کد خبر : 56553
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

آثار طبیعی جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود

آثار طبیعی جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ثبت آثار طبیعی واقع در جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش گیلانستان، مسعود حلاج‌پور ، با اشاره به فراهم شدن مقدمات لازم برای ثبت آثار طبیعی واقع در جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار ملی کشور و ارسال پرونده آن‌ها به دبیرخانه شورای ثبت وزارتخانه اظهار داشت: ۱۹ اثر میراث طبیعی گیلان هم‌اینک در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی کشور قرار دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه پرونده‌ آثار طبیعی استان قرار است به زودی در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی کشور مطرح و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری لازم انجام شود عنوان کرد: استان گیلان مملو از داشته‌های طبیعی و میراث ارزشمندی است که قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند.

حلاج‌پور ثبت ۱۹ اثر میراث طبیعی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور را در صورت تأیید شورای ثبت میراث طبیعی کشور مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: شمار زیادی از این آثار طبیعی که پرونده و مستندات مربوط به آن‌ها برای تهران ارسال شده است از آبشارهای گیلان هستند که در جنگل‌های هیرکانی واقع شده‌اند.

وی آبشارهای سیاهمزگی، دودوزن، زمرد، دریابن‌ناو، ریوو، لوشکی، شیله‌وشت را از جمله این آثار طبیعی استان گیلان واقع در جنگل‌های هیرکانی اعلام کرد و بیان داشت: باغ گیاه‌شناسی لاهیجان، نخستین باغ چای ایرانی، درخت چنار کهنسال نذره دار ماسوله و درخت کهنسال کوه نمدار روستای سیاهدشت بن از دیگر این آثار هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه پرونده غارهای دیارجان ۲، بز طلا بویه، رز گردن، گنج خانه، کوه شاه معلم نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است افزود: درخت آزاد لگموج و دو رویشگاه گل گاوزبان هم از دیگر آثار طبیعی گیلان هستند که در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارند.

حلاج‌پور با تأکید بر اینکه در حال حاضر استان گیلان دارای ۱۷ اثر میراث طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است بر لزوم صیانت و حفظ این داشته‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: روستاهای عنبران آستارا، شالما، ارده و جیرده از جمله مراکز صنایع‌دستی گیلان محسوب می‌شوند که تلاش داریم نام آن‌ها را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم.

وی وجود دو روستای ملی صنایع‌دستی در گیلان و ثبت جهانی یکی از آن‌ها یعنی روستای قاسم آباد رودسر که در سال‌های اخیر محقق شد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ۸۵ هنر صنایع‌دستی کشور مربوط به استان گیلان است از طرفی ثبت ملی روستاهای شاخص تأثیر بسیار زیادی روی توسعه اقتصاد پایدار روستایی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان رشد و توسعه شهرها و روستاهای ملی و جهانی کشور را از جمله مزیت‌های ثبت ملی و جهانی صنایع‌دستی شهرها و روستاها خواند و افزود: ارتقاء جایگاه صنایع‌دستی در ایران و جهان و توسعه زیرساخت‌های منطقه در جهت رشد صنایع‌دستی از جمله اهدافی است که با این برنامه محقق می‌شود.

حلاج‌پور ارتقاء بنیه و توان اقتصادی و معیشتی فعالان عرصه صنایع‌دستی را از جمله اهدافی که توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان دنبال می‌شود ذکر کرد و گفت: پیشبرد بحث برندسازی برای تولیدات صنایع‌دستی منطقه و ارتقاء وضعیت فروش و صادرات محصولات از دیگر اهداف این اداره کل است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار