کد خبر : 15394
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1396- 13: 20

آستان امام زادگان ماچیان کانون فعالیت‌های فرهنگی و دینی رودسر

آستان امام زادگان ماچیان کانون فعالیت‌های فرهنگی و دینی رودسر

آستان امام زادگان آقا سید مرتضی و آقا سید ابراهیم در منطقه‌ زیبای ماچیان و اقع شده و کانون فعالیت‌های فرهنگی و دینی در شهرستان رودسر است.

به گزارش گیلانستان، ماچیان منطقه ای است که دور تا دورش آب و رودخانه پل‌رود همه‌ حاشیه‌ این منطقه‌ را فرا گرفته است، و در تاریخ آمده همیشه نماینده حکومت‌ها در دوره های مختلف در منطقه ماچیان حضور داشتند.

رودخانه پلرود (پلارود) در نزدیکی ماچیان جریان دارد و شاخه‌های متعدد آن از داخل روستا می‌گذرد. در حقیقت ماچیان در محاصره آب هست که از ویژگی‌های بارز آن بشمار می‌رود. اما جدا از طبیعت زیبای ماچیان آنچه که این منطقه را شهره کرده است وجود بقاع شاخص امامزادگان ماچیان از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) است،

محمد حسین نژاد، رئیس هیئت امنای بقعه امام زادگان ماچیان در گفتگویی به معرفی این امامزادگان پرداخت و اظهار کرد: بقعه منطقه ماچیان منسوب به دو نفر از سادات به نام‌های آقا سید مرتضی و آقا سید ابراهیم، از فرزندان آقا سید عبدالله، از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) است.

 وی یادآورشد: این دو بزرگوار از سادات علوی بودند که در جریان مهاجرت سادات از ظلم مناطق عراق به سمت مناطق شمالی ایران مهاجرت کردند.

رئیس هیئت امنای بقعه امام زادگان ماچیان خاطرنشان کرد: این دو امام زاده از مسیر طبرستان به سمت گیلان حرکت کرده و به سمت منطقه اشکور (مناطق ییلاقی رحیم آباد رودسر) راهی شدند. آقا سید مرتضی و آقا سید ابراهیم در مسیر حرکت با پیش قراولان حاکم منطقه به نام « سورچان» مواجه می‌شوند و به اتهام سرپیچی از دستور حاکم مبنی بر ممنوع العبور بودن افراد عادی در هنگام قرق، سرشان از تن جدا و پیکرشان به رود پلرود انداخته می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیکر این امام زادگان با آب رود تا محل فعلی مزار ماچیان آمده، توسط مردم منطقه از آب گرفته شده و دفن می‌گردد، گفت: بعد از اینکه ماجرا به گوش مردم می‌رسد سر ایشان نیز دوباره در کنار بدنشان به خاک سپرده شده و این محل مورد احترام قرار می‌گیرد.

حسین نژاد همچنین اذعان کرد: تولیت این مزار تا سال ۱۳۵۰ نسل به نسل به وارثین مرحوم شیخ نصرالله فقیه محله‌ای می‌رسد.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۵۰ امورات بقعه زیر نظر سازمان اوقاف قرار گرفت و کار نوسازی و دیوارکشی قبرستان آغاز شد.

رئیس هیئت امنای بقعه امام زادگان ماچیان قدمت این بقعه را نزدیک به ۹۰۰ سال خواند و اظهار کرد: بقعه امام زادگان ماچیان از جمله بقاعی در رودسر بوده که از زمان‌های قدیم مراسم مختلف مذهبی در آن برگزار می‌شده و مردم اعتقاد فراوان به این بقعه متبرکه دارند.

وی با اشاره به فضای فرهنگی و سنتی حاکم در منطقه و دشواری‌های فعالیت عمرانی در فضاهای سنتی به جهت تعصبات مردمی در خصوص تخریب و بازسازی بقاع متبرکه گفت: بقعه امامزادگان ماچیان قبل از بازسازی ۲۴ متر وسعت داشت و اکنون پس از بازسازی به ۵۰۰ متر افزایش پیدا کرده است.

 حسین نژاد با بیان اینکه تعمیرات بخش نازک کاری بقعه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است، گفت: آینه کاری بقعه دو سال طول کشیده و  ۸۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

رئیس هیئت امنای بقعه امام زادگان ماچیان با اشاره به مرمت مسجد سیدالشهدا (سلام الله) که در جوار بقعه واقع است، گفت: برای حل مشکل آب مردم منطقه نیز در محوطه بقعه شیرهای آب متعدد نصب شده و سقاخانه‌ای با کمک ۲۰ میلیون تومانی مردم و خیرین محلی در تاسوعای سال ۹۳ افتتاح شد.

مراسم فرهنگی و دینی آستان امام زادگان ماچیان

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی امام زادگان ماچیان، اظهار کرد: مراسم روز عاشورای ماچیان بسیار دیدنی و معروف است و زائران زیادی از سراسر کشور در شب تاسوعا و عاشورا به خاطر علاقه به حضور در عاشورای ماچیان در جوار آستانه متبرکه اقامت می‌کنند.

حسین نژاد تصریح کرد: در تاسوعا و عاشورای سال گذشته  ۷۰ هیئت و دسته جات عزاداری در بقعه امام زادگان ماچیان حضور یافتند.

رئیس هیئت امنای بقعه امام زادگان ماچیان اجرای مراسم در شب‌های ماه مبارک رمضان، برگزاری کلاس‌های همخوانی قرآن، برگزاری کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت، برگزاری جشن‌ در اعیاد مختلف، برگزاری تشییع پیکر نمادین در ایام فاطمیه، برگزاری مراسم نمادین خیمه سوزان را از دیگر برنامه‌های فرهنگی این بقعه متبرکه برشمرد و گفت: برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری مصری، اطعام و افطاری به سه هزار نفر از دیگر فعالیت‌های فرهنگی چند سال اخیر بقعه است.

ظرفیت امام زادگان ماچیان برای رونق گردشگری رودسر

حجت الاسلام عباس خوبرو، رئیس اداره اوقاف رودسر نیز اظهار کرد: رودسر ۲۶۳ بقعه متبرکه دارد که بقعه امام زادگان ماچیان از بقاع شاخص این شهرستان و کانون توجهات مردم شهرستان رودسر و شهرهای اطراف است.

وی خاطرنشان کرد: این بقعه به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ارتباطی به اشکورات و دارا بودن جاذبه‌های گردشگری، پذیرای زائران فراوانی از سراسر استان است.

رئیس اداره اوقاف رودسر تاکید کرد: بقعه امامزادگان ماچیان به عنوان یکی از مکان‌های زیارتی و گردشگری می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و شهرستان تحولات چشمگیری به وجود آورد.

حجت الاسلام خوبرو، تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی را از تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست اوقاف دانست و گفت: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بیش از پنج هزار نفر در امام زادگان ماچیان به عزاداری می‌پردازند که بیانگر ظرفیت بالای منطقه برای جذب زائر و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی است./ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار