کد خبر : 8880
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1395- 23: 21

آری برف سپید است آقای استاندار؛ اما با بحران سپید مواجه ایم!

آری برف سپید است آقای استاندار؛ اما با بحران سپید مواجه ایم!

آقای استاندار؛ مدیریت بحران فقط شامل شهر و بازکردن میسر اصلی خیابانها ی شهرنمی شود و باید به روستاها توجه ویژه ای کرد.

به گزارش سرویس یادداشت ” گیلانستان ” ، محمود باقری خطیبانی عضو شورای اسلامی شهر رشت در خصوص مشکلات پیش آمده از بارش برف طی یادداشتی نوشت:

دکتر نجفی استاندار محترم گیلان فرموده اند :” برف بحران نیست و عده ای دنبال بحران سازی هستند  در برف قبلی هم همین اتفاق افتاد و من دیروز هم تاکید کردم که برف را سفید ببینید.”

حتما آقای استاندار اطلاعاتی دارند که عده ای دارند بحران سازی می کنند و من از این امر بی خبرم و این که نباید در موقعیت بحران ،  بحران سازی کرد با اقای استاندار موافقم اما فرمایشات ایشان را به چند دلیل قابل نقد می دانم :

۱- سپیدی برف، زلالی آب، لرزش زمین ، رقص باد و طغیان رودخانه و خشکسالی و … را هرگونه معنا کنیم و  بسته به ابعاد آن طبق تعریف بحران(Crisis) می گویند؛ یعنی هرگونه رویدادی که دارای فشردگی زمانی و مکانی بوده و در جریان آن، بخشی از جامعه خطر شدیدی را تجربه کند و شاکله فیزیکی آن دچار چنان خسارات و تلفاتی شود که همه یا بخشی از کارکردهای اساسی آن متوقف شود را بحران می گویند.

۲- طبق تعریف مدیریت بحران به کلیه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازمان دهی و مدیریت منابع مورد نیاز در پاسخ به بحران می‌باشد. مدیریت بحران علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آنها، در جستجوی یافتن ابزاری است، که بوسیله آنها بتوان از بروز بحران‌ها، پیشگیری نمود و یا در صورت بروز آن، در خصوص کاهش اثرات بحران، آمادگی لازم امداد رسانی سریع و بهبودی اوضاع، اقدام نمود.

۳- در زندگی جوامع انبوه امروزی ابزارها قوی و انسان ها ناتوان و ضعیف هستند ، زندگی و حیات انسان ها در این جوامع به امکانات و تجهیزات و زیرساخت ها وابسته است و اگر تجهیزات و ابزارهای کافی برای زندگی شهری امروزی مهیا نشود انسان ها در مقابل حوادث و بحران ها بی سلاح می شود.

۴- آقای استاندار فرموده اند که برق ۸۰۰۰ مشترک قطع شده است و شرکت توزیع از قطع برق ۶۸۰۰۰ مشترک خبر می دهد ، راه ها بسته ، شبکه حمل و نقل مختل ، ادارات و مدارس و دانشگاه ها تعطیل ، بازار تعطیل و زندگی مردم روند طبیعی ندارد  و … آیا به این بحران نمی گویند ؟ اگر این ها بحران نیست پس شما تعریف بفرمایید که چیست و یا این که ما مجبوریم که چون دیگران سوء استفاده سیاسی می کنند دم فرو ببندیم و به احترام موی سپید برف آن را بحران ننامیم !؟

۵- شبکه های گاز ، برق و آب شریان های حیاتی اصلی اجتماعات مدنی امروزی را تشکیل می دهند و حادثه های کوچکتر در شهرهای بزرگتر فاجعه بزرگ تر می آفرینند به همین دلیل و یا دلایل بسیار دیگر اگر برف گیلان ۲۴ ساعت دیگر ادامه می یافت معلوم نبود بر سرمردمان این منطقه چه می آمد ! . اینجا دیگر دست من و شما نیست که فقط به سپیدی برف نگاه کنیم و نگوییم بحران نیست اینجا قطعا فاجعه اتفاق می افتد بدست همین برف سپید ! نه بحران .

۶- آقای استاندار: سال ها و یا دهه هاست که به علل عدم پیش بینی و  آمادگی برای مقابله با بحران های طبیعی که اتفاقا استان گیلان در معرض آن قراردارد و ضعف تجهیزات  و سوء مدیریت و  … تجربه کردن آزمون و خطاهای متعدد و متنوع ، هنوز در آغاز راه هستیم و قدرت مدیریت یک پدیده طبیعی مانند برف را نداریم … پس نمی توانیم به مردم بگوییم که ناراحت و نگران و معترض نباشند و حتی نمی توانید به منتقدین بگویید که انتقاد نکنند. کسی که مسئولیت قبول می کند باید به مردم پاسخگو باشد حتی اگر مفروض بگیریم که عده ای بحران سازی می کنند !سخیف و ضد توسعه معرفی نکنیم!!!

۷- آقای استاندار : روستاییان امروزی نیز به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی عمومی بیشتر، مانند گذشته قادر به مدیریت حوادث نیستند و با قطع شدن آب و برق و گاز و راه در مدت طولانی قدرت ادامه زندگی را نخواهند داشت؛ بنابراین، مدیریت بحران فقط شامل شهر وبازکردن میسر اصلی خیابانها ی شهرنمی شود و باید به حاشیه شهر و روستاها توجه ویژه ای کرد و دستگاه های اجرایی باید ظرفیت خود را تا روستاها توسعه دهند و مردم را در مقابل بحران ها ، ایمن سازند .

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علیرضا خوش اخلاق شنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱

سلام امروزصبح یه دونه ازخیابانهای داخل شهربازنبودمثل برف قبلی.ماکه نیروی شهرداری رشت هستیم به اصطلاح آماده باشیم چطوربایدسرکارحاضرشویم؟؟!!امرزوصبح شهردارثابت قدم باماشین شاسی بلندخودش ازمیدان صابرین رد شداصلابه روی مبارکش نیاوردکه وضع شهربهم ریخته که دوتا لودر لااقل بیان مسیروبازکنند.مسیرهای قلیپور،بلواراحمدزاده و ملت،دیانتی وغیره بسته فقط مسیر گلسار چون خونه جناب شهرداراونجاست بازبود.مسئولان ما قبل ازبرف خواب تشریف داشتند.عوض ستادبحران،ستادبوران تشکیل ندن.نزدیک به ۳ساعت پیاده روی ازکوچه فلاحتی معلم تااستخر(پارک کشاورز)رسیدم.بعد موقع حقوق کارگران که میشه ۲تا۳ماه طول میدن.۶سال اسیربخش خصوصی با۱۲سال سابقه هستم.آقای استاندارکجایی یه گشتی توی این خیابونها وکوچه های برفی بزنن.ازنزدیک نظاره کنند./

رفتن به نوار ابزار