازاری ها از روزهای گذشته اقدام به فروش اجناس شب یلدا کرده اند و این اجناس شب یلدا که با چشم بصیرت مسئولین به ثبات رسیده با افزایش قیمت از هر کیلو هندوانه ۴ هزارتومانی تا خوشکبار۴۰-۳۰ تومانی در بازار ها دیده و عرضه می شود اما در این شرایط مسئولان مربوطه خبر از ثبات قیمت اجناس و حتی کاهش قیمت می دهند.

این اجناس در حالی با این قیمت عرضه می گردد که در سال جاری و حتی در یک هفته مانده به شب یلدا قیمتی به مراتب پایین تر داشته اند و از طرف دیگر شاهد اختلاف فاحش قیمت در نقاط مختلف کشور هستیم. هر کیلوگرم هندوانه در میدان بزرگ تره ‌بار پایتخت ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود در حالی که قیمت این محصول مناسبتی در سطح شهر بین ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان است.

کارشناسان خبره و کار بلد از جمله تعدادی از مسئولین علت این گرانی را به دلیل افزایش تقاضا مردم کشف کرده اند.

برخی هم معتقدند چون در این شب اکثر مردم از هندوانه که میوه پای ثابت سفره های شب یلدا می باشد و به علت تقاضای چشم گیر به همه متقاضیان نمی رسد، گران می شود.

شاید هم برای اینکه افراد خاص بتوانند از این میوه استفاده کنند و خدای نکرده سفره شب یلدایشان بی هندوانه نماند قیمت آن افزایش پیدا می کند.

از همه این سوال ها، کج فکری ها، بد بینی ها که بگذریم… متاسفانه اینروزها شاهد افرادی هستیم که با تدبیر دولت فعلی و به دلیل نداشتن قدرت خرید یک هندوانه، قید آن را زده اند.

هر ساله و در همه دولت ها شاهد این بی تدبیری ها و ورود افراد سود جو هستیم. اینکه چه زمانی بالاخره با نظارت صحیح و اصولی اینگونه مشکلات حل خواهد شد سوالیست که همچنان منتظر پاسخ آن هستیم. امیدواریم مسئولان اقتصادی تدابیری را لحاظ کنند تا ملت فهمیده ایران عزیز دیگر طولانی ترین شب سال را با طعم تلخ گرانی و فقر را تحمل نکنند.

لازم به ذکر است ارقام ذکر شده توسط رویت در بازار و نرخی است که توسط خبرگزاری ها مطرح کشور نقل شده است.

سیدرضا میرپور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار