کد خبر : 82697
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

یک بام و دو هوای وضعیت مسکن مهر/تعاونی‌ها پایبند به وظایف خود نبودند

یک بام و دو هوای وضعیت مسکن مهر/تعاونی‌ها پایبند به وظایف خود نبودند

با وجود واگذار کردن تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر به متقاضیان، تعاونی‌ها نتوانستند رضایت حداکثری را ایجاد کرده و بسیاری از واحدهای نیمه تمام را تحویل دهد.

به گزارش گیلانستان به نقل از فارس، تعاونی‌ها در فرایند رشد اقتصادی و تقویت هویت ملی در راستای افزایش  فرهنگ همکاری و تحقق اهداف مشترک یک جامعه در مسیر تأمین نیازهای اساسی از جمله امکانات کار برای همه، نقش به سزایی دارند.

 

در این فرایند، افزایش سطح سرمایه اجتماعی و بالا بردن انگیزه‌های مشارکتی مردم از الزامات توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی به منظور محور قرار دادن  همبستگی اجتماعی در جهت ساماندهی مسایل اقتصادی، افزایش تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

ماهیت اقتصاد تعاونی به گونه‌ای است که با تکیه بر سرمایه انسانی،سرمایه اجتماعی و تأمین سرمایه مالی از پس اندازهای خرد به تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی از طریق فعالیت اقتصادی و ارزش آفرینی در کارآفرینی و توزیع عادلانه درآمد و ثروت کمک شایانی می کند.

 

تا سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد فاصله داریم!

 

اگرچه براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بخش تعاون باید به سهمی ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی تا پایان سال ۱۳۹۴ دست پیدا می‌کرد اما بر اساس شواهد و قرائن سهم این بخش اختلاف قابل توجهی با هدف تعیین شده دارد، علت این مسئله ریشه در ضعف‌های ساختاری و نیز محقق نشدن مزایا و مشوق های قانونی مندرج در ابلاغیه و البته منویات مقام معظم رهبری است.

 

سیاوش آقاجانی در این باره می گوید «رویکرد دولت سیزدهم مردمی سازی اقتصاد است چرا که بخشی از مردمی سازی اقتصاد را در یارانه ها و بخش دیگر را در تعاونی ها می بیند اما تا الان تنها به هفت درصد از سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد تعاونی دست پیدا کردیم که  این موضوع نشان می‌دهد تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد اما در تلاش هستیم تا فاصله به حد مطلوب کمتر شود.»

 

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان با تأکید بر اینکه مردمی‌سازی و عدالت محور بودن یک اقتصاد ویژه  و مد نظر دولت سیزدهم است و دولت با شناخت دقیق دنبال توسعه و گسترش بخش تعاون بوده، معتقد است که اقتصاد سرمایه‌داری دنبال خصوصی‌سازی، اقتصاد کمونیستی دنبال اقتصاد دولتی اما تمرکز اقتصاد اسلامی روی تعاون در کنار نگاه خصوصی و دولتی است.

 

آقاجانی می‌گوید که نگاه دولت سیزدهم نگاهی ویژه به تعاون و حمایت از بخش‌های تعاونی‌هایی است که کنار گذاشته‌شدند از این رو، دولت به طور ویژه برای رساندن تعاون  به جایگاه ویژه  در تلاش است تا با رونق  تعاون، اقتصاد تعاونی به جایگاه مطلوب برسد.

 

وی معتقد است که تعاونی کار آمد است و در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های موجود راکد، فعال و نیمه فعال را احیا کرده و بدون نگاه آرمانی تعاونی های جدید را ایجاد کنیم.

 

تعاونی مسکن مهر در مسیر خانه‌دار شدن قشر ضعیف

 

نقش مسکن در زندگی خانواده ها بسیار مهم بوده چرا که یکی از وظایف دولت‌ها ایجاد بستر برای فراهم کردن مسکن خانواده‌هاست از این رو، در دولت‌ وقت از ظرفیت تعاونی‌های مسکن در ساخت و تأمین مسکن ارزان قیمت  به عنوان یک راهکار موثر مدنظر قرار داد.

 

از جمله مزیت‌های تعاونی‌های مسکن این بود که با تأمین مسکن به قیمت تمام شده و بدون سود، واحدهای مسکونی را ارزان‌تر از سایر بخشها حتی انبوه سازان در اختیار متقاضیان قرار دهند تا  نقش موثری در تأمین مسکن اقشار محروم و کم درآمد ایفا کند.

 

تعاونی مسکن مهر رضایت حداکثری را بدست نیاورد

 

اما با گذشت سال‌ها از تصویب اجرای قانون بودجه مسکن مهر با وجود واگذار کردن تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر به متقاضیان، تعاونی‌ها نتوانستند رضایت حداکثری را ایجاد کرده و بسیاری از واحدهای نیمه تمام را تحویل دهد، با توجه به رویکرد مثبت به تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف سوال اینجاست که چرا تعاونی در مسکن مهر نتوانسته رضایت کامل را فراهم کند.

 

با توجه به اذعان مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان مبنی بر رویکرد مثبت دولت به تعاونی ها می توانند پاسخگوی نیازها باشد مشکلات و محدودیت ها را برطرف کرده و رضایت حداکثری را فراهم کند؟! از اینرو خبرگزاری فارس با توجه به مطالبات مردم و درخواست آنان از رسانه مبنی بر پیگیری مطالبات به حق آنان منتظر پاسخ این اداره کل با توجه به نگاه مثبت آنان به تعاونی خواهد ماند؟

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار