کد خبر : 44260
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 آذر 1398- 53: 10

طبق گزارشات سازمان صمت؛

۴۱۶ پرونده تخلف صنفی در گیلان تشکیل شده است

۴۱۶ پرونده تخلف صنفی در گیلان تشکیل شده است

طبق گزارشات سازمان صمت از تاریخ ۲۵ آبان تا ۵ آذر ۴۱۶ پرونده تخلف به ارزش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال در گیلان برای واحدهای بزرگ و خرده‌فروشی عرضه کالا تشکیل شد که یکی از تخلفات این واحدها گران‌فروشی اعلام شده است.

به گزارش گیلانستان طبق گزارشات سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از ۲۵ آبان تا ۵ آذر مجموعاً تعداد ۴۱۶ پرونده تخلف صنفی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال در این استان برای واحدهای بزرگ و خرده‌فروشی عرضه کالا تشکیل شده که یکی از تخلفات این واحدهای متخلف گران‌فروشی اعلام شده است.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت عنوان کرد: سازمان صمت بعد از ابلاغ و اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که تمام این اقدامات بیشتر بر روی بحث تأمین کالاهای اساسی در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت آن‌ها متمرکز شد.

محمد درویش‌کردار تصریح کرد: بلافاصله بعد از ابلاغ طرح افزایش قیمت بنزین جلسات متعددی توسط سازمان صمت گیلان برای هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی استان، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی به ویژه واحدهای مهمی نظیر اتحادیه خواروبار فروشان، میوه و تره‌بار، قصابان، نانوایان و فروشندگان لاستیک و تجهیزات خودرو برگزار شد.

وی ابراز داشت: جلسه با رؤسای اتحادیه‌ها و ابلاغ ممنوعیت افزایش قیمت کالاها، انجام هماهنگی منطقه‌ای شامل برگزاری یک جلسه ستاد تنظیم بازار در شرق گیلان با محوریت شهرستان لاهیجان و تشریح دستورالعمل‌‌های لازم‌الاجرا برای تأمین کالاها و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت آن‌ها از دیگر اقدامات انجام شده سازمان صمت است.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: انجام گشت مشترک منظم و روزانه به ویژه با تعزیرات حکومتی که با همراهی صدا و سیما و بازرسی اصناف انجام می‌شود و برگزاری جلسات مشترک با سایر دستگاه‌‌ها نظیر علوم پزشکی، استاندارد، شرکت نفت و سازمان جهاد کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

درویش‌کردار خاطرنشان کرد: هم‌اینک بخشنامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد ممنوعیت افزایش قیمت کالاها به تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی سراسر گیلان ابلاغ و یک بخشنامه دیگر همین سازمان نیز به فروشگاه‌های بزرگ استان برای ممانعت از افزایش نرخ کالاهای قابل عرضه ارسال شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دغدغه‌ای برای تأمین کالاها در گیلان وجود ندارد و برای اینکه سطح عرضه کالاها از وفور لازم برخوردار باشد بازرسان سازمان صمت نظارت مستقیمی را نیز بر روی کلیه انبارها و سردخانه‌های سراسر استان انجام می‌دهند که در این بازرسی‌ها، موجودی این اماکن به دقت بررسی می‌شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: این سازمان در راستای کنترل بازار موانعی نظیر کمبود خودرو برای انجام بازرسی‌های خود در پیش رو دارد که موضوع اشاره شده اخیراً در جلسه ستاد تنظیم بازار استان گیلان مطرح و تمهیداتی برای همکاری سایر دستگاه‌‌ها جهت رفع مشکلات مذکور اندیشیده شد.

درویش‌کردار اظهار داشت: از آن‌جا که گیلان دارای ۱۰۷ هزار واحد صنفی و ۳۵۰ اتحادیه است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای سرکشی و بازرسی از تمامی این واحدها به امکانات و تجهیزات گسترده‌ای نیاز دارد بنابراین انتظار داریم طبق وعده‌های داده شده سایر دستگاه‌های اجرایی استان نیز به فراخور کار به این سازمان کمک کنند.

وی عنوان کرد: کمیسیون نظارت در ارتباط با نرخ کالا و خدمات که مربوط به واحدهای صنفی است مصوب کرده که هیچ‌گونه افزایش قیمتی نباید اتفاق بیافتد و بر همین اساس هر افزایش قیمتی در سطح کالا و اقلام قابل عرضه که احیاناً اتحادیه‌های صنفی استان گیلان درخواست کنند تا اطلاع ثانوی در این کمیسیون پذیرفته نمی‌شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیان داشت: با هماهنگی‌های انجام شده هم‌اینک دو بازرس اتاق اصناف گیلان در میدان تره‌بار مرکز استان مستقر شده است و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز به شکل روزانه به میادین میوه و تره‌بار سرکشی و جهت بازدید و بررسی گزارشات و شکایات اقدام می‌کنند.

درویش‌کردار عنوان کرد: برای رفاه حال مردم و شهروندان سیستمی در ستاد خبری سازمان صمت گیلان که قبلاً تا ساعات اداری فعال بود ایجاد کردیم تا گزارش‌های مردمی که به شکل روزانه تا ساعت ۲۲ هر شب مستقیماً توسط اپراتورها دریافت می‌شوند بلافاصله پس از هماهنگی جهت رسیدگی به واحدهای بازرسی سازمان ارجاع داده شود.

وی تصریح کرد: با اداره غله استان گیلان هماهنگی‌هایی انجام شده است تا سهمیه شکر با نرخ‌های مصوب تعیین شده در سطح واحدهای صنفی توزیع شود که برای عملیاتی شدن این برنامه هم‌اکنون مقدمات کار در حال انجام است بنابراین مراتب کامل‌تر این تصمیم در چند روز آینده به صورت شفاف‌تر به اطلاع مردم و کلیه شهروندان می‌رسد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ابراز داشت: در خلال انجام سایر اقدامات به شکل روزانه مشکلات سطح استان که از قسمت‌های مختلف به سازمان صمت منعکس شده به مراجع ذی‌صلاح اطلاع داده می‌شود زیرا رسیدگی به برخی از گزارشات نظیر کرایه حمل و نقل درون و برون‌شهری به این دستگاه مربوط نمی‌شود.

درویش‌کردار افزود: از زمان اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین بازرسی‌ها در گیلان تشدید و تعداد بازرسی‌ها و کشف تخلفات به تناسب بیشتر شده است به طوری‌که از تاریخ ۲۵ آبان تا ۵ آذر از ۲۵۶ واحد تولیدی، ۹۹۲ واحد عمده فروشی و واحد بزرگ صنفی و ۴ هزار و ۳۳۱ واحد خرده فروشی سراسر استان گیلان بازرسی به عمل آمده است.

وی عنوان کرد: در همین زمان یاد شده یعنی از تاریخ ۲۵ آبان تا ۵ آذر طبق بازرسی‌های انجام شده برای ۲۲ واحد بزرگ عرضه کالا و ۳۹۴ واحد خرده فروشی که تخلفاتی را مرتکب شده بودند پرونده تشکیل شد که یکی از تخلفات این دسته از واحدها بر اساس گزارشات تدوین شده بازرسان به حوزه گران‌فروشی کالا و اقلام مربوط می‌شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: برای واحدهای بزرگ و خرده فروشی کالا در گیلان پرونده‌هایی به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تشکیل شده است که پرونده‌های مذکور هم‌اینک به تعزیرات حکومتی استان جهت بررسی، طی مراحل قانونی، رسیدگی و نهایتاً صدور حکم ارسال شده‌اند.

درویش‌کردار اظهار داشت: گشت‌های مشترک با ادارات مختلف نظیر تعزیرات حکومتی به تعداد ۱۲۷ مورد انجام که ۵۵ مورد آن‌ها منجر به تشکیل پرونده تخلف صنفی شد در همین راستا علاوه بر سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ۱۳۸ مورد گشت مشترک نیز با اتاق اصناف داشتیم که مجموعاً ۵۶ مورد پرونده تخلف صنفی برای واحدها تشکیل شد.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برای انجام بازرسی‌های خود و کنترل قیمت انواع کالاها در سطح بازار هیچ محدودیتی در این حوزه قائل نیست اما با توجه به شرایط موجود رصد قیمت‌ها و نرخ کالاهای اساسی سبد خانوار به صورت روزانه و با حساسیت بیشتر در دستور کار بازرسان این دستگاه قرار گرفته است.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت : از تاریخ ۲۵ آبان تا روز ۵ آذر امسال به طور مجموع در این ایام ۳۴۸ مورد گشت مشترک توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با سایر دستگاه‌‌ها نظیر اتاق اصناف، تعزیرات و غیره برگزار شده است که بر همین اساس ۱۳۴ مورد تخلفات صنفی را مورد بررسی قرار دادیم.

درویش‌کردار ابراز داشت: مردم استان گیلان علاوه بر روش‌های سنتی شامل مراجعات حضوری به ادارات تابعه سازمان صنعت، معدن و تجارت مستقر در سراسر استان و انجام مکاتبه می‌توانند از طریق روش‌های غیرحضوری شامل سامانه تلفنی و یا اینترنتی ۱۲۴ گزارشات خود و تخلفات انجام شده را جهت بررسی به این سازمان منعکس کنند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار