کد خبر : 7108
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1395- 57: 14

آزادی حلب ضربه‌ای مهلک بر مخالفان؛ اشغال «تدمر» با نبرد حلب مرتبط است

آزادی حلب ضربه‌ای مهلک بر مخالفان؛ اشغال «تدمر» با نبرد حلب مرتبط است

آزادی حلب، دستاوری تاریخی برای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت است؛ اما پایان نبرد حلب به معنای پایان جنگ نیست؛ زیرا تروریست‌ها و حامیان آن قصد شعله‌ور کردن سایر جبهه‌های عملیاتی در این کشور را دارند.

به گزارش پایگاه خبری گیلانستان(درگیلان)، سه هفته زمان کافی بود تا به حضور تروریستها در حلب پایان داده شود.

پیروزی بزرگی که ارتش سوریه در مدت زمان کوتاهی محقق کرد به همراه بازپسگیری پایتخت شمال سوریه به منزله یک حرکت جوهری در مسیر جنگ این کشور است؛ به گونه ای که این شهر، وزنه اقتصادی سوریه به شمار می‌رود و با بازگشت آن به آغوش سوریه، چرخ صنعت و تجارت نیز به چرخش درخواهد آمد. آزادسازی حلب از نظر سیاسی نیز برگه مهم میدانی در مذاکرات سیاسی است.

در ۱۹ جولای سال ۲۰۱۲ بود که هزاران تروریست به محله‌های شرقی این شهر تاریخی یورش بردند. ناتو و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز برای سرنگونی حکومت سوریه آن هم از گذرگاه شمالی این کشور از تروریستها حمایت کردند.

اکنون پس از گذشت چهار سال ارتش سوریه و نیروهای همپیمان خود ضربه نهایی را بر پیکره تروریستها وارد کردند و بزرگترین و دشوارترین نبرد در تاریخ این کشور را به پایان رساندند.

چهار سال پیش تا کنون حلب برای بقا می‌جنگد. مناطق غربی همیشه در محاصره تروریستها بود. ۶ میلیون شهروند در استانهای امن سوریه پراکنده شدند و فقط یک میلیون نفر از آنان باقی ماند. ۵۳ ماه از حلب تقسیم شده‌ای گذشت که درهایش به مرزهای ترکیه باز بود و شریان امدارسانی تروریستها به سوی ادلب و حماه به شمار میرفت.

طی دو روز گذشته، پس از اینکه ارتش سوریه کنترل قلب مناطق قدیمی را به دست گرفت، نیروهای مقاومت از محور جنوبی شهر به پیشروی خود ادامه میدهند. ارتش «الشیخ سعید» را آزاد کرد و به «الفردوس و کرم دعدع» منتقل شد و به پل «الحج» رسید تا در منطقه «الکلاسه» نیز نفوذ کند؛ منطقه ای که یکی از مهمترین مراکز تجمع تروریستها بود.

به گزارش روزنامه «السفیر»، با فروپاشی صفوف تروریستها، ارتش سوریه جبهه تازه‌ای آغاز و به سوی منطقه «بستان القصر» پیشروی کرد. تروریستها با مشاهده این وضعیت، به داخل این منطقه عقب نشینی کردند .

حلب در قبضه نیروهای مقاومت قرار دارد

یک منبع نظامی در این زمینه تأکید کرد که پیشروی اخیر ارتش سوریه از نظر نظامی بدین معناست که حلب در قبضه ارتش بوده، جبهه داخلی تروریستها فرو ریخته و آزادسازی مناطق باقی مانده نیازمند زمان است.

در جریان پیشروی اخیر ارتش و نفوذ به مراکز تروریستها و اتاق عملیات آنان دستگاههای ارتباطی ماهواره‌ای و مقادیری دارو و دهها انبار مهمات پیدا کردند که تروریستها پس از فرار باقی گذاشته بودند. یک منبع میدانی درباره فرار تروریستها نیز گفت: «انتظار داشتیم که به خاطر حضور افراد غیر نظامی، جنگهای خیابانی در این کوچه ها چند هفته به طول بیانجامد ولی افراد مسلح به صورت جمعی فرار کردند».

به هر حال تروریستهایی که در این برهه زمانی در حلب محاصره هستند دو راه پیش روی خود بیشتر نمی‌بینند: نخست نبردهای انتحاری و دوم تن دادن به شروط سوریه و تسلیم شدن.

روزنامه «الاخبار» اما در گزارشی تحت عنوان «حلب؛ ضربه مهلک» به بررسی سیر رخدادهای حلب از زمان آغاز محاصره این شهر تا به امروز پرداخت و تأکید کرد که حلب به خوبی محاصره مناطق غرب خود و پس از آن بازگشایی راه «اثریا ــ خناصر ــ السفیرة» را به خاطر دارد. در آن زمان بزرگترین آرزوی ساکنان حلب رسیدن کامیونهای حامل مواد غذایی و دارویی بود.

اما، چند هفته پیش حملاتی از سوی غرب این شهر از سوی تروریستها صورت گرفت که ارتش سوریه و نیروهای همپیمان با مقاومت خود مانع از سقوط این مناطق شدند. پس از آن بود که دمشق و همپیمانانش نقشه خود را در ۲۶ اکتبر اجرایی کردند و با آزادسازی منطقه «هنانو» بود که مناطق تحت اشغال تروریستها دومینووار آزاد و بخش شمالی این منطقه طی ۴۸ ساعت جدا شد.

با وجود این مسئله و آزادسازی مناطق تحت اشغال تروریستها در این بخش از حلب، اشغال شهر «تدمر» -مروارید صحراء- برای دولت سوریه شیرینی این پیروزی را اندکی کم کرد. این شهر از نظر راهبردی، میدانی و سیاسی اهمیت حلب را ندارد و تروریستها این بار نتوانستند دولت سوریه را وارد معادله جدیدی کنند؛ معادله ای که با سقوط استان ادلب در مارس ۲۰۱۵ رقم خورد.

تروریستها با اشغال تدمر، می‌خواهند از ارزش روحی و معنوی پیروزی حلب بکاهند

باید گفت که هدف از اشغال تدمر، تلاش برای کاستن ارزش روحی و معنوی پیروزی حلب است و اینکه داعش نشان داهد که همچنان ابتکار عمل را در دست دارد.

این حملات، برآیند شرایط ذاتی این گروه نیست و در سایه نبرد موجودیتی که آن را در موصل، رقه و الباب تهدید می‌کند جنگ را از شمال سوریه منتقل کرد. این مسئله نیز به خاطر شرایطی بود که آمریکا برای این گروه تروریستی فراهم کرد؛ کشوری که نشان داد در جنگ رقه جدی نیست. البته خدمت رسانی داعش و آمریکا یک مسئله متقابل است و جدید نیست. آمریکا نیز پیش از تشکیل ائتلاف نمایشی خود به بهانه مبارزه با داعش گفته بود که در نقاط تماس یا خطر داعش در مقابل ارتش سوریه ملزم به حمله به مواضع این گروه تروریستی نیست. در واقع اولویت ائتلاف غرب علیه دمشق تضعیف ارتش سوریه و هر چیزی است که به انسجام و قدرت آن از نظر جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی خدشه وارد می‌کند.

در حال حاضر تدمر در اشغال داعش است، ولی خطر سال گذشته را برای ارتش سوریه ندارد. یک منبع میدانی نیز اعلام کرد که جبهه النصره نیز در حال برنامه ریزی برای آغاز حمله به راه خناصر است تا خطوط امدارسانی به حلب را قطع کند. این واکنشها و تلاشهای مذبوحانه آخرین تلاش و واکنشهای نخواهد بود و ترویستها و حامیان آن سعی در آغاز جبهه های عملیاتی جدید دارند؛ از ریفهای حماه و «الباب» گرفته تا جنوب سوریه. به هر حال حلب آزاد و نبرد سوریه وارد مرحله تازه ای شده که کفه ترازو به سود دمشق و همپیمانانش سنگینتر است.

پاکسازی حلب تا بهار آتی طول خواهد کشید

در همین راستا، اینترفکس نیز به نقل از یکی «گئورگی شباک» از فرماندهان پیشین چتربازان ارتش روسیه گزارش داد که روند پاکسازی حلب از تروریستها ممکن است تا بهار آتی به طول بیانجامد؛ خاصه اینکه تونلهای زیادی در زیر این شهر حفر شده است.

شباک همچنین پیش بینی کرد که ارتش سوریه تا پایان هفته جاری کنترل بر حلب را کامل خواهد کرد و تروریستها را از پای درخواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ارتش سوریه بزودی پاتکی را در تدمر علیه داعش انجام دهد، سقوط این شهر را ناشی از اشتباه بزرگ اعلام و تأکید کرد که این شهر آزاد خواهد شد./فارس

101166_555

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار