کد خبر : 27161
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

آغاز به کار بنیاد وزیری در گیلان/ ذوق موسیقی امروز مسیر انحطاط را طی می کند

آغاز به کار بنیاد وزیری در گیلان/ ذوق موسیقی امروز مسیر انحطاط را طی می کند

دبیر بنیاد وزیری از آغاز به کار این بنیاد در گیلان خبر داد و گفت: ذوق موسیقی امروز راه انحطاط را طی می کند و باید ذائقه مخاطب را با موسیقی ملی ایرانی تغییر داد.

به گزارش گیلانستان، کیوان ساکت، دبیر بنیاد وزیری امروز (۳۰ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه در آموزشگاه موسیقی صراحی رشت از آغاز به کار بنیاد وزیری در استان گیلان خبر داد و گفت: بنیاد وزیری در سال ۵۶ تشکیل که بعد از چندین سال وقفه بعد از انقلاب امروز شاهد آغاز به کار شعبه دوم بنیاد در رشت هستیم.
وی با اشاره به تغییر اساسنامه و هیئت امناء بنیاد تصریح کرد: گنجینه گرانبهایی از آثار استاد  شامل دست نوشته ها، نامه ها و نت های موسیقی در اختیار بنده است که باید توسط جوانان متعهد در بنیاد بازآفرینی شود.
ساکت، بنیاد وزیری را ادامه دهنده موسیقی وزیری دانست و بیان کرد: این بنیاد در ابعاد مختلف هنری فعالیت کرده و آموزش در اولویت است. 
وی با بیان اینکه وزیری مردی وطن پرست، آزاداندیش و پرتلاش بود که می تواند الهام بخش جوانان باشد گفت: خدمات وزیری به فرهنگ و هنر کشور بسیار است و بنیاد وزیری می تواند حرکتی فرهنگی و تاثیر گذار در کشور باشد.
ساکت با بیان اینکه اشاعه موسیقی باید با خلق هنری و ارتقاء ذائقه هنری همراه باشد اذعان کرد: متاسفانه نگارش کتاب موسیقی در کشور سابقه طولانی نداشته و در این زمینه با کمبودهایی مواجه هستیم.
وی با اشاره به حرکت پرشتاب توسعه کشور اذعان کرد : این امر موجب آشفتگی و بحران هویت انسان امروزی شده وهیچ چیز جز یک هنر واقعی مبتنی بر زیبایی، عشق و صلح نمی تواند نجات بخش انسان باشد.
این استاد موسیقی در ادامه موسیقی ایرانی را ملی دانست نه سنتی و ابراز کرد: دستگاه شور از مقام های اصلی موسیقی است که قالب موسیقی استان های گیلان و خراسان در این دستگاه نواخته می شود.
وی خواستار تغییر ذوق شنیداری مردم شد و اظهار کرد: جوانان امروزی موسیقی خوب ایرانی را کمتر شنیده اند و تا زمانی که انسان موسیقی اصیل را لمس نکند نمی تواند به باورهای درست در موسیقی دست یابد.
ساکت با تاکید بر اینکه امروز ذوق موسیقی راه انحطاط را طی می کند خاطرنشان کرد: موسیقی که دارای هماهنگی واژه ها با معنای شعر و موسیقی نباشد در حافظه تاریخی و عاطفی مردم ماندگار نخواهد شد‌.
وی ادامه داد: متاسفانه موسیقی امروز بسیاری از پارامترهای اصلی را ندارد.

ساکت وظیفه هنرمندان را ارتقاء زیبایی دانست و تصریح کرد: هنرمندان زبان غم، شادی و نیازهای مردم هست.

 

گفتنی است،استاد ‌علی‌نقی‌ وزیری‌‌‌ موسیقیدان‌ و پایه‌گذار موسیقی‌ جدید ایران در سال‌ ‌۱۲۶۶‌ به‌ دنیا آمد و از ‌۱۴‌سالگی‌ با موسیقی‌ آشنا شد. وی‌ در ‌31‌ سالگی‌ به‌ مدت‌ ‌5‌ سال‌ در پاریس‌ و برلین‌، به‌ تحصیل‌ و تجربه‌ در علوم‌ متعارف‌ موسیقی‌ غرب‌ پرداخت‌‌.

وزیری‌ در ‌1302‌ که‌ به‌ ایران‌ بازگشت‌‌ مدرسه‌ عالی‌ موسیقی‌ را تأسیس‌ کرد و به‌ چاپ‌ کتاب‌های‌ متعدد و کنسرت‌ها و ضبط صفحات‌ گرامافون‌ اقدام‌ کرد.در این‌ فرصت‌‌ به‌ تحقیق‌ در زمینه‌ موسیقی‌ پرداخت‌ و هیئت‌ علمی‌ دانشگاه‌ تهران‌ پس‌ از مدتی‌ وی‌ را به‌ عنوان‌ استاد کرسی‌ هنر و زیباشناسی‌ به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ مأمور کرد.

وزیری‌ پس‌ از شهریور ‌1320‌ به‌ ریاست‌ اداره‌ موسیقی‌ کشور و مجله‌ موسیقی‌ و اداره‌ رادیو مشغول‌ شد‌ اما چون‌ با کارشکنی‌ها مواجه‌ شد به‌ دانشگاه‌ برگشت‌ و تا پایان‌ زندگی‌ به‌ تدریس‌ پرداخت. وی اولین‌ پایه‌گذار و پدر موسیقی‌ جدید ایران‌ پس‌ از انقلاب‌ مشروطه‌ است‌ و باید او را پایه‌گذار موسیقی‌ جدید ایران‌ دانست.

وزیری‌ در ساختن‌ و پرداختن‌ نخستین‌ سرود ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز فعالیت‌ کرد و قطعاتی‌ مانند ای‌ وطن‌‌ خاک‌ ایران‌ و نیز مارش‌ ظفر را ساخت.استاد وزیری‌ همچنین‌ نخستین‌ کتاب‌ در رشته‌ موسیقی‌ ایرانی‌ به‌ شیوه‌ علمی‌ را با نام‌ ‌شیوه‌نامه‌‌ تار نوشته‌ است.

استاد علی‌نقی‌ وزیری‌ سرانجام‌ در 18 شهریور سال 1358، در ‌92‌ سالگی‌ درگذشت‌‌.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار