کد خبر : 62546
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵

آغاز روزشمار پیگیری مطالبات مردمی سفر رئیس دستگاه قضا/ برای کدام مطالبات دستور پیگیری داده شد

آغاز روزشمار پیگیری مطالبات مردمی سفر رئیس دستگاه قضا/ برای کدام مطالبات دستور پیگیری داده شد

رئیس قوه قضاییه در سفر یک‌روزه خود به گیلان سازمان بازرسی کل کشور را مأمور نظارت بر اجرای مصوبات سفر به استان گیلان به‌خصوص در زمینه احیای کارخانجات کرده و به این نهاد دستور داد در انجام نظارت‌های سفر به گیلان یک روز هم تأخیر نشود.

به گزارش گیلانستان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در بیست و یکمین سفر استانی خود در رأس یک هیئت بلندپایه قضایی و به‌منظور بررسی مشکلات قضایی گیلان به این استان سفر کرد.

رئیسی: سفر به استان‌ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد

رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به گیلان و در فرودگاه سردار جنگل رشت از حضور یک تیم ۳۰ نفره از کارشناسان قضائی و بازدید از ۳۱ حوزه قضایی استان برای بررسی مشکلات گیلان خبر داد.

به گفته رئیسی در ارتباط با مشکلات گیلان، آنچه را بتوان در این استان حل‌وفصل کرد حل و مسائل مربوط به مرکز در نخستین جلسه پیگیری‌ و بررسی می‌شود زیرا سفرهای ما به استان‌ها برای حل مشکلات باید ضمانت اجرایی داشته و پیگیری‌های مدون تا زمان حصول نتیجه انجام شود.

از عمده‌ترین مشکلات گیلان رسیدگی قضایی به مشکلات حوزه کارخانجات صنعت نساجی ازجمله صنایع ابریشم گیلان، پوشش و ایران پولین، رسیدگی قضایی به مشکلات کارخانه رشت‌الکتریک، مشکلات چای‌کاران، معضلاتی از قبیل ساحل خواری، مرداب‌خواری، زمین خواری و همچنین رسیدگی قضایی به مشکلات محل دفن زباله سراوان، ازجمله مهم‌ترین معضلات استان بودند.

حیرت‌ رئیس قضا از وضعیت پوشش و رشت‌الکتریک

به این منظور رئیس دستگاه قضا به محض ورود به گیلان به رئیس مدیرکل دادگستری استان، نماینده ولی‌فقیه و استاندار از دو کارخانه پوشش و رشت الکتریک بازدید و همچنین وی رئیس‌کل سازمان بازرسی کل کشور را مأمور بازدید از دیگر کارخانه نساجی گیلان یعنی ایران پوپلین کرد.

نخستین بازدید سید ابراهیم رئیسی از کارخانه‌های استان کارخانه ریسندگی پوشش بود که این کارخانه قربانی ناکارآمدی بخش خصوصی و واگذاری‌های بدون کارشناسی در سال ۸۳ با چیزی حدود ۳۰ میلیارد تومان بود ولی فرد خریدار کارخانه، فقط قسط اول خود به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را واریز و این سرمایه‌گذار به دلایلی همچون عدم توانایی مالی ماشین‌آلات کارخانه و پس‌ازآن به‌ بهانه فروریختن سقف کارخانه ۷۰۰ کانتینر جنس را از پوشش خارج و به قیمت بسیار پایین‌تر فروخت و موجبات نابودی سرمایه کارخانه را فراهم کرد.

سرمایه‌گذاران قبلی این کارخانه در اقدامی بسیار عجیب و غیرقابل‌باور در سال ۹۰ به پشتوانه یک مدرک باقی‌مانده از گذشته، طی حکمی بار دیگر به کارخانه برگشته و مدیران منتصب شرکت آتیه دماوند را از کارخانه پوشش بیرون کردند و مجدداً بیش از ۴۰۰ کانتینر اموال شرکت را خارج و حدوداً تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ کانتینر جنس توسط این سرمایه‌گذاران از کارخانه به بیرون منتقل‌شده و همچنین معادل ۱۰۷ میلیارد تومان ماشین‌آلات را تا سال ۹۱ از شهر خارج کردند.

رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به کارخانه پوشش پس از گفت‌وگو با رئیس جدید این کارخانه و نماینده‌های کارگران از اتخاذ تصمیمات مهم برای رفع مشکلات این واحد تولیدی و احیای آن سخن گفت.

پوشش فاجعه‌ای نادر در کشور

به گفته رئیسی آنچه در کارخانه صنایع پوشش رخ‌داده یک فاجعه به معنای واقعی بود زیرا عده‌ای بارش برف را بهانه کرده تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن بهره‌مند شوند و به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآوردند.

رئیس قوه قضاییه متحیر از وضعیت اسفبار کارخانه پوشش می‌گوید تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشتیم، اما وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته به همین دلیل به رئیس‌کل دادگستری گیلان دستور داد تا فرد یا افرادی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به‌عنوان کسی که اموال عمومی و بیت‌المال را به غارت برده، تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

اتفاقات رخ‌داده در کارخانه پوشش، رشت الکتریک، صنایع ابریشم و ایران پوپلین به جدی وحشتناک بود که سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری در این باره گفت که «تسریع در پرونده کارخانجات گیلان باید در اولویت بوده مردم رشت و مردم گیلان در جریان قرار بگیرند که با متخلفین در این میدان چگونه برخورد شد باید در قضیه صنایع گیلان تسریع بشود یعنی امر به‌صورت عادی طی نشود من به آقای خلیلی گفتم اینجا هم‌عرض می‌کنم کار به‌سرعت انجام شود.»

کارخانه رشت الکتریک یکی دیگر از کارخانه‌های بزرگ گیلان بود که سال ۱۳۳۴ کار خود را با تولیدات انواع کلید و پریز توکار و روکار، دوشاخه، پریز خانه سیار، جعبه‌کنتور، جعبه‌فیوز و انواع فیوزهای تمام‌اتوماتیک آغاز و رونق داد، به‌طوری‌که ‌تولیدات این کارخانه در سطح کشور و خاورمیانه توزیع و روزی حدود دو هزار کارگر از آن تأمین می‌شد.

با توجه به وجود این ظرفیت این کارخانه در سال ۸۳ به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در اقساط سه‌ساله به چهار خانم عسگریان، جبلی، شاه نوار، صدیقیان با وکالت غلامرضا قبه واگذار شد.

همین امر واکنش رئیس دستگاه قضا را به دنبال داشت و رئیس عدلیه در جلسه شورای اداری گیلان در واکنش به این واگذاری داشت و گفت «کارخانه می‌توانست به نگین این استان تبدیل شود ولی امروز به مخروبه‌ای تبدیل‌شده و به تیم قضایی دستور می‌دهم که به این پرونده‌ها بررسی کرده و تسریع در کار انجام و هیچ مانعی رو باید مانع بشناسیم و گزارش کارها باید مردم اطلاع‌رسانی شود.»

ابراز حیرت بازرس کل از وضعیت ایران پوپلین

قاضی‌القضات، رئیس بازرسی کل کشور را به کارخانه ایران پوپلین فرستاد تا از آخرین وضعیت این کارخانه آگاه که درویشان به محض ورود به ایران پوپلین از وضعیت کوتاهی‌های صورت گرفته در نگهداری از این کارخانه ابراز تأسف کرد و گفت که شرکت ایران پوپلین با ظرفیت تولیدی و اشتغال موجود باید با پیگیری‌های مجدانه مشکلات آن رفع شود و در این صورت ۷۵ تا ۸۰ درصد به ظرفیت تولیدی آن اضافه می‌شود‌.

ابطال واگذاری صنایع ابریشم گیلان درصورت تخلف

یکی از معضلات کشور صدور پروانه با زد و بندهای سیاسی بوده و به گفته رئیس قوه قضاییه کارخانه صنایع ابریشم یک مورد از کارخانه‌های گیلان است که به دلیل فساد و برخی زد و بندها نابود و سند آن با همین زد و بندها صادرشده لذا باید فساد را در هرجایی که وجود دارد برخورد و در خصوص این‌گونه پروانه‌هایی که با زد و بند صادر شده باید ابطال شود.

یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم گیلان از قاضی‌القضات رسیدگی به وضعیت پسماند سراوان بوده و رئیسی پس از بررسی‌های صورت گرفته در خصوص معضل پسماند در گیلان با ابراز تأسف‌ از وضعیت سراوان از برخی مسؤولان گله کرده و گفت که بسیاری از اقدامات توسط مسؤولان می‌توانست به سرانجام برسد چون مردم نباید در این شرایط نگران پسماند و نابودی محیط‌زیست بوده و در این خصوص سازمان بازرسی کل کشور این مسئله را قویاً دنبال و همچنین به معضل جنگل خواری هم ورود و خواستار قطع و دست سوداگران شد.

همچنین از دیگر مصوبات سفر رئیس دستگاه قضا به کشور عدم دفن زباله در سراوان و تهیه دستگاه زباله‌سوز، رسیدگی به پرونده‌های معوقه، فراهم آوری امکانات مناسب در زندان‌های استان، حفظ تالاب بین‌المللی انزلی با تشکیل زیر کمیته‌های مختلف، جذب تعدادی قاضی، حفظ حریم جنگل و دریا و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری‌های زمین‌های کشاورز و ویلا سازی بود.

رئیس کل بازرسی مأمور نظارت وپیگیری مصوبات سفر

رئیس قوه قضاییه در سفر یک‌روزه خود به گیلان سازمان بازرسی کل کشور را مأمور نظارت بر اجرای مصوبات سفر به استان گیلان به‌خصوص در زمینه احیای کارخانجات کرده و به این نهاد دستور داد در انجام نظارت‌های سفر به گیلان یک روز هم تأخیر ایجاد نشده و با عاملین نابودی کارخانه‌های گیلان برخورد و خاطیان تحت تعقیب قرار گیرند.

پس از رفع مشکلات ماشین‌سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، سبلان پارچه و برخی مجموعه‌های تولیدی مهم دیگر کشور توسط دستگاه قضا مردم گیلان انتظار دارند مصوبات سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه به‌طور جد توسط مسؤولان پیگیری و راه ایجاد اشتغال برای جوانان دیار میرزا فراهم شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار