کد خبر : 31791
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

۹۷ نقطه پرحادثه در جاده‌های گیلان علامتگذاری شد

۹۷ نقطه پرحادثه در جاده‌های گیلان علامتگذاری شد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان با اشاره به اینکه ۹۷ نقطه پرحادثه با نصب علایم ویژه در استان گیلان علامتگذاری شد گفت: ۲۵ راهدارخانه در محورهای استان گیلان فعال است.

به گزارش گیلانستان ،‌ محمدرضا نازک‌کار صبح امروز در نشست خبری ویژه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 8 هزار و 446 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان مشغول فعالیت هستند که 2 هزار و 554 دستگاه در بخش مسافر و 5 هزار و 892 دستگاه در بخش کالا فعال هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان تصریح کرد: در استان گیلان 170 شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، 139 شرکت حمل و نقل مسافر، 3 شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر به همراهی 85 نمایندگی شرکت حمل و نقل بین المللی کالا فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن ناوگان حمل و نقل کالا در گیلان 19.08 است که متوسط کشوری آن 16.49 ثبت شده است خاطرنشان کرد: میانگین سن ناوگان حمل و نقل مسافر در بخش اتوبوس 8.85 سال، مینی بوس 28.52 سال و سواری 9.18 سال است.

نازک‌کار با بیان اینکه هم اکنون 12 هزار و 47 راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان شامل 8 هزار و 41 راننده در بخش کالا و 4 هزار راننده در بخش مسافر فعال هستند گفت: بیش از 6 میلیون تن کالا توسط 440 هزار سفر در 8 ماهه نخست سال 1397 از استان گیلان حمل شد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تناژ حمل بار به نسبت زمان مشابه سال قبل 8 درصد رشد داشتیم افزود: 3 میلیون و 408 هزار و 685 نفر مسافر توسط 498 هزار و 817 سفر در 8 ماهه ابتدایی امسال جابه‌جا شدند که نسبت به سال قبل 9.2 درصد در بخش جابه‌جایی مسافر کاهش داشت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان گفت: با توجه به نوسانات اخیر در قیمت‌ها و شرایط اقتصادی، برنامه‌ریزی لازم برای تهیه و توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان انجام شده تا رانندگان حمل و نقل عمومی برون‌شهری استان گیلان بتوانند با ارائه کارت هوشمند ناوگان نسبت به ثبت‌نام لاستیک اقدام کنند.

نازک‌کار با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز طرح توزیع لاستیک در مردادماه امسال تاکنون تعداد 4 هزار حلقه لاستیک در بین متقاضیان استان توزیع شده است گفت: متقاضیان شهرستانی می‌توانند به ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان خود جهت تهیه لاستیک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در اربعین حسینی امسال 8 هزار و 100 زائر اربعین از گیلان با 270 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری به مرز مهران اعزام شدند افزود: 11 هزار و 785 زائر خارجی اربعین حسینی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان از مرز زمینی آستارا به مرز شلمچه اعزام شدند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از اعزام 19 هزار و 885 نفر زائر از استان گیلان به منطقه مرزی مهران و شلمچه خبر داد و گفت: از این تعداد زائران 10 هزار و 347 نفر زائر خارجی با 200 دستگاه اتوبوس، 10 دستگاه مینی بوس و 103 دستگاه سواری وارد مرز آستارا شدند و سپس به شلمچه عزیمت کردند‌.

نازک‌کار با بیان اینکه در حوزه حمل و تقل بین المللی در 8 ماه گذشته، مرز آستارا 79 هزار و 417 تن کالا در بخش واردات داشت که نسبت به زمان مشابه 40 درصد کاهش دارد افزود: 328 هزار و 771 تن در بخش صادرات از مرز آستارا ثبت شد که نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش در حوزه صادرات را نشان میدهد.

وی با اعلام اینکه مرز آستارا در بین مرزهای جاده‌ای کشور در بحث واردات با 7 درصد کل واردات، مقام سوم را در میان این مرزها دارد گفت: عمده کالاهای وارداتی در این مدت انواع تخته، گوشت، جو و عمده کالاهای صادراتی میوه و تره بار، انواع کاشی و سنگ‌های ساختمانی بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان عنوان کرد: طی هشت ماه گذشته میزان 353 هزار و 296 تن کالا از استان گیلان ترانزیت شده است که 291 هزار و 998 تن از مرز آستارا و 61 هزار و 298 تن از مرز انزلی ترانزیت شد.

نازک‌‌کار با اشاره به اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون تعداد 910 هزار و 939 نفر مسافر از پایانه مرزی آستارا تردد کرده اند که نسبت به سال قبل 63 درصد افزایش یافته است اظهار داشت: عمده کالاهای ترانزیت ورودی انواع تخته، پیاز و عمده کالاهای ترانزیتی خروجی انواع پارچه و لاستیک بوده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح توسعه سالن مسافربری پایانه مرزی آستارا و استقرار کارکنان این اداره کل در بندر کاسپین جهت ارائه خدمات به مراجعان از برنامه‌های در دست اجرای بخش بین المللی حمل و نقل است گفت: 14 مجتمع خدمات رفاهی در محورهای گیلان فعال بوده و 10 مجتمع دیگر در حال احداث است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان بیان کرد: تعداد 105 دستگاه پل عابر پیاده در محورهای مواصلاتی استان گیلان به بهره برداری رسیده است که 31 دستگاه با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و 74 دستگاه با اعتبار دولتی بود و 5 دستگاه هم توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

نازک‌کار با تاکید بر امر خطیر اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌های استان گیلان ابراز داشت: امسال طرح ایمن‌سازی مدارس در 83 باب مدرسه حاشیه راه‌های استان گیلان در حال اجرا است و در بخش آموزشی 55 باب مدرسه و در بخش فیزیکی 28 مدرسه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 5 هزار دانش آموز زیر پوشش دوره‌های آموزشی ترافیکی و ایمنی جاده‌ها قرار می‌گیرند گفت: نصب تابلو و کف نوشته، آشکارسازی محدوده مدارس و نقاشی محوطه مدارس با طرح‌های دارای مفاهیم آموزشی ترافیکی و توزیع اقلامی مثل لوازم التحریر مزین به شعارهای ترافیکی بین دانش آموزان، بخشی از فعالیت‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از اجرای طرح ارتقاء ایمنی عابرین و موتورسواران که در 50 روستا در سطح استان گیلان خبر داد و گفت: در طرح ارتقاء ایمنی تردد ادوات کشاورزی مثل تیلر و تراکتور در حواشی جاده های گیلان 500 دستگاه تحت پوشش نصب شبرنگ قرار می‌گیرند.

نازک‌کار با بیان اینکه در 8 ماه امسال تاکنون با مراجعه 17 هزار و 939 خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان تعداد 16 هزار و 203 مورد برگه معاینه فنی صادر شد افزود: امسال بیش از 2 هزار و 500 مورد پروانه عبور بارهای ترافیکی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان صادر شد.

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به تخلف اضافه تناژ وسایل نقلیه گفت: در 8 ماهه امسال 955 فقره تخلف اضافه تناژ از سوی این اداره کل مورد رسیدگی و اعمال قانون قانون قرار گرفت تا از بروز خطرات احتمالی در جاده‌ها پیشگیری شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان عنوان کرد: محورهای برون‌شهری استان گیلان مجهز به 52 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور برخط، 21 سامانه نظارت تصویری و 42 سامانه فعال ترددشمار است که این سامانه ها در 84 محور رفت و برگشت استان فعال هستند.

نازک‌کار با بیان اینکه در راستای ارتقاء ایمنی تردد تمامی محورهای استان به سیستم‌های حمل و نقل هوشمند مجهز است خاطرنشان کرد: هم اکنون 52 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در محورهای شریانی استان گیلان نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت آمار تردد، ثبت سرعت لحظه ای و متوسط برداشت پلاک تمامی خودروهای عبوری استان از قابلیت‌های سامانه‌های ثبت سرعت است که تردد ایمن را فراهم می سازد افزود: نصب 15 سامانه جدید ثبت تخلفات رانندگی در برنامه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از ثبت بیش از 78 هزار مورد تخلف سرعت در سال گذشته توسط سامانه های ثبت سرعت مستقر در محورهای استان خبر داد و گفت: در 8 ماهه نخست امسال 195 هزار و 455 مورد تخلف سرعت توسط این سامانه ها در محورهای مواصلاتی گیلان به ثبت رسیده است.

نازک‌کار با اشاره به اینکه 42 دستگاه ترددشمار در 84 محور رفت و برگشت استان نصب شده است افزود: طی 8 ماهه نخست امسال 12 میلیون و 643 هزار و 303 دستگاه خودرو به استان وارد و تعداد 13 میلیون و 843 هزار و 869 دستگاه خودرو از استان گیلان خارج شدند.

وی با بیان اینکه گیلان از ابتدای سال تاکنون از نظر متوسط تردد ساعتی با تعداد 612 وسیله نقلیه پنجمین استان پرتردد کشور محسوب می‌شود گفت: محورهای لاهیجان- آستانه با 9 میلیون و 376 هزار و 822 دستگاه تردد و محور آستانه- لاهیجان با 9 میلیون و 290 هزار و 441 دستگاه تردد بیشترین تردد را از ابتدای امسال داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان با تاکید بر اینکه استان گیلان 16 هزار و 756 دستگاه پل دارد و با توجه به تراکم جمعیت استان نگهداشت این پل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: گیلان افزون بر 9 هزار کیلومتر انواع راه‌های روستایی دارد و 25 راهدارخانه در این استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه طی 8 ماه گذشته 231 کیلومتر از راه‌های استان گیلان توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای روکش آسفالت شد افزود: 900 کیلومتر خط‌کشی، نصب 350 مترمربع تابلوی اطلاعاتی، 8 کیلومتر روشنایی طولی و نصب و تعمیر 3 کیلومتر حفاظ ایمنی گاردریل از جمله فعالیت های این اداره است.

نازک‌کار با اشاره به 97 نقطه پرحادثه با نصب علایم ویژه در استان گیلان انجام شده است خاطرنشان کرد: اجرای روشنایی به طول 8 کیلومتر ، پاکسازی حاشیه راه‌ها، 7 مورد آرام سازی سرعت کاه‌ها و احداث 3 دستگاه پل عابر پیاده از اقدامات دیگر در زمینه ایمن سازی محورهای استان گیلان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان عنوان کرد: طی این مدت در پی بارش‌ها در استان گیلان 240 کیلومتر برفروبی توسط راهداران استان گیلان انجام شد و در سیل مهر و آبان ماه عملیات‌های مختلفی جهت ترمیم پل ها و راه‌های استان گیلان به انجام رسید.

نازک‌کار از تجهیز پایانه لاهیجان به استفاده از کارتخوان خبر داد و گفت: رونمایی و آغاز به کار این سامانه که جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وقت و انرژی و پیشگیری از تردد غیرضروری در شهر و حذف دلالان و واسطه‌گران کاربرد دارد در هفته حمل و نقل انجام می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار